Μια Ολυμπιαδα φτανει? Βαρκελωνη εναντιον Αθηνας, μερος 1ο
Νοέ 19th, 2005 | Σωτηρης Γεωργανας| Κατηγορία: Ελλάδα, Οικονομικά, Περιβάλλον | Email This Post | Print This Post |Πως να δημιουργησετε μια πετυχημενη πολη
μετα απο πολλες συζητησεις με φιλους και μη, εχω καταληξει οτι παρουσιαζει εξαιρετικο ενδιαφερον μια συστηματικη παρουσιαση της Βαρκελωνης και μια συγκριση με την Αθηνα, σε μια σειρα αρθρων. Δεν προσπαθω να αποδειξω ποια πολη ειναι ομορφοτερη ή ποιος λαος πιο εξυπνος, ωραιος, δημιουργικος. Αυτο εξαρταται απο πολλους παραγοντες και ειναι εν τελει θεμα γουστου. Ενδιαφερομαι ομως να δειξω, σε απτα προβληματα και πρακτικα θεματα μιας μεσογειακης πολης, τι λυσεις υπαρχουν και εχουν δοκιμαστει. Δυστυχως τις περισσοτερες φορες θα φανει οτι η λυση της Αθηνας ειναι η αποτυχημενη/λανθασμενη. Αυτο δεν πρεπει να μας ανησυχει. Πρεπει να το βλεπουμε περισσοτερο σαν μια ευκαιρια. Αν η Αθηνα και κατ’επεκταση η Ελλαδα (ειναι ενα δυστυχες γεγονος οτι η Ελλαδα αστικα ειναι κακεκτυπο της Αθηνας) τα καταφερνει μια χαρα με τοσα λαθη, φανταστειτε ποσο μπορει να καλυτερευσει αν αρχισουμε να αποφευγουμε τα λαθη. Δεν χρειαζεται να ανακαλυψουμε τον τροχο απτην αρχη. Σε πολλα θεματα υπαρχουν ετοιμες, αξιοπιστες, παραγωγικοτατες λυσεις. Ετσι θα πρεπει να βλεπουμε αυτην την συγκριση σαν εναν οδηγο, τι μπορουμε να κανουμε αμεσα για την πολη μας.
Ας ξεκινησουμε με την γενικη εικονα των πολεων.
Ρυμοτομια
Η πολεοδομια, ρυμοτομια ειναι μια σημαντικη τεχνη που καταλαβαν οι ανθρωποι απο πολυ νωρις οτι ειναι απαραιτητη για την δημιουργια λειτουργικων πολεων. Ο Ιπποδαμος πριν πολλα χρονια προτεινε το συστημα των παραλληλων δρομων, ενα συστημα που φαινεται να ειναι το πιο βολικο για μια πολη με πολλα αυτοκινητα. Δυστυχως οι σημερινοι απογονοι του Ιπποδαμου δεν φαινεται να ειναι μεγαλοι οπαδοι της καλης ρυμοτομιας και σωστης χωροταξιας. Η Αθηνα σημερα ειναι πιθανοτατα απο τις πιο κακοσχεδιασμενες πολεις της Ευρωπης, καθως ουσιαστικα αποτελειται απο πολλα χωρια με στριμωγμενα κεντρα και αναρχη περιφερεια, με δρομους να σταματανε αποτομα πανω σε μαντρες, κεντρικους δρομους με μεταβλητο αριθμο λωριδων (γεγονος που διαπιστωμενα προκαλει χαος. Ειναι καλυτερα ενας δρομος να εχει πχ μονο τρεις λωριδες, παρα να αλλαζει απο 3 σε 4 σε 3 συνεχως οπως η Βασιλισσης Σοφιας ή η Πατησιων), πολυ μικρα οικοδομικα τετραγωνα, κακιστη χωροταξια (παλι μαλλον η τελευταια μεγαλη πολη της Ευρωπης που εχει βιομηχανιες και βιοτεχνιες μεσα στον αστικο ιστο!) κτλ
Απο την αλλη η Βαρκελωνη, χαρη στις πρωτοποριακες ιδεες Καταλανων αρχιτεκτονων στις αρχες του αιωνα, εχει ισως την καλυτερη χωροταξια στην Ευρωπη και ενα πληρως ιπποδαμειο ρυμοτομικο συστημα σε ολη την πολη εκτος του ιστορικου μεσαιωνικου (και πεζοδρομημενου) κεντρου. Μια φωτογραφια φτανει
Παρατηρειστε οτι τα οικοδομικα τετραγωνα ειναι πολυ μεγαλα, με μεγαλους ελευθερους χωρους στο κεντρο και χωριζονται με τουλαχιστον 3λωριδους δρομους και φαρδια πεζοδρομια!
Τα μεγαλα λαθη στην Αθηνα εχουν γινει πριν πολλα χρονια δυστυχως και σαν ελαφρυντικο για τους σχεδιαστες ισχυει οτι η πολη αναγκαστηκε να απορροφησει μεγαλες μαζες ανθρωπων σε ελαχιστα χρονικα διαστηματα. Αλλα δεν φαινεται να εχουμε μαθει τιποτα ακομα. Τα Μεσογεια, ο τελευταιος ελευθερος χωρος της πολης, χτιζονται με τον ιδιο καταστροφικο τροπο. Αντι να σχεδιαζουμε πολεις απο το μηδεν, απλα επεκτεινουμε το σχεδιο “πολης” των υπαρχοντων κακοποιημενων χωριων. Αντι να φτιαχνουμε πρωτα υποδομες, δικτυα, σιδηροδρομους και δρομους και μετα να ερχονται οι κατοικοι, χτιζει ο καθενας το δικο του, συχνα αυθαιρετο, συχνοτερα κακογουστο σπιτι και μετα περιμενει ασφαλτοστρωση των δρομων. Μετα ξηλωνεται ο δρομος για να γινουν υπονομοι, μετα ξαναξηλωνεται για να ερθει η ΕΥΔΑΠ, μετα ματαξαναξηλωνεται για να ερθει το φυσικο αεριο, με αποτελεσμα ο δρομος να εχει περισσοτερα σαμαρακια απο επιπεδες επιφανειες! Απεριγραπτη σπαταλη και κακιστο αποτελεσμα! Μετα ερχεται ο δημος και βαζει καδους σκουπιδιων στα χειροτερα σημεια, μετα μπαινουν κολωνες φωτισμου στην μεση του πεζοδρομιου, διαφημιστικες πινακιδες εκει που δεν χωραει να περπατησει κανεις, ερχεται ο ΟΑΣΑ και βαζει τεραστιες στασεις λεωφορειου1 σε πεζοδρομεια 60 εκατοστων κ.ο.κ. Εννοειται οι ελευθεροι χωροι και τα σωστα πεζοδρομια ποτε δεν φτανουν να γινουν οπως σχεδιαστηκαν, καθως η πολιτεια βρισκεται παντα προ τετελεσμενων (καταστροφικων) γεγονοτων… Η Αθηνα εξαπλωνεται σαν τον καρκινο σε ολη την Αττικη και μυαλο δεν βαζουμε!
Παραλια
Το κυριοτερο διακριτικο χαρακτηριστικο μιας μεσογειακης πολης ειναι η Μεσογειος! Η θαλασσα ανοιγει τους οριζοντες, δινει θέα, αναψυχη, διασκεδαση, αθλητισμο, μια ανασα και μια βουτια. Στο θεμα της παραλιας εχουμε την πρωτη και τραγικοτερη αποτυχια του Αθηναϊκου μοντελου. Η Αθηνα ειναι μια παραθαλασσια πολη αλλα δεν ειναι παραλιακη πολη, οι πολιτες ελαχιστα επικοινωνουν με την παραλια. Το πιο κοντινο παραλιακο μερος προς το κεντρο της Αθηνας ειναι το Φαληρο. Εχετε κανει ποτε μια βολτα προς τα κει? Πριν τους Ολυμπιακους η περιοχη αναμεσα στο Σταδιο Ειρηνης και Φιλιας και στο Δελτα Φαληρου, ηταν ενας απεραντος σκουπιδοτοπος. Μετα τους Ολυμπιακους εμειναν δυο αχρηστα γηπεδα και ενας απεραντος τσιμεντοτοπος. Δεν υπαρχει ουτε παραλια (η πιο κοντινη ειναι στον Αγιο Κοσμα?), ουτε καν χωρος διασκεδασης και αναψυχης. Γιατι για καποιον ανεξερευνητο λογο οι Αθηναιοι φαινεται να μην καταλαβαινουν οτι ενας δημοσιος χωρος πρεπει να τραβαει τους κατοικους. Νομιζουμε οτι προστασια ενος χωρου, σημαινει την πληρη απομακρυνση ολων των δραστηριοτητων, πραγμα που οδηγει σε μια αστικη ερημο! Αυτο ειναι κοινωνιολογικα2 και οικονομικα εντελως λαθος.
Στην Βαρκελωνη αυτο το εχουν καταλαβει πολυ καλα. Πριν τους Ολυμπιακους η παραλια εμοιαζε πολυ με την προολυμπιακη Αθηνα. Μεγαλο ασχημο λιμανι και πιο περα σιδηροδρομοι, σκουπιδια, συνοικισμοι τσιγγανων, βρωμια και δυσωδια. Η πολη αποφασισε να υλοποιησει ενα τεραστιο προγραμμα αναβαθμισης της παραλιας.
Το κεντρο της Βαρκελωνης σημερα. Το κεντρο της πολης ειναι το τετραγωνο στην αριστερη ακρη της φωτογραφιας. Πηγαινοντας προς την θαλασσα βλεπετε πρωτα το λιμανι και μετα στον βραχιονα του την πρωτη παραλια.
Στο κεντρικοτερο σημειο της παραλιας, το λιμανι (σαν να λεμε Πειραιας) αφαιρεθηκαν ολα τα πλοια και μεταφερθηκαν σε νεο λιμανι. Κατασκευαστηκε ανταυτου μια τεραστια μαρινα με εστιατορια, ενυδρειο, κινηματογραφους, καταστηματα και εστιατορια φτιαχνοντας ετσι μια νεα πολη στην θεση του δυσοσμου λιμανιου.
Πιο περα (σαν να λεμε Μικρολιμανο προς Φαληρο) το τρενο και τα σκουπιδια αφαιρεθηκαν, δημιουργηθηκε μια ακομα μεγαλη Μαρινα και 4-5 μεγαλες θαυμασιες τεχνητες παραλιες. Δημιουργηθηκε νεα σταση του μετρο διπλα στην θαλασσα και καποιοι προσεγμενοι χωροι σταθμευσης αναμεσα σε δεντρα (οχι πολλοι! δεν θελουμε να γεμισει το μερος ΙΧ!). Ως εδω καλα θα μου πειτε, αυτα τα ξερουμε, σχεδον τα καναμε και μεις στο Φαληρο (αν εξαιρεσεις την παραλια και το μετρό). Οχι. Στην Βαρκελωνη οι παραλιες ειναι εντελως ανοιχτες στο κοινο, ακομα και το βραδυ (μαλιστα φωτιζονται). Δημιουργηθηκε ενας φαρδυς παραλιακος περιπατος, ουσιαστικα χωρις τσιμεντο χρησιμοποιωντας αμμο, πετρα, χωμα και δεντρα. Αναμεσα στην πολη και στην παραλια περνουσε μια παραλιακη λεωφορος. Υποβιβαστηκε κατω απο την επιφανεια του εδαφους για να ενωθει η πολη με την παραλια. Δημιουργηθηκαν δυο διδυμοι πυργοι σε σχεδια γνωστου αρχιτεκτονα (Frank Gehry) με ενα τεραστιο ξενοδοχειο με καζινο, μεγαλο κλαμπ και κτιρια γραφειων, διπλα στην παραλια! Σαν δειγμα του πως αξιοποιουν τους χωρους οι Καταλανοι, το Hotel Arts που εφτιαξαν ανηκει σημερα στα καλυτερα του κοσμου.
Σαν να μην εφτανε αυτο, στον παραλιακο περιπατο καθε 200 μετρα υπαρχουν καλαισθητες ξυλινες κατασκευες που στεγαζουν εστιατορια, και μεσα στην παραλια, στην αμμο εχουν δημιουργηθει παραλιακα μπαρ (μα καλα δεν εχουν ακουσει στην Βαρκελωνη για “προστασια του αιγιαλου”?). Προσοχη, δεν υπαρχει καμμια αυθαιρεσια. Ολα τα μπαρ και εστιατορια εχουν χτιστει με κοινα αρχιτεκτονικα προτυπα, με ελαφριες ομορφες κατασκευες και δινονται απο την πολη σε επιχειρηματιες. Ετσι η πολη δινει διεξοδο στην αναγκη των κατοικων για παραθαλασσια διασκεδαση, με οργανωμενο τροπο. Παραλληλα δινει ζωη τραβωντας κοσμο στην παραλια σχεδον 24 ωρες το 24ωρο για δουλεια και διασκεδαση, ετσι ωστε να μην ειναι μια σκοτεινη επικινδυνη περιοχη, αλλα ενα αναποσπαστο κομματι της πολης μερα-νυχτα.
Ακομα πιο εξυπνα, η υποβαθμισμενη περιοχη κοντα στην παραλια αναβαθμιστηκε με την δημιουργια του ομορφου Ολυμπιακου Χωριου, το οποιο και πωληθηκε αργοτερα σε υψηλες τιμες (αντι να χαριστει, για να εξαθλιωθει σαν εργατικες κατοικιες). Σημερα η περιοχη εχει ανακαινιστει πληρως απο ιδιωτικες εταιρειες, που εσπευσαν να εκμεταλλευτουν την αναβαθμιση και το ανοιγμα προς την θαλασσα για να προσφερουν καταπληκτικες κατοικιες με πισινες και κηπους, για τους Καταλανους και τους ολο και περισσοτερους Βορειοευρωπαιους μεταναστες της πολης.
Το πιο εξυπνο: η τεραστια αυτη επενδυση, αποσβεστηκε σε λιγα χρονια. Το Ολυμπιακο Χωριο και τα ξεονοδοχεια πωληθηκαν για σοβαροτατα ποσα. Και βεβαια προφανως ολες οι νεες επιχειρησεις, πληρωνουν φορους και ενοικια στην πολη. Ο τουρισμος στην Βαρκελωνη, χαρη σε ολα αυτα τα μετρα εκτοξευθηκε. Η Βαρκελωνη ειναι σαν να εχει καθε χρονο μια Ολυμπιαδα, τουριστικα.
Το κεντρο
Υπαρχει μια μερια του ιστορικου κεντρου της Βαρκελωνης, γνωστο ως Ραμπάλ, το οποιο παντα θεωρουταν υποβαθμισμενο, χαιδευτικά η Τσαϊναταουν της Βαρκελωνης, στην πραγματικοτητα ο Τριτος Κοσμος, γεματη βρωμια, φτηνα κακομοιρικα ερειπια πλημμυρισμενα με εξαθλιωμενους μεταναστες.
Στην Αθηνα υπαρχει μια αντιστοιχη περιοχη. Ειναι η περιοχη Ψυρρη-Μεταξουργειου-Μοναστηρακι. Τα τελευταια χρονια εχουν ερθει αρκετα μπαρ στην περιοχη και εχει ανεβει λιγο. Ομως ακομα κανεις δεν σκεφτεται την περιοχη ουτε για αστειο για κατοικια, τα σοκακια ειναι παμβρωμικα, τα πεζοδρομια ανυπαρκτα, η κυκλοφοριακη συμφορηση και τα κορναρισματα τα Σαββατοκυριακα απιστευτα και γενικα υπαρχει μια τριτοκοσμικη μυρωδια παζαριου στον αερα. Η απαντηση του δημου Αθηναιων ηταν να περιορισει τις αδειες λειτουργιας καταστηματων, με αποτελεσμα τα μπαρ να ειναι πιο βρωμικα, ανεξελεγκτα και υπερβολικα λιγα για να ανακαινισουν ολα τα νεοκλασικα της περιοχης (μια βολτα θα σας πεισει για το ποσα ερειπια παραμενουν). Και η απαντηση στην αυξανομενη κινηση στην περιοχη ηταν να γινει ο ομορφοτερος πεζοδρομος της Ελλαδας και ισως της Ευρωπης, η Δ.Αεροπαγιτου, ενας τεραστιος υπαιθριος χωρος σταθμευσης!! Και η Ερμου αντι για χωρος για περιπατο, εχει γινει ενα χαος που φοβασαι να διασχισεις και με αυτοκινητα καβαλημενα σε καθε τετραγωνικο εκατοστο πεζοδρομιου.
Η Ραμ-μπλα, η Ερμου της Βαρκελωνης. Αυστηρα περιορισμενη κινηση
αυτοκινητων και μεγαλος χωρος περιπατου στο κεντρο.
Το MACBA σφηνωμενο στην πιο κακοφημη γειτονια της πολης!
Στην Βαρκελωνη η πολη εκανε παλι μια παρεμβαση, με την ιδια πετυχημενη συνταγη που εχουμε περιγραψει. Πεζοδρομηθηκε βεβαια ολη η περιοχη, ομοιομορφα με ομορφες γερες γρανιτενιες πλακες (οχι οπως στην Αθηνα που η Αιολου εχει τρεις διαφορετικες πεζοδρομησεις σπασμενες καθε 2 μετρα!). Ολοκληρα οικοδομικα τετραγωνα εχουν απαλλοτριωθει σε φτηνες τιμες, λογω της εξαθλιωσης της περιοχης. Χτιστηκαν: Μουσεια Μοντερνας Τεχνης, Πολιτισμου, νεα ομορφα κτιρια του Πανεπιστημιου της Βαρκελωνης (το Καποδιστριακο στου ψυρρη? Ειστε τρελοι?). Ανακαινιστηκαν παλια κτιρια για να στεγασουν υπηρεσιες της πολης. Δοθηκαν αφθονες αδειες λειτουργιας καταστηματων. Αποτελεσμα? Μεσα σε 15 χρονια η περιοχη εχει αλλαξει μορφη, εχει γινει ισως το μεγαλυτερο εμπορικο κεντρο της Ευρωπης, την νυχτα ειναι θαυμασιο κεντρο διασκεδασης και οι νεοι Ευρωπαιοι εχουν κατακλυσει το μερος. Σημερα το ενοικιο για μια γκαρσονιερα 30 μ2 σε ανακαινισμενο κτιριο στο Ραμπάλ, ειναι 600 ευρω!
Τα προαστια
Θα πει κανεις, τιποτα δεν εχει παει στραβα στην Βαρκελωνη? Τα προαστια ισως. Στην κλασικη παραδοση των προηγουμενων δεκαετιων ολες οι ισπανικες πολεις (οπως και γαλλικες, αγγλικες, και πολλες ανατολικοευρωπαϊκες) αρχισαν να κατασκευαζουν προαστια σχεδιασμενα απο το μηδεν, με σωστες υποδομες, παρκα και δημοσιες υπηρεσιες. Το προβλημα ειναι οτι για λογους οικονομιας χωρου και υλικων, εφτιαξαν τεραστια “σοβιετικα” πανομοιοτυπα μεγαθηρια 15 οροφων το ενα διπλα στο αλλο. Το αισθητικο αποτελεσμα ειναι κακο και το κοινωνικο αποτελεσμα χειροτερο. Αυτες οι περιοχες, οπως τα banlieu του Παρισιου ή το Μπριξτον στο Λονδινο, συντομα γεμισαν εγκληματικοτητα και ανεργια.
Στην Βαρκελωνη υπαρχουν λιγες περιοχες που ειναι φτιαγμενες ετσι και δυστυχως ειναι οντως ασχημες. Προσφερουν συγχρονη, οικονομικη κατοικια σε πολλους κατοικους της εργατικης κυριως ταξης, αλλα προσφερουν και πονο στα ματια των ατυχων περαστικων.
Στην Αθηνα αντιθετα κυριαρχησε το μοντελο (ή ισως η ελλειψη χωροταξικου μοντελου) της οριζοντιας εξαπλωσης. Η Αθηνα οπως ειπαμε, εχει πιασει ολο το λεκανοπεδιο με μικρα τετραγωνα, στενα δρομακια και χαμηλα κτιρια. Αλλα τουλαχιστον εχει ανθρωπινα μεγεθη.
Κανεις μας εδω δεν ειναι αντιθετος στα ψηλα, εμβληματικα κτιρια. Αλλα με μέτρο και το κυριοτερο ομορφη ξεχωριστη αρχιτεκτονικη. Οχι εκατονταδες σοβιετικα Plattenbau (μονοκομματα κουτια) του 60 σε τεχνητες ασχημες γειτονιες.
Ενα σοβιετικου τυπου προαστιο της πολης
Αναπτυξιακη Φιλοσοφια: Οικονομικο και κοινωνικο συμφερον ειναι το ιδιο πραγμα
Το Φορουμ των Πολιτισμων
Στην Βαρκελωνη εχουν καταλαβει οτι καθε παρεμβαση πρεπει να οφελει και οικονομικα. Μονο ετσι μπορουν να βρεθουν τα τεραστια κεφαλαια που χρειαζεται η αστικη αναπλαση μιας πολης. Παιρνεις μια περιοχη, την αναπλαθεις και ρυμοτομεις σωστα, τοποθετεις μικτες χρησεις ποιοτικης διασκεδασης, ομορφης κατοικιας και αποδοτικης εργασιας και την αφηνεις στον ιδιωτικο τομεα. Οι Καταλανοι το εχουν μαθει καλα το μαθημα. Ειδαμε τις επεμβασεις τους στην παραλια και στο κεντρο πως ομορφαινουν την πολη, ανεβαζουν την αξια της γης, δινοντας χωρο στους ιδιωτες αποφευγοντας και την χρεοκοπια του κρατους. Η τεχνη της αναβαθμισης εχει εξελιχθει και οι σχεδιαστες της πολης εχουν εθιστει σε αυτην, δημιουργωντας αδιακοπα. Το 2004 εκαναν το λεγομενο Φορουμ Των Πολιτισμων σε μια ακομα σχετικα υποβαθμισμενη παραλιακη περιοχη, 5-6 χμ απο το κεντρο. Φτιαξανε τραμ, ενα εμπορικο κεντρο και ενα τεραστιο συνεδριακο κεντρο με πολλα ομορφα κτιρια με κηπους και πισινες. Εδωσαν πλουσιους οικοδομικους συντελεστες και φαρδεις δρομους. Ο ιδιωτικος τομεας πηρε κατευθειαν την σκυταλη, και σημερα κατασκευαζονται ομορφα 20οροφα κτιρια εξαιρετικων κατοικιων με τρομερη θεα, διπλα στην παραλια.
Ολοκληρη γειτονια δημιουργηθηκε χαρη στο φορουμ, με κατοικιες, εμπορικα κεντρα, ξενοδοχεια κτλ
Η Αθηνα δεν μπορει να αντιγραψει τα παντα. Για παραδειγμα δεν υπαρχουν αρκετα νεοκλασικα ή αλλα ενδιαφεροντα κτιρια πια στο κεντρο της3, ενω η Βαρκελωνη ηταν γεματη ομορφα παλια κτιρια και μοντερνιστικους αρχιτεκτονικους θησαυρους (Γκαουδί και αλλων) που περιμεναν μια ανακαινιση. Ομως πρεπει να καταλαβουμε οτι η αναβαθμιση μιας περιοχης περνα μεσα απο τους ιδιωτες. Πρεπει να γινονται βασικες δημοσιες υποδομες και μετα να δινουμε κινητρα σε κατοικους και επιχειρηματιες να επενδυουν, οχι να τους σπρωχνουμε στην παρανομια αφαιροντας αδειες λειτουργιας επειδη η περιοχη ειναι κορεσμενη! Ανταγωνισμος χρειαζεται, οχι προστασια μιας μιζερης μειονοτητας τυχερων ή παρανομων επιχειρηματιων, εις βαρος ολης της πολης! Και σιγουρα πρεπει να μαθουμε να αναδεικνυουμε τα καλα μας, να βλεπουμε ευκαιριες μεσα στις αδυναμιες μας. Εχουμε στενους δρομους με μικρα πεζοδρομια στο κεντρο? Πεζοδρομειστε τους ολους και καντε την πολη ελκυστικη για πεζους και εχθρικη στα ΙΧ! Εχουμε πολλη ζεστη? Καντε την πολη εναν κηπο με συντριβανια που μπορεις να εισαι ολη μερα στον δρομο! Μας αρεσει υπερβολικα η διασκεδαση και οχι η δουλεια? Καντε την Αθηνα τον χωρο διασκεδασης ολων των Ευρωπαιων! Ειναι υπερβολικα χαωδης και βρωμικη η πολη για να επιβαρυνεται με βαρια βιομηχανια? Καντε την κεντρο των υπηρεσιων, των ναυτιλιακων εταιρειων, της εκπαιδευσης4, φερτε ολες τις διαφημιστικες εταιρειες της Ευρωπης να γυριζουν διαφημισεις στον ανεξαντλητο ηλιο μας!
Συνεχιζεται
- Στην Γερμανια, που οι δημοσιες συγκοινωνιες εχουν σοβαρο προβαδισμα, οι στασεις των λεωφορειων πολυ συχνα ειναι απλα μια πινακιδα. Γιατι σταση με στεγαστρο πληρους μεγεθους επιτρεπεται μονο αν χωραει στο πεζοδρομιο! [↩]
- βλεπε και Φρανσις Φουκουγιαμα The Great Disruption: Human Nature and the Reconstitution of Social Order για το τραγικο λαθος να καταστρεφονται γειτονιες για να δημιουργουνται αψυχοι τεχνητοι χωροι που δεν τραβανε τον κοσμο. [↩]
- Για λογους που εχουμε εξηγησει αλλου. [↩]
- Αντιθετα για καποιον λογο το ελληνικο κρατος προσπαθει να διωχνει φοιτητες με καθε τροπο απο την Αθηνα προς την επαρχια και το εξωτερικο. Η Αθηνα με υπερτετραπλασιο πληθυσμο της Θεσσαλονικης, εχει περιπου τον ιδιο αριθμο φοιτητων σε δημοσια ΑΕΙ! Η Βαρκελωνη, με λιγο κατω απο 4 εκ. κατοικους εχει 3 αξιολογα δημοσια πανεπιστημια και ενα πολυτεχνειο. Και βεβαια εχει πολλα, καλα, ιδιωτικα AEI που μαζευουν φοιτητες απο ολον τον κοσμο, μεταξυ αλλων το πρωτοκλασατο IESE που συγκαταλεγεται στα 5 καλυτερα business schools παγκοσμιως… [↩]
Viva Barca.
Αγαπημένη μου πόλη σε όλο τον κόσμο.
Ένα ποστ και ένα κείμενο όλο υγεία. Εκπέμπει υγεία και φρεσκάδα ρε παιδί μου. Μέσα σε δύο διαδοχικά ποστ η πλήρης αντίθεση (σε σχέση με την ιστορία του ψευτοεπαναστάτη που περιέχει απ’ όλες τις απόψεις αρρώστια…)
Ένα από τα εντυπωσιακά στοιχεία της Βαρκελώνης είναι το πόσο φιλικής είναι στα άτομα με ειδικές ανάγκες. Πεζοδρόμια, ράμπες, σήμανση, μέσα μεταφοράς κτλ. Είναι πλήρως προσβάσιμη για ανθρώπους με κινητικά προβλήματα και τους επιτρέπει να ζουν αξιοπρεπώς. Στη χώρα μας ακόμα και οι απλούστερες μετακινήσεις είναι μια οδύσσεια (καταδικάζοντας τους ανθρώπους σε εγκλεισμό στο σπίτι και στην απομόνωση).
Το ίδιο ισχύει για όλες σχεδόν τις πόλεις του Ευρωπαϊκού Βορρά ή της Βόρειας Αμερικής, αλλά η Βαρκελώνη είναι η απόδειξη ότι και μια “νότεια” μεγαλούπολη μπορεί να είναι ανθρώπινη για όλους.
φωτη εχεις απολυτο δικιο, αυτο το στοιχειο της Βαρκελωνης, η φιλικοτητα στον επισκεπτη και στον κατοικο, στον νεο και στον γερο, στον αθλητη και τον κουτσο ειναι ακριβως αυτο που θαθελα να σχολιασω με λεπτομερειες και φωτογραφιες στο δευτερο μερος.
Και πολυ καλα σημειωσες, η Αθηνα χανει εντελως την δικαιολογια της “νοτιας” ή “υπερβολικα μεγαλης” πολης. Η Βαρκελωνη εχει τον ιδιο καιρο (99% ομοια, και περισσοτερο αποτι η Θεσαλλονικη πχ) και πανω κατω ιδιο πληθυσμο σε μια χωρα με αρκετα παρομοια προσφατη ιστορια (εμφυλιος, δικτατορια, ευρωπαϊκες ενισχυσεις). Γιαυτο και ειναι εξαιρετικο μετρο συγκρισης…
ΥΓ ουλτρα ευχαριστω για τα καλα σου λογια, αλλα δεν νομιζω οτι ειναι καλο να κανουμε τετοιου ειδους συγκρισεις. Αλλο στυλ το ενα αρθρο (εγκυκλοπαιδικο, αναφορας), άλλο το αλλο (σατιρικο, χιουμοριστικο).
ΥΓ2 Γιωργο, συγγνωμη για την σχολαστικοτητα μου, αλλα Μπαρσα (Barça) ειναι η ομαδα. Μπαρνα ειναι η Βαρκελωνη χαϊδευτικα.
Για να μην γράψω πολλά κατεβατά θα πω μόνο τη μαγική λέξη: Οραμα
Όταν υπάρχει, ακόμα και τα Τίρανα μεταμορφώνονται σε παρουσιάσιμη πόλη και ας μην υπάρχουν τα κονδυλια. ¨οταν δεν υπάρχει όραμα,απλά έχεις ένα αρχιτεκτονικό πάρκο του 21ου αιώνα δια χειρός ενός από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες του κόσμου, παιρνούν οι μήνες και θέτεις το θέμα “επί τάπητος” (βλ. Φάνη-Πάλλη-Πετραλιά) ενώ ένα κιόσκι με εισητήριο 5 Ευρώ νάβαζες στην είσοδο το καλοκαίρι θα είχες καλύψει τα έξοδα της συντήρησης αυτού του χειμώνα.
Οραμα, η μαγική λέξη… Χωρίς αυτήν δεν χτίζουμε ουρανοξύστες στο μεγαλοχώρι μας το, οποίο έχει φτάσει τα 5 εκατομμύρια αλλά οι γραφειακοί χώροι ποιότητας που έχει αντιστοιχούν σε πόλη του μεγέθους του… Μπράίτον της Αγγλίας, αλλά εμείς μιλάμε ακόμα για “ανθρώπινες κλίμακες” στην τσιμεντούπολη, δεν αξιοποιούμε τα στάδια της Ολυμπιάδας πριν τα δώσουμε στον ιδιώτη αφού του ψήσουμε το λάδι να μην ξεχάσει που βρίσκεται, ενώ το θέμα της αξιοποίησης τους τίθεται “επί τάπητος”, ακόμα, 14 και βάλε μήνες μετά τους αγώνες…
Αλήθεια, με πιό δικαίωμα και ποιά δικαιολογία μια ολόκληρη κοινωνία με πολλούς αξιολογους ανθρώπους είναι τόσα και τόσα χρόνια όμηρη της μετριότητας;
Φιλε Γρηγορη τα λες πολυ καλα και θελουμε να γραψεις κατεβατα 🙂
Ετσι ειναι, οραμα μας λειπει, διαθεση για δημιουργια και ανοιχτοι οριζοντες αντι για μιζερη εγκαταλειψη και διαλυση ακομα και αρχιτεκτονικων στολιδιων οπως το ΟΑΚΑ. Στην Βαλενθια ο Καλατραβα εφτιαξε ενα παρκο που το βλεπεις σε ΟΛΑ τα διαφημιστικα της πολης και ακομα σε ξενα περιοδικα. Στην Ελλαδα το ΟΑΚΑ ειναι απροσιτο για τους επισκεπτες και παρατημενο στην μοιρα του!
Αν θες γραψε κατι για το θεμα, ετοιμαζω και εγω ενα αρθρο για την “αξιοποιηση” των χώρων στην Ελλαδα, αλλα πιστευω οτι εσυ τα παρακολουθεις απο πιο κοντα…
Το να συγκρίνεις τη Βαρκελώνη με την Αθήνα (και τα προβλήματά τους!) είναι σα να συγκρίνεις το Λονδίνο με την Καλκούτα.
Την Αθήνα οι Ολυμπιακοί μπορούσαν να τη βελτιώσουν, αλλά σε καμία περίπτωση να την κάνουν πόλο οικονομικής έλξης. Η έκφραση «άλλαξε ο Μανωλιός κι έβαλε τα ρούχα του αλλιώς» ταιριάζει απόλυτα.
Η περίφημη ρυμοτομία της Βαρκελώνης είναι παλιά υπόθεση και πάει αρκετά πίσω στον χρόνο. Δηλαδή η Βαρκελώνη είχε τις βάσεις (και το όχι υπερβολικό μέγεθος!!) να εκμεταλλευτεί τους Ολυμπιακούς του ’92 για ν’αλλάξει μια για πάντα! Η Αθήνα ήταν τόσο κακάσχημη και δύσκολη πόλη, που δεν έφτανε ένα μετρό και δυο-τρεις πεζοδρομήσεις να την κάνουν άνθρωπο εν όψει της Μεγάλης Γιορτής των Ολυμπιακών. Μια άλλη έκφραση που θα κολλούσε εδώ είναι η «με πορδές αυγά δε βάφονται».
Για μένα η πιο όμορφη μητρόπολη στον κόσμο είναι (και θα είναι) το Σαν Φρανσίσκο. Για όσους είχαν την τύχη να πάνε. Αν εξαιρέσεις την ομίχλη φυσικά! :p
Η Βαρκελώνη για τα ευρωπαϊκά δεδομένα έρχεται πολύ κοντά στο ιδανικό και η Θεσσαλονίκη είχε πολλά να κερδίσει απ’την αντιγραφή κάποιων προτύπων της. Αρκεί να κερδίζαμε την EXPO2008 που τη χάσαμε απ’την υπερβολική μας σιγουριά.
ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΜΟΥ ΕΧΩ ΟΡΑΜΑΤΙΣΤΕΙ ΜΙΑ ΠΑΝΕΜΟΡΦΗ ΧΩΡΑ ΟΥΤΟΠΙΚΗ,ΤΗΝ ΒΕΡΜΑΛΙΑ.ΜΕ ΔΥΟ ΠΟΛΕΙΣ ΙΔΙΟΥ ΜΕΓΕΘΟΥΣ ΤΗΝ ΛΑΣΤΑΝΔΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΝΑΑΡΛΗ.Η ΚΑΘΕΜΙΑ ΕΧΕΙ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΛΕΟΦΟΡΟΥΣ ΜΕ ΔΩΔΕΚΑ ΛΩΡΙΔΕΣ,ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΑΡΚΑ,ΚΛΑΣΙΚΑ ΚΑΙ ΣΥΓΧΡΟΝΑ ΚΤΙΡΙΑ ΣΕ ΠΛΗΡΗ ΑΡΜΟΝΙΑ ΚΑΙ ΠΑΝΥΨΗΛΟΥΣ ΟΥΡΑΝΟΞΥΣΤΕΣ ΠΟΥ ΑΓΓΙΖΟΥΝ ΤΑ 500 ΜΕΤΡΑ.ΑΛΛΑ ΜΟΝΟ ΣΤΑ ΟΝΕΙΡΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΥΤΑ ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΚΑΙ ΝΑ ΣΗΚΩΣΕΙ!!!!!!!!
[…] Οπως εχουμε αναλυσει διεξοδικα και σε αλλο αρθρο, η πολη της Βαρκελωνης εχει μια εντυπωσιακη ικανοτητα να μεταμορφωνει χωρους. Το εντυπωσιακο Σχεδιο 22@ στην Βαρκελωνη εχει σαν στοχο να φτιαξει εναν πολο υψηλης τεχνολογιας στην πολη. Παιρνοντας μια παλια βιομηχανικη περιοχη κοντα στο κεντρο της πολης, οι αρχες εκαναν τα σταθερα τους βηματα: Καθαρισαν την περιοχη, εφτιαξαν τους δρομους και τις υποδομες, καθορισαν τις χρησεις γης και επετρεψαν το χτισιμο μεγαλων κτιριων. Σε συνεργασια με αυτους η εταιρεια υδατων της πολης εφτιαξε στην περιοχη τα κεντρικα της γραφεια με εναν μνημειωδη ουρανοξυστη στην αποληξη δυο μεγαλων δρομων. Ετσι το κτιριο ειναι ορατο απο μεγαλο μερος της πολης και σηματοδοτει την περιοχη. […]
You know, I didn’t want to be a party pooper, but I never thought the
Olympics in Athens or NYC were a good idea. I wish I had the article in
FORTUNE where they admitted they told the IOC Atlanta GA was a Third World
City. Los Angeles got riots after the Olympics. Seoul saw a big economic
decline. And don’t forget Sarajevo. Athens was the most heavily
state-sponsored Olympics in recent memory, except maybe Moscow. If Athens
ends up letting the Olympic projects decay, they will become homes for (both
human and animal) rats. And in this age of terrorism, this is the last thing
you want. Here in the USA, they used to think big projects for poor people
were a good idea, but what it did was turn them into cattle, and it was
harder to police a big building than a neighborhood of small houses. Get the
book “Ladies and Gentlemen, the Bronx is Burning” and have your urban
planners read it. An empty big building can be a very dangerous thing to have
in your neighborhood.
What bothers me a lot about Greece is how Greeks try to do things for show
or imitation. If you imitate, you will always be behind. The way to be first
is to build on your inherent strengths, what Adam Smith called Comparative
Advantage. Whenever I read the history of modern Greece, and even modern
Russia, I am disappointed by this mania to imitate. Yeah, yeah, I remember
“Paizei to radifono ta Amerikanika” – meanwhile in America my folks raised me
on Mozart instead. I know what happens, Greeks study abroad, they work
abroad a bit, then they go back. I mean your web site is from 1982 Reagan’s
America, when I was a student Reaganist leader. Back then I was annoyed that
Greece had just elected its own LBJ. Look, there are dangers in the other
direction, too. Google thought the rules of economics didn’t apply to them
when they tried to sell their securities differently. China thinks they can
improve on the market and is driving world commodity prices up because it
refuses to conform to market discipline. Here in America, we say, they think
their excrement is unscented. All my scientist clients seem to think Wall
Street is too barbarian and somehow they will improve it. They never
do. Gravity still works.
PS, I used to know a PhD nuclear engineer named Vasos Venitis who let me
sit in on his NYU neural netrworks class when he worked at Merrill Lynch. I
heard he was running for Parliament as a Libertarian from Faliro? Update?
[…] Η πολη με το μεγαλυτερο παραθαλασσιο μετωπο, χωρις παραλια! Οπως εχουμε ξαναπει, ενα απο τα μεγαλυτερα λαθη στην σημερινη γενικη μορφη της Αθηνας ειναι για μενα η ελλειψη σωστης παραλιακης ζωνης. Οι περισσοτερες ευρωπαϊκες πολεις θα εδιναν τα παντα για μια παραθαλασσια θεση σαν της Αθηνας. Συνηθως αναγκαζονται να συμβιβαζονται με ομορφα ποταμια και ελευθερους χωρους διπλα σε αυτα (Βοννη, Ντυσελντορφ, Κολωνια, Στρασβουργο, Ρωμη, Λονδινο), ακομα και με τεχνητες παραλιες (Βιεννη, Παρισι, Βερολινο)! Οι λιγες πολεις που ειναι οντως πανω στην θαλασσα αξιοποιουν την θεση αυτην σαν πλεονεκτημα πρωτου μεγεθους. Το παραδειγμα της Βαρκελωνης ειναι εδω εξαιρετικο αλλα οχι το μονο. Στο Συδνεϋ η ακτη εχει χρησιμοποιηθει για θαυμασιο αρχιτεκτονικο αποτελεσμα, στην ΝΥ το υδατινο μετωπο της δινει μια αλλη λαμψη, το Σικαγο χρησιμοποιει επισης θαυμασια την παραλια για χωρο περιπατου. Ολες σχεδον οι παραθαλασσιες πολεις στον πολιτισμενο κοσμο επενδυουν πολλα για να εχουν μια ομορφη παραλια ανοιχτη σε ολους. […]
Πολυ ενδιαφερον το αρθρο που δημοσιευεται…έχοντας ζήσει περιπου δυομιση χρόνια στην πανεμορφη Βαρκελωνη και γνωρίζοντας την νοοτροπία των καταναλών θα ήθελα να προσθέσω μερικά ακόμα στοιχεία, που κάθε μέρα μου έρχονται στο μυαλό βλέποντας τα στραβά της καθημερινότητας μας στην πόλή που τώρα ζω, στη θεσσαλονίκη. Πρώτα, να σημειώσω την ακαταπαυστη ενασχοληση των Καταλανών με τα της πολης τους τόσο όσον αφορά τα προβλήματά τους σε επίπεδο γειτονιάς όσο και για τα προβλήματα της πολης τους γενικότερα. βέβαια υπάρχουν και μερικά αρνητικά στοιχεία στην βαρκελώνη που σε καμιά περίπτωση όμως δεν υπερκαλύπτει τα θετικά. Και ας γίνω πιο συγκεκριμένος…
– Η καλοσχεδιασμένη ρυμοτομία που φαίνεται από τις αεροφωτογραφίες αλλά και από την ανυπαρξία σχεδόν κυκλοφοριακού προβλήματος προσφέρει πολλά συν στην ποιότητα ζωής εκεί. – Ποτέ δεν περνά απορριματοφόρο πριν τις 7 ή 8 το απογευμα στο κέντρο της πόλης. (σε αντίθεση με την Αθήνα / Θεσ.νικη που ακόμα και σε ώρες αιχμής και έντονου κυκλοφοριακού θα δούμε πολλά απορριματοφόρα…)
– Η βαρκελώνη πέρα από την πολύ καλή οργάνωση των Μ. Μ. Μεταφορας (λεωφορεία, μετρό, τραμ, προαστιακο σιδηρόδρομο, τελεφερικ στο μοντζουικ, νυχτερινα λεωφορεία προς κάθε κατεύθυνση) έχει τεράστιους δρόμους με 3-4 ή και περισσότερες λωρίδες, και ποδηλατοδρόμους (στα βόρεια κυρίως της πόλης).
– ανά 50 μέτρα υπάρχουν κάδοι απορριμάτων ΚΑΙ κάδοι ξεχωριστοί για ανακύκλωση χαρτιου, γυαλιού, πλαστικού, αλουμινίου…στη γειτονιά μου στη Θεσσαλονίκη έχουν ΕΝΑ κάδο για τα 3 τελευταία κάνοντας έτσι αρκετά ακριβή τη συλλογή τους και τον διαχωρισμό των υλικών αλλά και εμένα να αμφιβάλλω για το εάν τελικά αυτά ανακυκλώνονται.
– Ακόμη η BCN είναι μια πόλη όπου τα πάρκα είναι όχι μόνο πολλά αλλά αποτελούν και πόλους έλξης τουριστών (parco del labirinto, Parco de Montjuic, Parco de Palau reial κ.α.).
– Για την πανέμορφη παραλία της Βαρκελώνης παραπέμπω σε σχόλιο παραπάνω που προσυπογράφω. Απλά να προσθέσω ότι εκεί αν και έιναι ζώνη με ιδιαιτερη τουριστική κίνηση δεν παρατηρείται συνώστισμός καφετεριών ή μάλλον δεν υπάρχουν πουθενά στο μεγαλύτερο μέρος της (από την πλευρά της θάλασσάς) και έτσι ελευθερα μπορεί κανεις να απολαύσει το paseo maritimo.. Eπίσης, κάτι που υπάρχει και σε άλλες ισπανικές πόλεις όπως h Valencia, A Coruña, San Sebastian, Gijon κ.α. (και θα μπορούσε κάλλιστα να γίνει και στην Θεσσαλλονίκη με τα χιλιόμετρα αστικής παραλίας): δύο λωρίδες ταρτάν για τρέξιμο κατά μήκος της παραλίας. Να μην ξεχάσω, στην παραλία της Βαρκελώνης, ύψος barceloneta υπάρχει πάνω στην αμμουδιά (!)γυμναστηριο με όργανα για ελξεις και αν θυμάμαι καλά ακόμη και τραπέζια για πιγκ πογκ…
– Στην βαρκελώνη σπάνια θα δεις διπλοπαρκαρίσματα
– Επίσης σπάνια θα δεις αμάξια να περνουν στους πεζοδρόμους ( είσοδος μόνο σε ειδικά ταξί με άδεια και σε φορτηγά τροφοδοσίας σε συγκεκριμένες ώρες με αυστηρή τήρηση του ωραρίου.
-Ακόμη πιο σπάνια θα δεις αυτοκίνητο παρκαρισμενο σε πεζοδρόμιο.
– νομίζω ότι ειναι περιττό να αναφέρω την ασταματητη και για όλα τα γούστα πολιτιστική κίνηση της πόλης (μουσεία, φεστιβαλ, εκδηλώσεις, γιορτες ετήσιες σε κάθε γειτονια – πολυ σηματική η fiesta mayor de gracia και η fiesta στην περιοχή του Sants-. Αυτό θα το δείτε όσοι θα την επισκεφθείτε και ζήσετε εκεί.
– Όπως αναφέρθηκε σε άλλο σχόλιο με το Forum 2004 αναβαθμίστηκε μια ολόκληρη περιοχή στα νοτια της πολής και απο βιομηχανική έγινε παράδειγμα οικιστικής οργάνωσης και αναβάθμισης.
Αρνητικά: είναι αλήθεια ότι πολλά σημεία στο barrio gotico και κυρίως στη raval δεν είναι και τα πιο καθαρά όπως και το γεγονός ότι σε πολλά από αυτά βρωμιά και η δυσωδία τις βραδυνές ώρες δεν σε αφήνουν να περάσεις…
Ακόμη και η ράμπλα δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ένας καθαρός πεζόδρομος αλλά αυτο δικαιολογείται από τον απίστευτο αριθμό ατόμων που την ανεβοκατεβαίνουν κατά τη διάρκεια όλου του 24ωρου.
Επίσης, υπάρχουν γειτονιές στη Βαρκελώνη όπου η ασχήμια, η ανυπαρξία κάθε αναβάθμισης πολεοδομικής ειναι εμφανής. Για τον λόγο αυτό δεν θα σας συνιστούσα να επισκεφτείτε την badalona, to Sant Roc h to Sant marti, th Zona Franca ή το Joanic. (υποκειμενικά πάντα τα κριτήρια).
θα σταματήσω σε αυτο το σημείο, αναφέροντας ότι το γεγονός ότι η βαρκελώνη θεωρείται πόλη προτυπο απο πολλους δεν είναι τυχαίο. Αντίθετα, ειναι αποτέλεσμα της αγάπης των καταλανών για την πόλη τους, της ενασχόλησης τους με τα προβλήματά της και της σωστής δράσης της εκεί τοπικής αυτοδιοίκησης έτσι ώστε η πόλη αυτή να έιναι ένας στους 3 πρώτους τουριστικούς προορισμούς της Ευρώπης ΚΑΘΟΛΗ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ, αλλά και ένας προορισμός όχι μόνο τουριστικός αλλά και υποδοχής και αρμονικής συμβίωσης μεταναστών από την λατινική αμερική και τη βόρεια αφρική. Αξιοσημείωτος επίσης ο αριθμός των ευρωπαίων που καταλήγουν στην βαρκελώνη για να εργαστουν ύστερα απο την έκρηξη επενδύσεων που έχουν κάνει μεγάλες πολυεθνικές στην πόλη αυτή.
Σίγουρα ειναι μια πολη που απο την πρωτη στιγμή νίωθεις πολυ οικεία και ζεστή…είναι η πιο όμορφη πόλη της ευρώπης.
Επισης καθε πρωι ξυπνας και νομιζεις οτι εχει βρεξει. Μετα τις 10, αναλαμβανουν δραση υπαλληλοι του δημου και καθαριζουν με μανικες υψηλης πιεσης νερου καθε στενο, καθε πεζοδρομιο και τη παραμικρη γωνια! Αυτο το πραγμα, μπορει να γινεται και 2 φορες την ημερα αναλογα με τη κινηση..
Επισης, οι κατοικοι της δεν σταματανε να ‘ζουν’. Τι εννοω? Περνοντας τυχαια απο τη πλατεια του καθεδρικου ναου σαββατοκυριακο απογευματακι μαζευεται ο γερος απο το ενα παγκακι, ενας φοιτητης που περναγε με ποδηλατο, μια γυναικα που διδασκει χορο και αρχιζουν να χορευουν παρεα (τη παραδοσιακη σαρδανα) προσκαλοντας ολους τους περαστικους.. Δεν το συζηταω για καμια φιεστα στο δρομο.. Αμα δεν χορευεις ξεχωριζεις και σε δειχνουν με το δαχτυλο!
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ Η ΦΩΤΕΙΝΟΙ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΡΥΘΜΙΣΜΕΝΟΙ ΜΕΧΡΙ ΑΗΔΙΑΣ. ΒΡΙΣΚΕΣΑΙ ΣΕ ΕΝΑΝ ΔΡΟΜΟ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΠΑΡΜΠΡΙΖ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΣΟΥ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΦΑΝΑΡΙ!!!!!!!!!!!!!!!!!! ΤΟ ΟΛΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΑΠΟ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ, ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΕΣ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΠΟΛΛΑ ΣΥΝΑΦΗ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΤΗΝ ΟΔΗΓΗΣΗ ΣΕ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΠΟΛΗ ΕΝΑΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΕΡΩΤΙΚΟ ΟΡΓΑΣΜΟ!!!!!! ΤΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΤΡΕΧΟΥΝ ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ ΕΑΝ ΚΑΕΙ ΜΙΑ ΛΑΜΠΑ ΣΕ ΕΝΑ ΦΑΝΑΡΙ ΤΗΝ ΑΛΛΑΖΟΥΝ ΣΕ ΔΕΚΑ ΛΕΠΤΑ ΤΟ ΠΟΛΥ (ΤΟ ΕΙΔΑ ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΜΟΥ).ΜΙΛΑΜΕ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΜΕ ΤΕΣΣΕΡΑΜΙΣΗ ΕΚΑΤΟΜΥΡΙΑ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΟΠΟΥ ΜΙΛΙΟΥΝΤΑΙ ΔΥΟ ΓΛΩΣΣΕΣ ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΚΑΙ ΟΛΑ ΚΥΛΑΝΕ ΤΕΛΕΙΑ!!!!! ΕΔΩ ΠΟΥ ΜΙΛΑΜΕ ΜΙΑ ΓΛΩΣΣΑ ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ????????????????????????????
Long Introduction: I like to think about this matter using a metaphor from psychology. There used to be a time when psychologists used to compare the psychological testing result (eg. IQ) of a person to the rest of the population. For example if your IQ was 80 then you are smarter than 40 percent of the population. Soon psychologist realized that comparing one’s IQ to the rest of the population was meaningless (there is not much you can do, there is no pill to increase your IQ). However, nowadays people approach the matter differently: A person is only compared with his on self. IQ measures different abilities like memory, abstract thinking, concept formation etc.. When you see an IQ profile you want to look the areas of weaknesses and the areas of strength (the real potential of the person). This way you can make recommendation how to correct the weaknesses so the person can reach his potential (areas of strength). If, let’s say a student scores significantly lower only on the test that measures memory skills then the task for the psychologist is to find out what causes the problems in the area of memory and how the person can be helped to increase his memory skills.
My point: I think this article is doing the same mistake psychologist used to do in the old days. There is no meaning in comparing Athens to Barcelona or any other city in the world. It does not make any sense. It’s like comparing a person who has not been able to graduate from High school to a person who has gotten a PhD. The result would be detrimental to the first person’s self-esteem. There are cities who are superior to Barcelona the same way that there are cities inferior to Athens. The attitude of “Oh they did it so well, we are such losers leads to nowhere” does not help anyone. The real question is: Which are the areas of Athens’ city life that are bellow its potential and what can be done to advance them. Athens would never be Barcelona. Spain and Greece are two countries that are way different.I am sure Barcelona achieved so much before the Olympics but they have started at a better place. I guess it is not the final product that counts but the distance covered. I am sure a lot of people would admit that Athens achieved a great deal before the Olympics. I guess we all wish that it would have been much more. Sometime though it might be good to give credit to ourselves in addition to complaining. Even though everything in this article is true it just hurts to read it.
Ζήλεψα τόσο πολύ διαβάζοντας όλα αυτά που δημιοργησαν στη Βαρκελώνη. Και απορώ. Εμείς τι κάνουμε; Οι άλλοι λαοί είναι πιο έξυπνοι; Βαριόμαστε; Έχουμε αλλοτριωθεί τόσο πολύ που δεν μας ενδιαφέρει τίποτα πέρα από τον εαυτό μας; Και άντε κάναμε 5 πράγματα στους Ολυμπιακούς. Αφού τελείωσαν οι αγώνες πως τα εκμεταλλευτήκαμε-αξιοποιήσαμε;
Πραγματικά πληγώνει να διαβάζεις αυτό το άρθρο!!!
Καμμία σύγκριση δεν επιτρέπεται να γίνεται μιας πόλης όπως η Βαρκελώνη με την ασχημώτερη ίσως πόλη του κόσμου που είναι η Αθήνα. Τίποτα δεν με εκπλήσει πλέον, ο Έλληνας της μεταπολίτευσης κατάφερε ως άξιο τέκνο του μεταπράτη νεοέλληνα (after 1821) να απαξιώσει το αυτονόητο και το αίσθημα της κοινής λογικής, σε τέτοιο βαθμό που είναι πραγματικά να απορείς αν σ’αυτή την πόλη ζουν άνθρωποι ή ζώα. Κρίμα αλλά η Αθήνα δεν σώζεται. Αυτά τα πολύ όμορφα που συζητήθηκαν προηγουμένως καλά μας τα λέτε, πλην όμως αποτελούν σενάριο επιστημονικής φαντασίας ως προς την εφαρμοσιμότητά τους. Τώρα αν ρίξουμε μια α τομική βόμβα και τα ισοπεδώσουμε όλα ώστε να μπορούμε να αρχίσουμε εκ του μηδενός πάω πάσσο και το συζητάμε.
Ακομη και την μετα ατομικης βομβας εποχη πολυ αμφιβαλλω αν θα χτιζονταν ρημοτομικα σωστα οχι μονο η Αθηνα αλλα η Ελλαδα γενικοτερα!Οσο για την αλλαγη της συμπεριφορας του Ελληνα ειναι μαλλον αδυνατη με τις παρουσες πρακτικες!
[…] Δεν μπορω να μπω σε λεπτομερεις συγκρισεις, αλλωστε εχω κανει καποιες παλιοτερα. Το απλο γεγονος για μενα ειναι οτι η Ελλαδα, οσον […]
ΦΙΛΕ ΕΙΛΙΚΡΙΝΑ, ΕΓΡΑΨΕΣ ΟΣΑ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΚΑΙ ΛΕΩ ΕΔΩ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΜΕ ΑΛΛΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΟΠΩΣ ΒΑΡΚΕΛΩΝΗ, ΒΙΕΝΝΗ ΚΛΠ. ΟΙ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΥΣΤΟΧΕΣ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΛΑΙΚΙΣΤΙΚΕΣ, ΜΠΡΑΒΟ. ΕΙΝΑΙ ΑΠ’ ΤΙΣ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΦΟΡΕΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΩ ΝΑ ΠΡΟΣΘΕΣΩ ΤΙΠΟΤΑ ΣΕ ΚΑΠΟΙΟ ΑΡΘΡΟ, ΤΑ ΕΓΡΑΨΕΣ ΟΛΑ ΟΠΩΣ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΠΡΕΠΕ.