Ο κ. Βερέμης στη Βουλή
Ιούλ 29th, 2006 | Κυριάκος Μητσοτάκης| Κατηγορία: Ελλάδα, Παιδεία | Email This Post | Print This Post |Μπορεί οι καταληψίες φοιτητές να εγκατέλειψαν τα αμφιθέατρα για τις παραλίες, ο διάλογος όμως για τις μεταρρυθμίσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση συνεχίζεται με αμείωτο ενδιαφέρον στο Κοινοβούλιο. Την περασμένη Τρίτη ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας καθηγητής κ. Θάνος Βερέμης ενημέρωσε την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για τις προτάσεις πάνω στις οποίες στηρίχθηκε το προσχέδιο του επίμαχου νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση.
Ο κ. Βερέμης είπε τα πράγματα με το όνομά τους. Επισήμανε ως βασική αιτία του προβλήματος των πανεπιστημίων την ιδιότυπη σχέση διαπλοκής μεταξύ φοιτητικών παρατάξεων και της ηγεσίας των πανεπιστημίων και τόνισε την σημασία της συμμετοχής όλων των φοιτητών στην ανάδειξη των πρυτανικών αρχών. Καυτηρίασε την παγκόσμια μοναδικότητα των ‘αιώνιων’ φοιτητών, από τις τάξεις των οποίων κυρίως προέρχονται οι επαγγελματίες συνδικαλιστές φοιτητές. Στηλίτευσε τον παραλογισμό του μοναδικού συγγράμματος, το οποίο προωθεί την παπαγαλία αντί να καλλιεργεί την κριτική σκέψη. Ακύρωσε την επιχειρηματολογία ότι δεν έγινε διάλογος παραθέτοντας αναλυτικά στοιχεία για τη δουλεία που έγινε στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας. Μίλησε ανοιχτά για την κατάντια του πανεπιστημιακού ασύλου όπως έχει διαμορφωθεί στη χώρα μας, επισημαίνοντας ότι οι καθηγητές (των οποίων τα γραφεία γίνονται ενίοτε γυαλιά καρφιά από οργισμένους φοιτητές) δεν απολαμβάνουν της προστασίας του ασύλου. Δεν μάσησε τα λόγια του φωτογραφίζοντας την Αριστερά και ειδικά τον Συνασπισμό ως υποκινητές των αντιδράσεων του περασμένου μήνα.
Προσωπικά προσυπογράφω τις απόψεις του κ. Βερέμη, τις οποίες σε ορισμένα σημεία θα ήθελα πιο τολμηρές. Πρωτίστως όμως μοιράζομαι μαζί του το άγχος του για εκείνους τους καλοπροαίρετους φοιτητές οι οποίοι αναγκάζονται να υποστούν τις επιπτώσεις του μπάχαλου στο οποίο έχει μετατραπεί ένα μεγάλο τμήμα της ανώτατης εκπαίδευσης στην χώρα μας. Εκείνους τους φοιτητές που προσβλέπουν στο πανεπιστήμιο όχι για να πάρουν ένα τυπικό πτυχίο που θα τους βοηθήσει αύριο να μπουν στο δημόσιο, αλλά για να ακονίσουν το μυαλό τους, να ανακαλύψουν καινούργια γνωστικά αντικείμενα, να προετοιμαστούν καλύτερα για έναν δύσκολο και ανταγωνιστικό κόσμο. Εκείνους τους φοιτητές που έχουν γίνει δεκτοί σε μεταπτυχιακά προγράμματα του εξωτερικού και δεν μπορούν να φύγουν γιατί κάποιοι, με το έτσι θέλω, τους στέρησαν τη δυνατότητα να αποφοιτήσουν. Για αυτούς τους φοιτητές, πρέπει να προχωρήσει η μεταρρύθμιση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και είναι πολλοί αυτοί οι φοιτητές, αλλά όπως συμβαίνει συχνά στην Ελλάδα, αποτελούν τη σιωπηλή πλειοψηφία, οι απόψεις των οποίων πνίγονται από τις κραυγές μιας καλά οργανωμένης μειοψηφίας.
Η συζήτηση όμως στη Βουλή κατέδειξε και κάτι ακόμα: την πλήρη απουσία εναλλακτικής πρότασης. Δεν σχολιάζω περαιτέρω το γεγονός ότι τα κόμματα της Αριστεράς δεν μπήκαν καν στον κόπο να προσέλθουν στη συζήτηση. Αλλά και η στάση του ΠΑΣΟΚ απέδειξε για άλλη μία φορά την πλήρη αδυναμία του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης να αρθρώσει πειστικό πολιτικό λόγο. Τα στελέχη του κατηγόρησαν τον κ. Βερέμη ότι με τη ζοφερή εικόνα που παρουσιάζει για την τριτοβάθμια εκπαίδευση απαξιώνει το Ελληνικό πανεπιστήμιο. Λες και έχουμε καλά πανεπιστήμια και περιμέναμε τον κ. Βερέμη να τα απαξιώσει. Δεν άκουσα όμως ούτε ένα στέλεχος του να κάνει χρήσιμα σχόλια επί των συγκεκριμένων προτάσεων που τέθηκαν στο τραπέζι. Κρίμα γιατί στο παρελθόν ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έχει διατυπώσει ενδιαφέρουσες θέσεις για την εκπαίδευση, οι οποίες όμως εγκαταλείπονται για χάρη μιας λαϊκιστικής πολιτικής. Όσοι σήμερα υποστηρίζουν ότι η επικράτηση της μετριοκρατίας. και του βολέματος, που αναπόφευκτα οδηγεί στη συντήρηση της σημερινής τραγικής κατάστασης, είναι προτιμότερη από την υλοποίηση των αυτονόητων- κατά την άποψή μου – αλλαγών που προωθεί η κυβέρνηση, ας αναλάβουν τις ευθύνες τους. Εμείς οφείλουμε να μην τους ακούσουμε.
—————————————————–
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Το ΒΗΜΑ» στις 23/7/2006
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι βουλευτής B’ Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας
Αναρωτιέμαι τι μας περιμένει από τον Σεπτέμβριο, με το πανεπιστημιακό ζήτημα. Επισημαίνω πάντως πως το ΕΣΥΠ δεν εννοεί να δημοσιεύσει κάπου στο διαδίκτυο τέλος πάντων τις εκθέσεις του, τα στοιχεία του, κτλ έτσι ώστε να προσλάβουμε όλοι αντικειμενική ενημέρωση. Πρόκειται για μυστικοπάθεια, αδιαφορία, ανικανότητα, ή απλό ωχαδερφισμό; Ή μήπως για λίγο απ΄όλα;
Με την ευκαιρία: μου φαίνεται απίθανο ο κ. Μητσοτάκης να έβαλε όλους αυτούς τους συνδέσμους (links) στο άρθρο του. Δεν θα ήταν χρήσιμη μια διευκρίνιση;
Αυτό που όμως δεν είναι απίθανο είναι ότι ο κ.Μητσοτάκης μας επιτρέπει, ανεβάζοντας άρθρα του, να προσθέτουμε συνδέσμους που παραμπέμπουν σε σχετικές με το θέμα συζητήσεις.
Πάλι τα ίδια, ενώ η ανάλυση του Κ.Μητσοτάκη είναι καλή, πετάει στο τέλος μιά διαχωριστική γραμμή, από δώ το καλό κόμμα απο την άλλη το κακό.Η πραγματικότητα εστιάζεται αντιθέτως σε διαφορές εντός των κομμάτων οι οποίες δεν εκφράζονται λόγω του ατελούς πολιτικού συστήματος, το οποίο βασίζεται στην υπερτροφία της εκτελεστικής εξουσιας εις βάρος των διακριτών εξουσιών και της τεχνητής διάκρισης των κομμάτων σε συμπολίτευση και αντιπολίτευση ενώ στην ουσία πρόκειται για πλειοψηφία και μειοψηφία ώς εάν επρόκειτο για μετοχές σε Ανώνυμη Εταιρία με αναφορά στο Δ.Σ./Υ.Σ.
Πάω στοίχημα, ότι οι φιλότιμες προσπάθειες του κ. Βερέμη όταν γίνουν νομοσχέδιο και ανατεθεί ακόμη και στον ίδιο ως Υπουργό η υλοποίηση τους, το αποτέλεσμα που προκύπτει αναπόφευκτα ομοιάζει με τα προηγούμενα. Διότι δεν αρκούν οι διαπιστώσεις απο τις εμπειρίες της αποτυχίας του εκπαιδευτικού συστήματος αν δεν ταυτιστούν με τις εμπειρίες του των διαστροφών του πολιτειακού συστήματος των Διακριτών εξουσιών.
Αλλά εδώ προκύπτει η αδυναμία των τολμηρών πολιτικών να υπερβούν τον κομματικό τους ρόλο και τις διαχωριστικές γραμμές που τους αφοπλίζουν και να τις χρησιμοποιήσουν για να τυλίξουν τα εμπόδια τους.
Μπερδέψτε τους κανόνες της τηλεοπτικής δημοσιογραφίας. Εξουδετερώστε τους. Αναμένωμεν …
Είμαι σίγουρος ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια είναι λιγότερο ανεκτικά με μαθητές που εγκληματούν εναντίον τους. Αναρωτιέμαι κύριε Μητσοτάκη, τι γνώμη έχετε για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Και πως σας φαίνεται η άρση της πανεπιστημιακής ασυλίας;
Αγαπητέ Φώτη: πιστεύω πως η δεοντολογία επιβάλλει μια απλή διευκρίνιση προκειμένου να πληροφορείται ο αναγνώστης πού τελειώνει η γραφή του κ. Μητσοτάκη και πού αρχίζει η γραφή του e-rooster.
Σχετικά με τις θέσεις του κ. Μητσοτάκη, θα ήθελα να σχολιάσω κάποια πράγματα με αφετηρία τη δήλωσή του πως συμφωνεί με τις προτάσεις του κ. Βερέμη.
Αιώνιοι Φοιτητές. Θεωρεί ο κ. Βερέμης, και συνεπώς ο κ. Μητσοτάκης, πως η εξαφάνισή τους θα καταργήσει την κοιτίδα των “επαγγελματιών συνδικαλιστών φοιτητών”; Διατηρώ αμφιβολίες, επειδή:
Ως “επαγγελματίες” οι συνδικαλιστές φοιτητές από κάπου πρέπει να αμοίβονται. Αν υποθέσουμε πως δεν αμοίβονται από πηγές του ιδιωτικού τομέα, τότε ποιός συντηρεί τους επαγγελματίες αυτούς; Την απάντηση λίγο πολύ τη γνωρίζουμε όλοι. Δεν θα ήταν προτιμότερο να σταματήσει η χρηματοδότηση αυτών των επαγγελματιών; Γιατί να καταργηθεί, ουσιαστικά, η δυνατότητα σπουδών μερικής φοίτησης; Γιατί ο κ. Μητσοτάκης περιμένει από τον κ. Βερέμη να προτείνει κάτι το οποίο ο ίδιος θα μπορούσε να φέρει προς συζήτηση στα κομματικά όργανα όπου ανήκει;
Ακόμη κι αν καταργηθεί η δυνατότητα σπουδών μερικής φοίτησης, είναι δυνατόν να εξαφανιστούν οι “επαγγελματίες συνδικαλιστές φοιτητές”; Αυτοί συντηρούνται από τη διαπλοκή κομμάτων και πανεπιστημίων. Αν καταργηθεί η δυνατότητα σπουδών μερικής φοίτησης οι επαγγελματίες συνδικαλιστές θα μεταταχθούν από την τάξη των φοιτητών σε κάποια άλλη τάξη. Ας αναζητηθούν προτάσεις και μέτρα για τον περιορισμό και την πάταξη της διαπλοκής κομμάτων και πανεπιστημίων. Μια τέτοια πρόταση, για παράδειγμα, είναι η καθολική εκλογή του πρύτανη.
Συγγράμματα. Πιστεύω πως η κατάντια με τα συγγράμματα έχει να κάνει περισσότερο με την ανύπαρκτη, σχεδόν, αισθητική μας σε θέματα βιβλίου. Θα είχαμε δηλαδή αντίρρηση αν για κάποια πανεπιστημιακά μαθήματα υπήρχε ένα και μοναδικό σύγγραμμα αρκεί να ήταν ποιοτικό και αν η βιβλιοθήκη του πανεπιστημίου υποστήριζε αποτελεσματικά τη διδακτική λειτουργία; Ως αποτελεσματική υποστήριξη της διδακτικής λειτουργίας θεωρώ την ύπαρξη κεντρικής βιβλιοθήκης, με ενημερωμένη συλλογή, άνετους χώρους μελέτης, υπηρεσίες διαδικτύου, και σχεδόν συνεχές ωράριο. Χιλιάδες διδάσκοντες στις ΗΠΑ χρησιμοποιούμε συχνά ένα και μοναδικό σύγγραμμα για πολλά από τα μαθήματά μας. Έχουμε βέβαια τις πλάτες των βιβλιοθηκών μας. Αυτά τα γνωρίζουν από πρώτο χέρι και ο κ. Βερέμης και ο κ. Μητσοτάκης. Προς τι λοιπόν η στοχοποίηση του ενός και μοναδικού συγγράμματος;
[…] Γράφω με αφορμή το άρθρο του κ. Κυρ. Μητσοτάκη στο Βήμα της 27ης Ιουλίου 2006. Στο άρθρο του ο κ. Μητσοτάκης προσυπογράφει τις θέσεις του κ. Βερέμη. Ξεχωρίζω δύο θέσεις, αυτές για τους αιώνιους φοιτητές και τα συγγράμματα, για τις οποίες νομίζω έχουμε πάρει τον λάθος δρόμο. […]
Ας μου επιτραπεί και εμένα μια μικρή παρέμβαση:
Πιστευω ότι το κύριο πρόβλημα εδώ είναι της κυβέρνησης την οποία η πλειοψηφία του Ελληνικού λαού ψήφισε και κατα πως φαίνεται στηρίζει ακόμα, με το σκοπό να εφαρμόσει κάποιο πρόγραμμα ΚΑΙ για την παιδεία. Δυστυχώς, ο εργοδότης Ελληνικός λαός βλέπει τα πανεπιστήμια ΤΟΥ ακόμα να μοιάζουν με τσαντήρια, και αντί η συζήτηση να γίνεται σχετικά με το πώς οι φοιτητές θα μαθαίνουν καλύτερα και αποτελεσματικότερα το αντικείμενο τους, έχουμε διολισθήσει στη γνωστή νεοΕλληνική μπουρδολογία όπου εκείνο που μας νοιάζει είναι διάφορες περιφερειακές της παιδείας έννοιες όπως το “άσυλο”, η “ελεύθερη” διακίνηση ιδεών αρκεί να είναι “προοδευτική” και αριστερόστροφη, αλλοιώς θα φας ξύλο, θα βρείς το αυτοκίνητο σου και το πανεπιστημιακό γραφείο σου σπασμένο, κοκ.
Ωφείλετε κε Μητσοτάκη να υπενθυμίσετε στην υπνώττουσα κυβέρνηση ότι ο Ελληνικός λαός ακόμα την στηρίζει. Ωφείλετε επίσης να γνωρίζετε ότι όσοι ψήφισαν ΝΔ, ιδίως εκέινοι το “κρίσιμο” 3-5% που ΠΑΝΤΟΤΕ κάνει τη διαφορά στο εκλογικό αποτέλεσμα, δεν είναι τυφλοί οπαδοί του κόμματος αλλά σκεπτόμενοι ψηφοφόροι, χωρίς μπάρμπα στην Κορώνη που κοιτάνε να επιβιώσουν, να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους, που πληρώνουν τους φόρους τους, και οι οποίοι δεν ακολουθούν κανέναν “Ανδρέα” και κανέναν “Κώστα”, αλλά σε κάθε χρονική στιγμή, αποφασίζουν με βάση το τι φαίνεται να είναι το ρεαλιστικά καλύτερο για τη χώρα.
Αυτοί λοιπόν οι άνθρωποι γνωρίζουν και το τι έχει γίνει τα τελευταία 30 χρόνια, διότι το γνώρισαν στο πετσί τους με την αναξιοκρατία, τη διαφθορά, τον επαγγελματικό και κοινωνικό αοκλεισμό. Γνωρίζουν και το τι πονηρό ρόλο παίζουν τα περισσότερα από τα ΜΜΕ και σε τι κατάσταση είναι η Ολυμπιακή ή/ και τα πανεπιστήμια, και ποιος φταίει για αυτή. Η υπόμνησή τους μετά απο δυο χρόνια από τα στελέχη της ΝΔ αρχίζει και γινεται άκαιρη και δίνει λαβή για σχόλια όπως το γνωστό “Η σημερινή κυβέρνηση είναι η μόνη που συμπεριφέρεται σαν αντοπολίτευση”.
Οσον αφορά την παιδεία λοιπόν: Γνωρίζουμε άπαντες τι γίνεται εκεί μέσα και γιατι γίνεται αυτό που γίνεται. Το γνωρίζουμε πολύ καλά. Το θέμα είναι: Είναι σε θέση η παρούσα κυβέρνηση να ενημερώσει κατα πρώτον όσους από τον Ελληνικό λαό δεν γνωρίζουν (…λέμε τώρα…) το γιατι πρέπει να γίνουν ορισμένα πράγματα, και κατα δεύτερον είναι σε θέση η κατα τα άλλα άξια η Κα Κουτσίκου να αντεπεξέλθει, γιατι από τα μέχρι τούδε δεδομένα, ΔΕΝ φαίνεται να μπορεί. Αυτή τη στιγμή, είναι δύο-τρία μέτωπα στα οποία η Ελλάδα πρέπει να κερδίσει δυο-τρείς μάχες. Μια από αυτές είναι και στο μέτωπο της παιδείας. Είναι σε θέση αυτή η κυβέρνηση να ενημερώσει και να πράξει; Διότι αν ένας κυβερνητικός μηχανισμός σαν της ΝΔ δεν μπορεί να αντιπαλαίσει τα διάφορα φαινόμενα τα οποία αν δεν δημιούργησε, εν τούτοις εξέθρεψε το πολιτικό μας σύστημα των 30 τελευταίων χρόνων και ιδίως του κόμματος της σημερινής αξιωματικής αντιπολίτευσης, τότε τι συζητάμε για “επανίδρυση του κράτους” και άλλες ιστορίες; Το ξέρατε με τι είχατε να κάνετε και έχετε τη στήριξη του λαού για να το κάνετε. Γιατί δεν προχωράτε; Γιατι; Ποιό είναι το πολιτικό κόστος; Πέντε συντεχνίες, πέντε επιχειρηματίες και πέντε καθηγητάδες ΑΕΙ;
Κάνω λάθος;
Τα τελευταία δέκα-δεκαπέντε χρόνια η πλειοψηφία των φοιτητών πρόσκειται στη σημερινή κυβερνητική κομματική πλειοψηφία η οποία σε αγαστή συνεργασία με ένα κακό νόμο έκανε “θαύματα” στην υλοποίηση του. Οι νόμοι είναι σαν τις παρτιτούρες, εξαρτώνται από τους οργανοπαίκτες.
Ο κύριος Βερέμης δεν είπε με ειλικρίνια και θάρρος παρά αυτά που σιγοψυθιρίζουμε τα τελευταία 20 χρόνια…Η ανάγκη για ταχύτατη, εκ των βάθρων, ριζική αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, θεωρείται ο θεμελιώδης λίθος για την επιβίωση της χώρας μας στο τρομερά ανταγωνιστικό τεχνολογικό παγκόσμιο περιβάλλον. Δεν μιλάμε για τις απλές και ήδη καθυστερημένες αλλαγές που προσπαθεί να επιβάλλει η σημερινή κυβέρνηση στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και που αντιμετωπίζεται με καταλήψεις και απεργίες στα Πανεπιστήμια. Οι αλλαγές που προσπαθεί να επιβάλλει η σημερινή κυβέρνηση στο εκπαιδευτικό σύστημα, έπρεπε να έχουν γίνει εδώ και 20 χρόνια. Είναι ήδη απελπιστικά αργά ακόμη και για αυτές τις αλλαγές. Οι αλλαγές που απαιτούνται επιβάλλεται να είναι ακόμη πιο δραστικές. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι στις ΗΠΑ ήδη έχει ξεκινήσει η συζήτηση για την επόμενη αλλαγή του υπάρχοντος εκπαιδευτικού τους συστήματος, το οποίο παρεπιπτόντως βρίσκεται ήδη 50 χρόνια (αν όχι παραπάνω)μπροστά από το δικό μας. Παράδειγμα; Τον Μάιο στις ΗΠΑ πραγματοποιήθηκε ένας διαγωνισμός μεταξύ των Λυκείων της χώρας, κατά τον οποίο τα λυκειόπαιδα (ναι, τα λυκειόπαιδα) κατασκευάσανε πρότυπες διαστημικές στολές για την πρώτη αποστολή επανδρωμένου διαστημόπλοιου στον Άρη! Με λίγα λόγια, αυτή τη στιγμή στη χώρα μας ακόμη συζητάμε αν πρέπει να υιοθετήσουμε τον … τροχό και μάλιστα κάποιοι αντιδρούν σε αυτό.
Και μία πρόταση-απορία: Είναι πραγματικά απαραίτητες οι σχολές χημικού-μαθηματικού-φυσικού-φιλολογικής-φιλοσοφικής (sic) σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Πάτρα-Γιάννενα-Ηράκλειο-Ξάνθη ;;;; Έχει πραγματοποιηθεί ποτέ καμία έρευνα για την πραγματική συνεισφορά αυτών των σχολών στην Εθνική μας Οικονομία ;;; Έχει γίνει ποτέ καμία μελέτη για την επιστροφή της επένδυσης (Return on Investment)που έχει πραγματοποιήσει ο Ελληνικός λαός με την καταβολή των φόρων του σε αυτές τις σχολές ;;; Μήπως πρέπει να μειωθεί ο αριθμός τους ώστε αυτές που θα μείνουν να παράγουν πραγματικό έργο και όχι….δημοσίους υπαλλήλους εν αναμονή της επετηρίδος ;;; Αλήθεια, πόσα βραβεία Nobel μας έχουν φέρει αυτές οι σχολές τα τελευταία 30 χρόνια ;;;Πόσα χρήματα έχουν σπαταληθεί σε αυτές από το υστέρημα του Ελληνικού λαού; Μήπως οι πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας μας δεν συμβαδίζουν πλέον με την κατεύθυνση αυτών των σχολών; Π.χ. πόσο μεγάλο είναι το ποσοστό των Ελληνικών επιχειρήσεων που χρειάζονται χημικούς; Πού αλλού μπορούν αυτοί να απρροφηθούν;; Ποιό ποσοστό επί του ΑΕΠ αποτελεί αυτός ο κλάδος; Πόσο συμβάλλει στην ανάπτυξη της οικονομίας;;;
Από το άρθρο του Κυριάκου Μητσοτάκη «απουσιάζει» οποιαδήποτε φιλελεύθερη προσέγγιση των προβλημάτων της ελληνικής ανώτατης εκπαίδευσης. Τουναντίον είναι παρούσα και κυρίαρχη η σοσιαλφιλελεύθερη πραγματιστική και διαχειριστική λογική των δήθεν «μεταρρυθμίσεων» ως αναγκαία και ικανή προϋπόθεση για την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης.
Όπως, όμως, χαρακτηριστικά λέει ο Milton Friedman « το να επιζητά κανείς την ανάληψη μιας δραστηριότητας από κάποια δημόσια υπηρεσία υπό τον όρο ότι η υπηρεσία αυτή θα λειτουργεί κατά τον επιθυμητό τρόπο είναι εξίσου ουτοπικό με το να επιζητά γάτες που γαβγίζουν»!
Ο μη αποδοτικός τρόπος λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών, συνεπώς και των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, δεν οφείλεται, έτσι, στην μη εφαρμογή των όποιων «μεταρρυθμιστικών προγραμμάτων» ή στην μη επιλογή (δημοκρατική ή όχι είναι αδιάφορο) ικανών προσώπων για την διοίκησή τους. Τουναντίον ο μη αποδοτικός τρόπος λειτουργίας τους είναι εγγενής και πηγάζει από την φύση της λειτουργίας τους ως δημόσιων φορέων.
Οι εξαγγελλόμενες «μεταρρυθμίσεις» είναι μπαλώματα στην σοσιαλφιλελεύθερη παράγκα του δικομματισμού. Οι δε φιλελεύθεροι καλά θα κάνουν να επιταχύνουν το αδήριτο προτσές της κατάρρευσης και της πλήρους απαξίωσής της αντί να δίδουν βήμα στον κ. Μητσοτάκη για εγκωμιαστικά σχόλια στην «περεστρόικα» του κ. Βερέμη.