Τα διπλά βιβλία και το διπλό πρόσωπο του ΠΑΣΟΚ

Ιούλ 22nd, 2009 | | Κατηγορία: Χαρίδημος Τσούκας | Email This Post Email This Post | Print This Post Print This Post |

Πώς τακτοποιείς τους λογαριασμούς σου με το παρελθόν; Οταν κοιτάς πίσω και βλέπεις, ή έστω υποψιάζεσαι, τα λάθη που έκανες, πώς ενσωματώνεις αυτήν την αποτίμηση στη σημερινή αυτοεικόνα σου; Αν υποτίθεται ότι αναγνωρίζεις τα λάθη σου, πώς φαίνεται αυτό στη συμπεριφορά σου; Οχι, δεν χρειάζεται να είσαι ψυχαναλυτής για να θέσεις τέτοια ερωτήματα, ούτε αυτά αφορούν άτομα μόνο. Αφορούν κατ’ εξοχήν οργανωμένες συλλογικότητες ανθρώπων – από επιχειρήσεις μέχρι κόμματα.

Το ΠΑΣΟΚ σήμερα αρνείται ότι πήρε χρήματα από τη Siemens το 1999, παρά την ομολογία του τότε πανίσχυρου στελέχους Θ. Τσουκάτου ότι εισέπραξε για λογαριασμό του κόμματος 1 εκατομμύριο μάρκα

Η συνήθης αντίδραση ενός οργανισμού όταν αντιμετωπίζει κριτική για αθέμιτες συμπεριφορές είναι η άρνηση: «δεν είδαμε, δεν ξέρουμε, δεν κάναμε». Δεκαετίες ολόκληρες η Καθολική Εκκλησία αρνούνταν να εξετάσει σοβαρά τις καταγγελίες για σεξουαλική κακοποίηση ανηλίκων από ιερείς της, μέχρι τη στιγμή που η χιονοστιβάδα των αποκαλύψεων δεν άφηνε περιθώρια για περαιτέρω άρνηση. Το ΠΑΣΟΚ σήμερα αρνείται ότι πήρε χρήματα από τη Siemens το 1999, παρά την ομολογία του τότε πανίσχυρου στελέχους Θ. Τσουκάτου ότι εισέπραξε για λογαριασμό του κόμματος 1 εκατομμύριο μάρκα.

Η άρνηση δείχνει την αδυναμία του φορέα της να εγκύψει αναστοχαστικά στη συμπεριφορά του. Οταν ο αρνητής γνωρίζει ότι έσφαλε αλλά διατείνεται το αντίθετο, υποκρίνεται. Η υποκρισία έχει κόστος: διαχειριστικό και ηθικό. Από διαχειριστικής απόψεως, ο υποκριτής πρέπει να ξοδεύει πολιτικό κεφάλαιο για να συντηρεί την εικόνα του, οπότε αναγκάζεται να ψεύδεται ή να κατασκευάζει γελοία αυτοεξυπηρετικές δικαιολογίες, επιβαρύνοντας τη θέση του. Από ηθικής απόψεως, το κύρος του υποκριτή απομειώνεται, η πειθώ του κλονίζεται.

Κοιτάξτε τι κάνει το ΠΑΣΟΚ σήμερα: για να αποδείξει ότι το 1 εκατομμύριο μάρκα ουδέποτε έφθασε στα ταμεία του, δημοσιοποίησε μια χειρόγραφη φωτοτυπία του βιβλίου εισόδων του το 1999, από αυτά που ούτε ένα σουβλατζίδικο δεν τηρεί. Αν ένας μανάβης δείξει ένα τέτοιο τεφτέρι στην εφορία, θα τον κλείσουν. Ενα μεγάλο κόμμα με δεκάδες χιλιάδες μέλη, πληθώρα ιδιωτικών εισφορών και δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κρατικών επιδοτήσεων τον χρόνο (τα έσοδά του το 1999 ανήλθαν σε 549 εκατομμύρια δραχμές!), δεν έχει ούτε ένα στοιχειωδώς επαγγελματικό λογιστικό σύστημα. Ακόμη χειρότερο: δεν ντρέπεται να το δείχνει! Ακόμη πιο εξωφρενικό: περιμένει να γίνει πιστευτό! Εικόνα σου είμαι Ελλάδα και σου μοιάζω!

Το ΠΑΣΟΚ δυσκολεύεται να ξαναδεί με ειλικρίνεια τις προβληματικές πρακτικές του παρελθόντος, γι’ αυτό και δεν διδάσκεται από τις παλιές αμαρτίες του. Ο τότε γραμματέας του κόμματος κ. Κ. Σκανδαλίδης δήλωσε άγνοια για τη χρηματοδότηση από τη Siemens. Κλασική απάντηση γραφειοκράτη, ο οποίος, προκειμένου να επιβιώσει, δεν διστάζει να ευτελίζει τον ρόλο του. Ο κ. Σημίτης σιωπά… Στις καταθέσεις τους στον ανακριτή, οι προ δεκαετίας ταμίες του ΠΑΣΟΚ, κ. Σ. Αυγερινός και κυρία Δ. Παπαχρήστου, ουσιαστικά δεν διέψευσαν τον ισχυρισμό του κ. Τσουκάτου, ότι δηλαδή το κόμμα, σαν κάθε «καλή» μικρομεσαία ελλαδική επιχείρηση, κρατούσε διπλά λογιστικά βιβλία. Ο κ. Τ. Χυτήρης, ταμίας του ΠΑΣΟΚ μετά το 2004, δήλωσε ότι «διπλά βιβλία στο ΠΑΣΟΚ σήμερα δεν υπάρχουν». Προσέξτε: «σήμερα», χθες ίσως…

Το ΠΑΣΟΚ, ένα κληρονομικό κόμμα – χαμαιλέων, σπάνια αναστοχάστηκε ποτέ οτιδήποτε στην 35χρονη ιστορία του. Η στάση του δεν εκπλήσσει, αφού το κόμμα αυτό απεικονίζει όσο κανένα άλλο την κυρίαρχη ελλαδική νοοτροπία: διπλοπρόσωπο, «μπαγάσικο», σαγηνευτικό, ανοργάνωτο, χαρισματικό, διαπλεκόμενο, ιδιοτελές, λαϊκιστικό, φατριαστικό, ετσιθελικό, macho, αντιφατικό, καιροσκοπικό και, φυσικά, «προοδευτικό»…

Υπήρξαν και παράταιρες φωνές, οι οποίες πνίγηκαν από τον αυτοεξυπηρετικό κομματικό πατριωτισμό. Το μέλος του πολιτικού συμβουλίου κ. Π. Μπεγλίτης πρότεινε να ζητηθεί από τον πρώην πρωθυπουργό κ. Σημίτη να δώσει εξηγήσεις για τη χρηματοδότηση του κόμματος την εποχή της προεδρίας του. Εξόχως ορθολογική πρόταση. Φυσικά απερρίφθη από την κομματική γραφειοκρατία…

Το κλειδί για την κατανόηση της αμήχανα ενοχικής στάσης του ΠΑΣΟΚ («μάλλον κάτι κάναμε λάθος στο παρελθόν, αλλά ας μην το σκαλίσουμε») το δίνει ο εκπρόσωπός του. Ερωτηθείς εάν ο κ. Τσουκάτος λέει την αλήθεια, ο κ. Παπακωνσταντίνου απάντησε: «είναι θέμα που θα κριθεί από τη δικαιοσύνη». Προσέξτε τη σιωπηλή παραδοχή: η αλήθεια δεν είναι κάτι που αφορά εμάς, αλλά τρίτους (τη δικαιοσύνη). Λες και ό, τι συνέβη, συνέβη σε άλλους… Η μητρική Siemens υπήρξε πολύ πιο ειλικρινής: δεν περίμενε να αποφανθεί η γερμανική δικαιοσύνη, αλλά ζήτησε από διακεκριμένη αμερικανική δικηγορική εταιρεία να αναλάβει την έρευνα των διαβόητων «μαύρων ταμείων» της. Ετσι ενεργεί όποιος γνωρίζει ότι η απώλεια της φήμης του απειλεί δυνητικά την ύπαρξή του.

Οποιος παθιάζεται για την αλήθεια το δείχνει: αναψηλαφεί τα γεγονότα, αναδέχεται τα σφάλματά του, επαναφηγείται την ιστορία του. Η επαναφήγηση είναι, τελικά, το μείζον, γιατί ο φορέας της, αναστοχαζόμενος την παρελθούσα συμπεριφορά του, αλλάζει και, συγχρόνως, δείχνει ότι αλλάζει, αυξάνοντας έτσι την αξιοπιστία του. Το ΠΑΣΟΚ, ένα κληρονομικό κόμμα – χαμαιλέων, σπάνια αναστοχάστηκε ποτέ οτιδήποτε στην 35χρονη ιστορία του. Η στάση του δεν εκπλήσσει, αφού το κόμμα αυτό απεικονίζει όσο κανένα άλλο την κυρίαρχη ελλαδική νοοτροπία: διπλοπρόσωπο, «μπαγάσικο», σαγηνευτικό, ανοργάνωτο, χαρισματικό, διαπλεκόμενο, ιδιοτελές, λαϊκιστικό, φατριαστικό, ετσιθελικό, macho, αντιφατικό, καιροσκοπικό και, φυσικά, «προοδευτικό»…

Χαρίδημος Τσούκας

——————————————————-

Σημειώσεις:
Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή στις 19/7/2009

8 σχόλια
Leave a comment »

  1. Δυστυχώς είχα καιρό να δω τόση εμπάθεια συμπυκνωμένη σε μερικές εκατοντάδες λέξεις.
    Επίσης δεν είδα κανένα σχόλιο για την σημερινή κατάσταση στα οικονομικά του ΠΑΣΟΚ (ανάρτηση του προυπολογισμού στο διαδίκτυο, πρόβλεψη απο του χρόνου να καταθέτουν προυπολογισμό νομαρχιακές και δημοτικές οργανώσεις, δέσμευση απο τον γενικό διευ/ντή του ΠΑΣΟΚ οτι οι εισφορές προσώπων θα αναρτώνται στο διαδίκτυο με ονοματεπώνυμο).
    Η διαφορά μεταξύ πολιτικού και μικροπολιτικού σχολιασμού συνήθως κρίνετε στις λεπτομέρειες…

  2. Aκούστε, κυρίες και κύριοι.

    Σε όλες τις κοινωνίες υπάρχουν άτομα με ΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ, δηλαδή αυτά που εγγυώνται την ΤΗΡΗΣΗ των ΘΕΣΜΩΝ και υπάρχει και τα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ.
    Στην Ελλάδα τα άτομα με αστική συνείδηση είναι περίπου 37.000 και τα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ είναι 9.963.000.
    Practically therefore, οπως πολύ ορθά τόχει θέσει ο κύριος Κώστας Σημίτης, έτσι είναι όλη η ΧΩΡΑ.

  3. erratum
    και υπάρχει και τα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ
    ->
    και υπάρχουν και τα ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ

  4. Aμερικανικώς Αγγλιστί, trailer park white trash.

  5. @C A Hassapoyannes Ιουλίου 22nd, 2009 10:05 μμ :

    Μία απορία!

    Πως επελέγησαν οι αριθμοί;

    Και μια άποψη!

    Οχι κύριε, στο εξωτερικό το ήθος στον μέσο άνθρωπο είναι δεμένο σε πολυ υψηλά ποσοστά με τη καθημερινότητά του διότι ο νόμος εφαρμόζεται…

    Στη Ελλάδα δεν εφαρμόζεται ο νόμος ακριβώς διότι μία ελίτ καρπούται και κερδίζει δυσαναλόγως πολλά απο την ανομία…

    Πρακτικά ο μέσος άνθρωπος δεν περνά καλύτερα κατ’ αναλογία απο την εποχή της Τουρκοκρατίας!!!

    Να σημειώσω δε και το συμπέρασμα μια μελέτης Ιταλικών Πανεπιστημίων οτι ο μέσος εργάτης δεν ζει καλύτερα σήμερα στην Ιταλία απο τον μέσο δούλο επι Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας!!!

  6. Πολύ σωστά καταγράφετε τα χαρακτηριστικά της πολιτικής συμπεριφοράς του ΠΑΣΟΚ. Το ποιο σημαντικό όμως που θα έπρεπε να ερευνηθεί και να αναδειχθεί, είναι ότι αυτή η πολιτική συμπεριφορά δημιούργησε ΣΧΟΛΗ. Χαρακτηριστικό πρόσφατο παράδειγμα η θρασύτατη παρουσίαση αυτού του “λογιστικού σημειώματος”, ντροπή. 
     
    Σε αυτή τη ΣΧΟΛΗ φοίτησε και δυστυχώς αποφοίτησε με λίαν καλώς, το σύνολο των παλαιών και νέων πολιτικών του ΠΑΣΟΚ αλλά και ένα μεγάλο μέρος των πολιτικών των άλλων κομμάτων, ουδενός κόμματος εξαιρουμένου. Οι απόφοιτοι αυτής της σχολής σήμερα έχουν δημιουργήσει τον άτυπο “σύλλογό” τους όπου κι’ εκεί ισχύει το “κόρακας κοράκου μάτι δεν βγάζει”. Και μην ακούτε τα διάφορα ευφυολογήματα, αστειολογήματα και χαζολογήματα που εκτοξεύουν αλλήλοις γιατί αυτά, αν προσέξατε, ουδέποτε θίγουν τον πυρήνα κάθε υπόθεσης και είναι μόνο για λαϊκή κατανάλωση.
     
    Το χειρότερο όμως είναι ότι αυτοί οι πολιτικοί μετέδωσαν αυτόν τον άκρως μολυσματικό ιό σε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας το οποίο βλέπουμε σήμερα από τις δημοσκοπήσεις, όποια τέλος πάντων αξιοπιστία αυτές έχουν, να μένει απαθές σε μια τέτοια ενέργεια, μιλάω για το “λογιστικό σημείωμα”, και επιπλέον να επιβραβεύει αυτό το κόμμα με την αύξηση του ποσοστού του.
     
    Και αν δεχθούμε ότι ο “λαός” χειραγωγείται και ποδηγετείται εύκολα γιατί είναι σχεδόν έρμαιο εσωτερικών και εξωγενών (ρουσφέτια) ατομικών και ομαδικών παρορμήσεων και εξαρτήσεών του, τι να πούμε και για την πνευματική και επιστημονική ελίτ του τόπου μας που η διανοητική τους ανωτερότητα, υποτίθεται, τους εξασφαλίζουν κάποια ανεξαρτησία αντίληψης των πραγμάτων και γνώμης ;
     
    Αλλά αυτή είχε ήδη δείξει, με ελάχιστε φωτεινές εξαιρέσεις, τον αυτοσεβασμό της όταν συνωστίζονταν στις πρώτες θέσεις των πανεπιστημιακών αιθουσών για να ακούσουν τις ασυναρτησίες του Παπαδόπουλου και του Πατακού και να τους χειροκροτήσουν. Αυτοί οι ίδιοι που ακούνε σήμερα την Ελληνική γλώσσα να κακοποιείται, κατά τον ποιο βάρβαρο τρόπο από τους διαφόρους “ρεπόρτερ” ή “εκφωνητές” της τηλεόρασης και του ραδιοφώνου μας και να μην τολμούν να διαμαρτυρηθούν έστω ήπια.
     
    Αυτή είναι η υπερεικοσαετής προσφορά του ΠΑΣΟΚ στον τόπο, η ΣΧΟΛΗ ΑνδρεοΠαπανδρεϊκου τύπου Σοσιαλισμό, (“είπαμε να κάνει ένα δωράκι στον εαυτό του αλλά όχι και 500 χιλιάδες” και άλλα τέτοια). Γιατί λοιπόν μας κάνει εντύπωση αυτό το “λογιστικό σημείωμα”, απόδειξη της πολιτικής “ανιδοτέλειας” του ΠΑΣΟΚ σήμερα;
     
     
     

  7. @ Κωνσταντίνος Δρακάτος
    Συμφωνώ in toto με τα σχόλιά σας. ΚΑΙ θα προσθέσω κάτι:
    Πριν πολλούς μήνες, ένα ηλιόλουστο μεσημέρι του Μαρτίου, τρώγαμε στη Λυκόβρυση (επί της Πλατείας), ή μείζων ιστορικός και πρώην Διευθύντρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους, Βάσω Ψιμούλη [συνιστώ σε ΟΛΟΥΣ τους Ελληνες να διαβάσουν το “Οι Σουλιώτες”], ο νεαρός ιδρυτής του G700, εκ Cambridge ορμώμενος, Θανάσης Γκούγκλας και ο γράφων. Μιλάγαμε γιά της κατάντια της χώρας.
    Σε μιά στιγμή είπε η Βάσω, “Βρε παιδιά, κεντρικό ΑΙΤΗΜΑ της αριστεράς ήταν πάντα το ΔΙΚΑΙΩΜΑ στην ΓΝΩΣΗ. Ο Φαράκος, στα χρόνια μας, έλεγε στην Κομμουνιστική Νεολαία, ‘Πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στον Αγώνα’.” και συνέχισε, “Ακόμα και ο Ζαχαριάδης, όταν έστειλε τα παιδάκια στο Παραπέτασμα, έγραψε ιδιοχείρως, ‘Παρακαλώ να τους παρασχεθεί η καλύτερη δυνατή μόρφωση στην οποία έχουν δικαίωμα’.”

    ΚΑΙ τότε, ο νεαρός κ. Γκούγκλας πρόσθεσε με σημασία, “Το ΠΑΣΟΚ, αντιθέτως, ΑΠΟΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕ την Παιδεία γιά να αποσπάσει την εύνοια της Νεολαίας”

    Αλλο που δεν ήθελε ο γράφων τότε γιά να βροντοφωνήσει, “Συμπεραίνεται, λοιπόν, από τις θέσεις σας, ότι το ΠΑΣΟΚ ουδέποτε υπήρξε αριστερό ή σοσιαλιστικό, μήτε κόμμα ολωσδιόλου, αλλά από γενεσής του, ΕΝΑΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΛΗΨΗΣ της ΕΞΟΥΣΙΑΣ και ΚΑΤΑΛΗΣΤΕΥΣΗΣ του ΚΡΑΤΟΥΣ”.

    @ Παναγιώτης Μπαζιωτόπουλος

    Οι αριθμοί προκύπτουν από το εξής. Από τα 1990ς και μέχρι προ διετίας ίσχυε στην Ελλάδα ο ΦΟΡΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΚΙΝΗΤΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ. Ο ουδός ήταν ακίνητη περιουσία αξίας 247.000 ευρώ. Φόρο πληρώναμε 37.000 άτομα, ενόσω τουλάχιστον 90% των Ελλήνων έχουν τόση περιουσία [καθ’ ομολογίαν του Μ Χρυσοχοίδη σε μένα ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ, στο γραφείο του, “Περιουσία 247.000 ευρώ έχουν όλοι οι Ελληνες”].
    ΑΡΑ, οι 9.963.000 που ΔΕΝ πλήρωναν Φ-ΜΑΠ ΗΣΑΝ και ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΤΕΩΝΕΣ. PERIOD!

  8. @C A Hassapoyannes (Αυγούστου 16th, 2009 3:32 μμ )

    Ενδιαφέρουσα ενημέρωση αν και κάπως υπερβολική…

    Ομως συμφωνώ με το πνεύμα του σχολιασμού.

    Το ΠΑΣΟΚ ήθελε απλά να διαμορφώσει μηχανισμούς διαιώνισης… όπως η καθολική εκκλησία…

    Δείτε σχετικά τους διαλόγους των παπικών με τους επαναστάτες αρχιερείς της λατινικής Αμερικής του οποίους ο πάπας αφόρησε την δεκαετία του 80 διότι έβαζαν προτεραιότητα στο κοινωνικό έργο…

    Θα εκπλαγείτε απο την αντιγραφή του Ανδρέα Παπανδρέου…

    Δεν μπορώ ομως να σας απαντήσω αν έβλεπε και τον εαυτό του σε ρόλο αντίστοιχο του πάπα…

Σχολιαστε