- e-rooster.gr - http://e-rooster.gr -

Αττικη 2050 μ.Χ. – Το Μεγαλο Σχεδιο

Του Σωτήρη Γεωργανά

Πως ονειρευεστε την πολη που θα ζουν τα παιδια σας?

Aυτο το αρθρο ξεκινησε με αφορμη μια πτηση πανω απο την Αθηνα. Τωρα που δημοσιευονται τα σχεδια για το Ελληνικο [1], ειναι εξαιρετικα επικαιρο. Δυστυχως τα σχεδια φαινονται να ειναι ενα μιγμα κακου συμβιβασμου και ελλειψης οραματος. Το πρωην αεροδρομιο του Ελληνικου μπορει να γινει ενας μοχλος που θα αλλαξει την Αθηνα και ισως την Ελλαδα για παντα. Ανταυτου αυτην την στιγμη σχεδιαζεται ενα αχρηστο παρκο, θυμα στον βωμο της μεγαλομανιας και του χαζοτοπικισμου που δερνει την χωρα …

το κτιριο της φωτογραφιας δεν ειναι ονειρο. Ειναι υπαρκτη προταση για την πολη μας.

Πετουσα χτες πανω απο την Αθηνα και ετυχα σε μια απο τις σπανιες περιπτωσεις που ο αεροδιαδρομος περνα πανω απο ολοκληρη την πολη, απο Μεσογεια προς Ελευσινα.

Ειναι τροφη για πολλες σκεψεις να βλεπεις αυτην την σουπα ασπρων σπιτιων να βραζει μες στον ηλιο. Τα μεγαλου μεγεθους1 [2] προβληματα και δυνατοτητες της πολης γινονται ξεκαθαρα ακομα και στο πιο απειρο ματι. Κατι που προσεξα παλι και με προβληματιζει καιρο ειναι η περιοχη του Ελαιωνα, η περιοχη δεξια της Πειραιως πηγαινοντας απο Ομονοια προς Πειραια. Μιλαμε για εναν τεραστιο χωρο, με μεγαλα οικοπεδα, αναρχα ριγμενα απο δω κιαπο κει2 [3], γεματα βρωμικες χρησεις και αυθαιρετα κτιρια. Απο την αλλη αυτος ο χωρος ειναι κυριολεκτικα διπλα στο κεντρο της Αθηνας, λιγα χιλιομετρα απο την πολυπαθη Ομονοια και τις πυκνοκατοικημενες περιοχες γυρω της.
Προφανης σπαταλη χωρου? Τριτοκοσμικη εικονα στο κεντρο μιας ευρωπαϊκης πρωτευσουσας?
Για σας ισως, αλλα οχι για τους ταγους της Πολιτειας μας που ανεχονται αυτο το χάλι εδω και τοσα χρονια. Ας ριξουμε μαζι μια ματια στην Αττικη, με την βοηθεια των δορυφορικων απεικονισεων απο το google.


Η Αττικη! Προσεξτε ποσο περιορισμενη ειναι η Αθηνα μεσα στα βουνα της και ποσος χωρος υπαρχει αριστερα και δεξια, στα Μεσογεια και στο Θριασιο Πεδιο. Στην μεση περιπου της αθηνας κατι μοιαζει να ειναι διαφορετικο, ειναι ο Ελαιωνας.

Ο Ελαιωνας απο κοντα. Μια εικονα αξιζει οσο χιλιες λεξεις… Για να καταλαβετε το μεγεθος του Ελαιωνα, το Πεδιο του Αρεως ειναι ο μικρος πρασινος χωρος στην δεξια πανω γωνια. Ο αναξιοποιητος Ελαιωνας ειναι υπερδιπλασιος απο ολον το κεντρο, απο την Λεωφορο Αλεξανδρας ως το Καλλιμαρμαρο!

Οι εικονες νομιζω επιβεβαιωνουν την εντυπωση που ειχα απο το αεροπλανο.
Κατα περιεργη συμπτωση, διαβασα προσφατα ενα αρθρακι στην Ελευθεροτυπια [4]για το θεμα. Εκει μπορειτε να διαβασετε ομορφα την ιστορια ολων των Σχεδιων Αναπλασης της Περιοχης. Βαρια λογια, με στολισμενες ονομασιες, για να καλυψουν την αδυναμια των κυβερνωντων να κανουν αυτο που ο Σ.Μανος3 [5] ειδε τοσο καθαρα 26 (!) χρονια πριν, οταν σε ενα φυλλαδιο το 1979 περιεγραφε που πρεπει να γινει το νεο αεροδρομιο της Αθηνας (στα Σπατα οπως τελικα εγινε το 2001, χαρη στον Μπαμπουλα των Ολυμπιακων Αγωνων) και καθοριζε τις γραμμες του Αττικου Μετρό (το οποιο παρομοιως εγινε σε πρωτη φαση το 2001.).

Ποσες καταστροφες χρειζομαστε για να συνειδητοποιησουμε το αυτονοητο? Ποσες περιοχες πρεπει να καταντησουν οικολογικοι και οικιστικοι εφιαλτες για να βαλουμε μυαλο? Γιατι πρεπει το 2006, εχοντας δει τοσα, να επαναλαμβανουμε τα ιδια λαθη? Καλα, ακομα δεν μπορουμε να δουμε την αξια του πραγματισμου και του ορθολογισμου?

Τι μας λεει ο ιδιος πραγματισμος και το ανοιχτο μυαλο που ας υποθεσουμε οτι εχουμε τωρα, αλλα μας ελειπαν το 1979, για την Αθηνα? Ξανακοιταξτε την αεροφωτογραφια. Παρατηρειστε τεσσερις περιοχες προσεκτικα. Ελαιωνας, Ελληνικο, Μεσογεια, Θριασιο Πεδιο. Δειτε το σαν ενα μεγαλο παζλ. Υπαρχει κατι στον Ελαιωνα (ενοχλητικη βιομηχανια), αλλα δεν ταιριαζει. Κατι δεν υπαρχει τοσο στο Θριασιο πεδιο (βιομηχανια), αλλα του ταιριαζει αριστα. Κατι υπαρχει στο Ελληνικο και λειπει στο κεντρο της Αθηνας και στον Ελαιωνα (ελευθερος χωρος). Κατι υπαρχει στα Μεσογεια αλλα λειπει σε ολη την Αθηνα (χωρος για δημιουργια ανετων, καθαρων, πρασινων κατοικημενων περιοχων. Μαλιστα στα Μεσογεια υπαρχει χωρος για περιοχες κοντα στην θαλασσα και φτιαγμενες απο το μηδεν, χωρις περιορισμους στα σχεδια πολεων που καταληγουν στους γνωστους ρυμοτομικους εφιαλτες.). Μετακινειστε τα κομματια με τον προφανη τροπο και θα εχετε το Μεγαλο Σχεδιο για την Σωτηρια4 [6] της Αττικης. Η Αθηνα ειναι ωριμη για μια αστικη αναγεννηση, οπως ηταν το Παρισι το 1850 επι Βαρωνου Ωσμαν [7]ή η Νεα Υορκη το 1930 επι Ρομπερτ Μοουζες [8]. Το μονο που θελουμε ειναι αποφασιστικοτητα και φαντασια.

Το μεγαλο Σχεδιο

Καταρχας αναλαμβανει μια εταιρεια (στα προτυπα της ΕΑΧΑ [9]) τον σχεδιασμο και ολη την διαχειριση του εργου. Δινονται ολες οι απαραιτητες αρμοδιοτητες και διασφαλιζεται η διαφανεια με καθαρους ορους για την αναθεση εργων. Οι απαλλοτριωσεις γινονται μαζικα και με τους ιδιους ορους για ολους, ωστε να μην προσπαθησουν οσοι ιδιοκτητες μεινουν τελευταιοι να εκβιαζουν το κοινωνικο συνολο, απαιτωντας τεραστια ποσα για το κομματι γης τους.

Τα εργα:

Στο Ελληνικο και στον πρωην ιπποδρομο

Η περιπτωση του Ελληνικου

Το θεμα του Ελληνικου ειναι περιπλοκο. Εμπλεκονται τοπικοι αρχοντες, πολιτες, οπαδοι του αεραθλητισμου, μεγαλομανεις πολιτικοι, οικολογοι κτλ Το μονο που δεν εχει ακουστει εως τωρα δυστυχως ειναι η φωνη της λογικης. Το Ελληνικο δεν κανει ουτε για αεροδρομιο, ουτε για μητροπολιτικο παρκο. Για αεροδρομιο δεν κανει επειδη ειναι διπλα σε κατοικημενες περιοχες και μαλιστα υψηλης αξιας. Για παρκο δεν κανει επειδη ειναι πολυ μακρια απο το κεντρο και μαλιστα καλυπτεται απο βουνο (οποτε τα οφελη απο την υπαρξη δασους δεν θα πηγαινουν στην υπολοιπη πολη ευκολα).

Αν επιμενουμε να γινει δασος στην περιοχη, μια
καλη ιδεα ειναι να δεντροφυτευτει η τεραστια εκταση του Υμηττου πανω απο την Γλυφαδα που εχει μεινει ξερη. Αν επιμενουμε οτι υπαρχει αναγκη για δευτερο αεροδρομιο στην Αθηνα (παρα τα συμφωνηθεντα στην συμβαση του Ελ.Βενιζελος), ας αξιοποιηθει το στρατιωτικο αεροδρομιο της Ελευσινας που ειναι ηδη σε βιομηχανικη περιοχη.
Το σιγουρο ειναι οτι το Ελληνικο δινει μια σπανια ευκαιρια για αστικη ανανεωση στην Αθηνα, μια ευκαιρια που δεν μπορουμε να χασουμε!

Για το Ελληνικο εχουμε μιλησει ηδη διεξοδικα, εδω. Μια συνοψη υπαρχει στο κουτακι δεξια.
Προτεινουμε: Χτισιμο προτυπης περιοχης 1ης κατοικιας με ηπια δομηση σε περιπου 2000 στρεμματα. Χτιζονται ενα ή δυο, πολυ μεγαλα εμβληματικαΓια τα προτερηματα των ουρανοξυστων εχουμε μιλησει αναλυτικα [10] σε αρκετα [11] αρθρα [12]. Το βασικο προτερημα που πρεπει να τονιστει εδω περα, ειναι οτι το δημοσιο θα κερδισει πολλα χρηματα για τα υπολοιπα εργα, θυσιαζοντας ομως εναν πολυ μικρο χωρο. Το σταθερο προβλημα των ουρανοξυστων, οτι κρυβουν την θεα στα γειτονικα κτιρια, λυνεται θαυματουργα με το Σχεδιο μας, μιας και γειτονες δεν υπαρχουν, παρα μονο παρκα! κτιρια απο γνωστο αρχιτεκτονα (πχ Γκερυ [13], Κοουλχας [14], Χαντιντ [15], Φοστερ [16], Πιανο [17], Πέι, Καλατραβα, Λιμπεσκινντ) κατοπιν διεθνους διαγωνισμου, με χωρους για γραφεια, Συνεδριακο Κεντρο, μεγαλο ξενοχοδοχειο και χωρους διασκεδασης (κλαμπ, εστιατορια, κινηματογραφοι, ισως καζινο).
Στεγαζονται επιτελους 2 ή 3 μεγαλα υπουργεια που εχουν διασκορπισμενες υπηρεσιες σε ολη την Αθηνα, σε ενιαια ομορφα, λειτουργικα, οικολογικα κτιρια.
Μεταξυ γραφειων και χωρων κατοικιας δημιουργειται ενα προτυπο παρκο. Το εμβαδο του δεν χρειαζεται σε καμμια περιπτωση να ειναι περισσοτερο απο περιπου 1000 στρεμματα (5 φορες το μεγαλυτερο παρκο της Αθηνας σημερα!). Ειναι υπεραρκετο για μια τοσο αραιοκατοικημενη περιοχη της Αθηνας η οποια σημειωτεον ειναι προικισμενη με μια τεραστια εκταση γης που αντι να ειναι παρκο, μενει εντελως παρατημενη και ξερη: τον Υμηττο.
Φυσικα οπως παντα φροντιζουμε για τις μεταφορικες υποδομες, ωστε να μην δημιουργουμε περισσοτερα προβληματα απο οσα λυνουμε και το κυριοτερο να αποτρεπουμε την χρηση ΙΧ. Ετσι, η επεκταση της γραμμης του Μετρο και το Τραμ (που ειναι ηδη σχεδιασμενες) φροντιζουν για την Αριστη Συνδεση της περιοχης με την υπολοιπη Αθηνα.

Στοχος μας εκτος απο τα προφανη οφελη για τους κατοικους ειναι, αυτο το συμπλεγμα να κερδισει αρχιτεκτονικα βραβεια και να γινει νεο αξιοθεατο και πολος αναπτυξης στην πολη (βλεπε Λα Ντεφανς στο Παρισι [18], το σχεδιο @22 στην Βαρκελωνη [19], Σημειο Μηδεν στην ΝΥ, Μπουρτζ αλ αράμπ [20]στο Ντουμπαι, Ποτσνταμερ Πλατς στο Βερολινο). Αρκετα με την εικονα της Αθηνας ακροπολη, χαος, βρωμια, γρηκ σουβλακι και φυγαμε για τα νησια.

Το Σχεδιο 22@ στην Βαρκελωνη:

Οπως εχουμε αναλυσει διεξοδικα και σε αλλο αρθρο [21], η πολη της Βαρκελωνης εχει μια εντυπωσιακη ικανοτητα να μεταμορφωνει χωρους. Το εντυπωσιακο Σχεδιο 22@ στην Βαρκελωνη εχει σαν στοχο να φτιαξει εναν πολο υψηλης τεχνολογιας στην πολη. Παιρνοντας μια παλια βιομηχανικη περιοχη κοντα στο κεντρο της πολης, οι αρχες εκαναν τα σταθερα τους βηματα: Καθαρισαν την περιοχη, εφτιαξαν τους δρομους και τις υποδομες, καθορισαν τις χρησεις γης και επετρεψαν το χτισιμο μεγαλων κτιριων. Σε συνεργασια με αυτους η εταιρεια υδατων της πολης εφτιαξε στην περιοχη τα κεντρικα της γραφεια με εναν μνημειωδη ουρανοξυστη στην αποληξη δυο μεγαλων δρομων. Ετσι το κτιριο ειναι ορατο απο μεγαλο μερος της πολης και σηματοδοτει την περιοχη.

Ο πυργος Αγμπαρ στην Βαρκελωνη

Το αποτελεσμα ειναι το επιπεδο της περιοχης να ανεβει κατακορυφα, οι κατασκευαστικες εταιρεις να σπευδουν να δημιουργησουν γραφεια και κατοικιες. Και βεβαια σιγα σιγα εταιρεις τηελπικοινωνιων και τεχνολογιας οπως η Deutsche Telekom συρρεουν να επενδυσουν στην περιοχη. Το αποτελεσμα: μια καταπληκτικη γειτονια για να ζεις και εργαζεσαι, πολλες νεες δουλειες και αναπτυξη για την πολη. Εκει που πριν 10 χρονια υπηρχε αποβιομηχανιση και βρωμια, σημερα υπαρχει δυναμικη αναπτυξη και πανακριβα διαμερισματα. Ολοι κερδιζουν (εκτος απο τους ανταγωνιστες της Βαρκελωνης βεβαια).

Πρεπει να αρχισουμε να προβαλουμε και ενα μοντερνο, δυναμικο προσωπο τοσο στους ξενους επισκεπτες οσο και στους ντοπιους. Ετσι ωστε να μπορουμε επιτελους να ειμαστε περηφανοι για κατι που καταφεραμε σαν συνολο πολιτων, και δεν εγινε πριν 2500 χρονια!

Τα χρηματα απο το Ελληνικο πανε σε ενα ειδικο ταμειο με αυστηρα καθορισμενους σκοπους και αρμοδιοτητες, παρομοιο με το Ταμειο Πετρελαιου της Νορβηγιας. Σκοπος ειναι να καλυτερευσει η ζωη στην ευρυτερη περιφερεια της Αθηνας. Γιατι τοσες μελετες βρισκουν οτι οι ελευθεροι χωροι ανα κατοικο στην Αθηνα ειναι απο τους χαμηλοτερους στην ΕΕ [22]. Και σαν απαντηση προοτεινεται απο πολλους ενα γιγαντιαιο παρκο στο Ελληνικο που δεν βοηθαει κανεναν, παρα μονο τους γειτονικους του δημους! Αυτο ειναι παραλογο! Πρεπει να επηρεασουμε την καθημερινοτητα του καθε Αθηναιου, ειδικα αυτων που μενουν στις πιο πυκνοκατοικημενες και υποβαθμισμενες περιοχες, σε γειτονιες που δεν αρμοζουν στην πρωτευουσα ενος ευρωπαϊκου κρατους. Καλη ιδεα λοιπον ειναι με τα κεφαλαια αυτα, για αρχη, να απαλλοτριωνονται εκτασεις στον Ελαιωνα (βλεπε κατω) και στα αλλα μερη της Αθηνας, όπου υπαρχουν ελευθερα οικοπεδα. Προσφατη μελετη που δημοσιευτηκε στην Ελευθεροτυπια βρηκε οτι υπαρχουν 2000 στρεμματα ελευθεροι χωροι στην Αθηνα, που προς το παρον μενουν αναξιοποιητοι (χρησιμοποιουνται ως υπαιθριοι χωροι σταθμευσης ή χειροτερα σαν μινι χωματερες). Ειναι προφανες οτι η απαλλοτριωση αυτων των χωρων θα βελτιωσει σημαντικα την πολη. Κατα δευτερον το Σχεδιο προβλεπει να αρχισουν σιγα σιγα να επιλεγονται στρατηγικα και κατοικημενα τετραγωνα και να κατεδαφιζονται. Σε αυτους τους χωρους κατοπιν να γινονται παρκα, χωροι αναψυχης, πλατειες, σχολεια και ιδρυματα που δωριζονται απο ιδιωτες οπως το Μουσειο Μοντερνας Τεχνης Γουλανδρη ή η Νεα Εθνικη Βιβλιοθηκη [23].

Στον χωρο του πρωην ιπποδρομου στην Καλλιθεα, γινεται κατι παρομοιο σε μικροτερη κλιμακα. Ενα καλο κομματι γινεται παρκο. Το υπολοιπο γινεται χωροι γραφειων (ενας ή δυο ουρανοξυστες διπλα στην Συγγρου ειναι σιγουρα αποδεκτος, θα φερει πρακτικοτητα, ομορφια και πολλα εσοδα) και κατοικιας. Το παρκο παλι δημιουργειται αναμεσα στα γραφεια και τις κατοικιες.

Ελαιωνας – Αστικη Αναπλαση

Το γηπεδο του Παναθηναϊκου

Η μεταφορα του γηπεδου του Παναθηναϊκου [24]ειναι μια καλη πρωτη κινηση για την αναβαθμιση του Ελαιωνα. Θα φερει εμπορικη κινηση και ενδιαφερον στην περιοχη.

Μονο που πρεπει να προσεξουμε πολυ να γινει σαν μερος του Μεγαλου Σχεδιου και οχι αποσπασματικα. Δεν γινεται ας πουμε να εχουμε γηπεδο, χωρις προσβασεις, χωρους σταθμευσης, πεζογεφυρες κτλ Δεν κανει να πολεοδομηθει η περιοχη διπλα στο γηπεδο μιζερα, χωρις προβλεψη για φαρδια πεζοδρομια και ανοιχτους δρομους.

Η καλυτερη λυση αστικης αναπλασης για μια περιοχη υπο αποβιομηχανιση, οπως βρηκε ο Εκονομιστ σε ομορφη ερευνα τουΕνα πολυ ενδιαφερον αρθρο του Εκονομιστ περι προγραμματων αστικης αναπλασης ανα την Ευρωπη (στο τευχος 2. Απριλ
και συμφωνα με την πλουσια ευρωπαϊκη εμπειρια σε εργα αστικης αναπλασης, ειναι μια καλη δημοσια επενδυση σε υποδομες (οδικες συνδεσεις και μετρό), συνδυασμενη με ενα νεο πολιτιστικο κεντρο που θα τραβηξει νεο κοσμο. Ισως ενα μουσειο μοντερνας τεχνης που να ειναι αρχιτεκτονικο κοσμημα. Οι ιδιωτες οταν ολα ειναι ετοιμα ερχονται απο μονοι τους και επενδυουν πολλαπλασια ποσα σε κατοικιες, εμπορικες και γραφειακες χρησεις. Αυτο πως μεταφραζεται για μας?

Οι βιομηχανιες του Ελαιωνα πρεπει να μετακομισουν σε οργανωμενα βιομηχανικα παρκα, εκτος κεντρου. Οι υψηλης τεχνολογιας καθαρες εγκαταστασεις (αν υπαρχουν) πανε προς τα Μεσογεια. Οι πιο ρυπαινουσες βιοτεχνιες προς Ελευσινα-Μεγαρα ή Οινοφυτα. Δημιουργειται τρενο προς και τις δυο περιοχες για ανετη μεταφορα των εργαζομενων που δεν επιβαρυνει την πολη.

Πρεπει να επηρεασουμε την καθημερινοτητα του καθε Αθηναιου, ειδικα αυτων που μενουν στις πιο πυκνοκατοικημενες και υποβαθμισμενες περιοχες

Ολοι οι χωροι που απελευθερωνει η βιομηχανια στον Ελαιωνα απαλλοτριωνονται (φυσικα στις τιμες που επικρατουν προ της ενταξης στο σχεδιο πολεως). Η περιοχη πολεοδομειται απο την αρχη με υποδειγματικο σχεδιο, πλουσιους ελευθερους χωρους, ευρυχωρα πεζοδρομια και δρομους. Διαλεγουμε καποια στρατηγικα σημεια με καλη προβολη (ας πουμε στο τελος ενος μεγαλου δρομου) και φτιαχνουμε τα μνημειωδη κτιρια που αναφερθηκαν (ενα μουσειο Γκουγκενχαϊμ [25] θα ηταν το αριστο). Κατοπιν και αφου εχουν γινει ολες οι υποδομες, δινονται σε ιδιωτες ολα τα οικοπεδα για κατασκευη προτυπων κατοικιων. Τελος υπαρχει και μια πολυ προσφατη, θαυμασια προταση για διδυμους πυργους στον Ελαιωνα [26]. Η μετατροπη μιας φτηνης βιομηχανικης περιοχης σε προτυπη περιοχη κατοικιας και γραφειων, τοσο κοντα στο κεντρο της πολης (ο Ελαιωνας ξεκιναει λιγα χιλιομετρα απο την Ομονοια!) δημιουργει τεραστιες υπεραξιες που το δημοσιο θα μπορεσει να δρεψει. Ετσι, και σε συνδυασμο με τα κεφαλαια απο το Ελληνικο, το ολο Σχεδιο γινεται οικονομικα βιωσιμο.

Αλλα και στην υπολοιπη Αθηνα, συμφωνα με το Σχεδιο ελευθερωνονται χωροι απο τα μεταστεγασμενα υπουργεια που πανε στο Ελληνικο. Οσο εχει νοημα, και εαν βρισκονται σε κορεσμενες περιοχες, τα κτιρια κατεδαφιζονται και μενουν πλατειες, ελευθεροι χωροι για αθληση και παρκα για χαλαρωση. Αλλιως στεγαζονται στα απελευθερωμενα κτιρια παιδικοι σταθμοι, νοσοκομεια, πανεπιστημια και αλλες δημοσιες υπηρεσιες της Αθηνας κτλ που σημερα συχνα βρισκονται σε εντελως ακαταλληλα κτιρια.

Λοιπες Απαραιτητες Παρεμβασεις

1) Τροχαια και λοιπες υπηρεσιες διατηρησης ταξης και καθαριοτητας

[27]
Ουρανοξυστες αντι για
βρωμια στον Ελαιωνα?

Ο,τι δρομους και υποδομες και αν φτιαξουμε, χωρις καποια επιβολη της ταξης στην πολη, τα οφελη ακυρωνονται. Παρατηρειστε ενα ρυακι που τρεχει. Οταν το νερο ειναι λιγο, η ροη ειναι κανονικη και το νερο προχωραει γρηγορα. Οταν το νερο αυξηθει αρκετα, εχουμε την λεγομενη τυρβωδη ροη (εξου και η λεξη turbo, τουρμπινα). Στην τυρβωδη ροη, το νερο κινειται μεν πολυ, αλλα δεν προχωραει γρηγορα, γιατι κινειται χαοτικα προς πολλες κατευθυνσεις, αντι να προχωραει ομαλα προς τα μπροστα. Νομιζω η κινηση στην Αθηνα ειναι σε παρομοιο σταδιο. Τα αυτοκινητα κινουνται τοσο χαοτικα, που οι χρονοι μετακινησης αυξανονται πολυ χωρις λογο. Αν επιβαλλοντουσαν οι βασικοι κανονες (δεν οδηγουμε αργα και αριστερα, δεν διπλοπαρκαρουμε ποτεΕιδικα το διπλοπαρκαρισμα σε κεντρικους δρομους εχει καταστροφικα αποτελεσματα. Οταν οι ανοιχτες λωριδες ενος δρομου αυξομειωνονται απο 2 σε 3 και τουμπαλιν, η κινηση ειναι χειροτερη αποτι αν ειχαμε μονο δυο λωριδες!, δεν περναμε με κοκκινο με αποτελεσμα να μενουμε στην μεση του δρομου και να κλεινουμε το καθετο ρευμα κτλ) θα ειχαμε πολυ πιο στρωτη ροη.

Για την καθαριοτητα ισχυει επισης κατι παρομοιο. Η πολη ειναι βρωμικοι γιαυτο και οι Αθηναιοι την ρυπαινουν? Ή οι Αθηναιοι ρυπαινουν επειδη η πολη εινα βρωμικη? Τα προβληματα ειναι αλληλενδετα, γιαυτο χρειαζεται συστηματικος καθαρισμος αλλα και επιβολη της ταξης. Μια βολτα στο κεντρο της Αθηνας δειχνει ξεκαθαρα οτι υπαρχουν κασταστηματα ή πολιτες που συστηματικα ρυπαινουν. Πρεπει να πληρωνουν το κοστος που προκαλουν στην κοινωνια!Μια καλη ιδεα για το μελλον ειναι να αρχισουν οι πολιτες να πληρωνουν οι ιδιοι για την αποκομιδη των σκουπιδιων με βαση τον ογκο τους, οπως γινεται πχ στην Γερμανια.

2) Γενικη εκστρατεια εκπολιτισμου του κοινου.

Γιατι το μεγαλο προβλημα της Αθηνας… ειναι οι Αθηναιοι! Οσο κι αν ξοδευουμε σε οδοκαθαριστες, αν οι Αθηναιοι πετουν τα σκουπιδια τους στον δρομο και αφηνουν τους σκυλους να κοπραινουν στα πεζοδρομια, η πολη θαναι βρωμικη.

Οσα μετρό κι αν φτιαξουμε, αν δεν μαθουν οι ανθρωποι να αφηνουν τους επιβατες να κατεβουν, πριν προσπαθησουν να μπουν στο βαγονι, η ζωη μας θα ειναι δυσκολη και αγχωδης.

Οσο μεγαλοι και να ειναι οι δρομοι, αν υπαρχουν αντικοινωνικα ζωα που διπλοπαρκαρουν για να παρουν τσιγαρα στην Κηφισσιας μερα μεσημερι, οι δρομοι μας θα ειναι πηγμενοι. Θεωρω οτι με καθε μεγαλο εργο οι εκστρατειες εκπολιτισμου του κοινου πρεπει να ξεκινουν κατευθειαν. Εργα οπως το Μετρό, δημιουργουν αποδεδειγμενα νησιδες πολιτισμου και λογικης. Οι πολιτες οταν τα πρωτοχρησιμοποιουν, δεν εχουν ακομα μια κυριαρχη συμπεριφορα, εναν τροπο σκεψης, δεν εχουν εκφυλισει ακομα τους κανονες λειτουργιας. Σε αυτην την ευαισθητη στιγμη, το κρατος πρεπει να φαινεται αποφασισμενο να επιβαλει τον σεβασμο των κανονων. Με την επιδειξη αποφασιστικοτητας, η αναγκη για πραγματικη καταστολη ελαχιστοποιειται.Θαυμασιο παραδειγμα η Γερμανια. Σε αυτην την χωρα οι ανθρωποι, ακομα και οι φρεσκοι μεταναστες τηρουντ τους κανονες σε καταπληκτικο βαθμο. Οχι επειδη ομως υπαρχει αστυνομια σε καθε γωνια (στην Ισπανια ή στην Ελλαδα βλεπω σιγουρα περισσοτερη αστυνομια) αλλα επειδη εχει φτιαχτει μια κυριαρχη κουλτουρα. Οι πολιτες ξερουν οτι το γερμανικο κρατος δεν παιζει, και το κρατος σεβεται τους πολιτες του επειδη ξερει οτι ξερουν να συμπεριφερονται σωστα.

Αποτελεσματα

Αυξηση ΑΕΠ χαρη στις νεες εγκαταστασεις ξενων εταιρειων στους ειδικους χωρους, χαρη στην αυξημενη οικοδομικη δραστηριοτητα, και χαρη στον επιπλεον τουρισμο λογω Συνεδριων.

Αναπνεει η Αθηνα στο κεντρο, αλλαζει ο Ελαιωνας, αναβαθμιζονται υποβαθμισμενες περιοχες, ανακουφιζονται ταλαιπωρημενοι πολιτες. Δημιουργουνται νεες γειτονιες, θαυμασιες για να ζεις, κοντα στο κεντρο και με λογικες τιμες.

Αυξηση αποτελεσματικοτητας της πολης συγκοινωνιακα (αποκεντρωση υπουργειων και γραφειων), πολιτιστικα (χωροι διασκεδασης με σωστες αδειες) και αισθητικα (νεα ομορφα κτιρια).

Αυξανεται η τεχνογνωσια Ελληνων κατασκευαστων και αρχιτεκτονων. Μπαινει η Αθηνα στον παγκοσμιο χαρτη συνεδριων, επιχειρηματικου τουρισμου και γενικα πρωτοποριας. Βαζουμε τε θεμελια σιγα σιγα για να κανουμε μια Αθηνα – παγκοσμια πολη [28].

Συνεπειες και οφελη

Ριχνοντας καταρρακτες χρηματων για να αναπαραγουμε την μιζερη νοοτροπια μας, την ανυπαρκτη αρχιτεκτονικη σκεψη, το μηδενικο οραμα, η πολη δεν βελτιωνεται, απλως μεγεθυνει την ασχημια της.

Τα οφελη απο το Σχεδιο ειναι τεραστια, ειναι ικανα να εκτοξευσουν την Αθηνα απο μια περιφερειακη και καθυστερημενη μεσαιου μεγεθους πολη, σε μια πρωτοποριακη, δυναμικη ευρωπαϊκη πρωτευουσα. Ειναι εκεινη η δημιουργικη κλωτσια που πολλοι θαυμασαν στην Βαρκελωνη και περιμεναν να δοθει και στην Αθηνα με τους Ολυμπιακους Αγωνες. Αυτο που δεν καταλαβαν ειναι οτι χωρις μεγαλοπνοη, δημιουργικη σκεψη δεν αλλαζει μια πολη και μια κουλτουρα. Ριχνοντας καταρρακτες χρηματων για να αναπαραγουμε την μιζερη νοοτροπια μας, την ανυπαρκτη αρχιτεκτονικη σκεψη, το μηδενικο οραμα, η πολη δεν βελτιωνεται, απλως μεγεθυνει την ασχημια της.

Το Σχεδιο θα παρει χρονια, δεκαετιες, αλλα οσο ολοκληρωνεται, η πολη θα μεταμορφωνεται. Και δυστυχως δεν υπαρχει αλλος τροπος να αλλαξει η πολη. Οι αποσπασματικες, χωρις προοπτικη προσπαθειες εως τωρα, μονο μπαλωματα μπορεσαν να γινουν. Και η πολη εχει αρχισει να θυμιζει σχιζοφρενικο Φρανκενσταϊν με σκορπιες παρεμβασεις αναμεσα σε παλια τερατουργηματα. Το μονο που χρειαζεται ειναι να συνειδητοποιησει ο καθε υπευθυνος οτι η Αθηνα χρειαζεται οργανωμενη μακροπροθεσμη δραση. Φτανει πια η κατασταση με τον καθε πολιτικο που θελει να αφησει το σημαδι του, οπως τα σκυλια μαρκαρουν την περιοχη τους ουρωντας σε καθε γωνια. Ηρθε η ωρα να δρασουμε συλλογικα, για την πολη μας. Να αφησουμε επιτελους το σημαδια μας αλλαζοντας δραματικα τον χωρο που ζουμε, για εμας και τα παιδια μας…

—————————————————-
Πηγες:

Κοιταξτε και εδω μια θαυμασια εξομοιωση της Αθηνας [29] οπως φαινεται απο τον αερα.

Μερικες φωτογραφιες [30] απο τα σημερινα χάλια του Ελαιωνα.

Πληροφοριες για την αναπλαση των Ντοκλανντς στο Λονδινο [31], με το Canary Wharf να εχει γινει απο τα μεγαλυτερα επιχειρηματικα κεντρα της Ευρωπης.

Αρθρο περι της αναγεννησης της περιοχης του Μπερσυ [32]στο Παρισι.

Αρθρο στα ΝΕΑ [33] για την ελλειψη πρασινου στην Δυτικη Αττικη και περι χώρων που ανηκουν στο δημοσιο και μπορουν να απελευθερωθουν αμεσα.


Δημοσκοπηση:
< ?php jal_democracy(10); ?>


Σημειωσεις:

  1. Τα μικρου μεγεθους προβληματα οπως η βρωμια, τα μιζερα πεζοδρομιακια κτλ ευτυχως κρυβονται οταν καποιος κοιταει απο ψηλα. [ [34]]
  2. Παρεπιμπτοντως ο λογος για την πληρη αναρχια και την οικολογικη καταστροφη ειναι οτι η περιοχη δεν ηταν στο Σχεδιο πολης. Αν θελετε στην Ελλαδα να καταστρεψετε μια περιοχη, αρχιστε απλα να την “προστατευετε” με πολλους παραλογους νομους. [ [35]]
  3. Και ακομα δεν μπορειτε να παραδεχτειτε οτι δεν ειναι τυχαιο οτι ενας ανθρωπος σαν τον κ.Μανο εχει προσφερει τοσα στην χωρα? Τυχαιο ειναι οτι οι σοσια-ληστες και οι λαϊκοδεξιοι εθνοπατερες ποτε δεν σκεφτηκαν παραγωγικα και δημιουργικα για την χωρα? [ [36]]
  4. Μπορει σωτηρια να ακουγεται υπερβολικο. Ομως αν η Αττικη συνεχισει οπως σημερα, συντομα η κατασταση θα ειναι μη αναστρεψιμη. Αντιθετα αν αρχισουμε να εργαζομαστε τωρα για το μελλον μας, σε 50 χρονια ισως η πολη θα ειναι ανεκτη [ [37]]