Μελέτες για τον Φιλελευθερισμό στην Ελλάδα
Μαρ 10th, 2009 | Πάνος Ευαγγελόπουλος| Κατηγορία: Φιλελευθερισμός | Email This Post | Print This Post |Πολλές φορές, περπατώντας στο κέντρο της Βιένης, από την Karlsplatz μέχρι το Imperial Palace, που σήμερα στεγάζεται η αγαπημένη μου και φιλόξενη Εθνική Βιβλιοθήκη, αναρωτιέμαι πόση μεγάλη δύναμη σκέψης και πνεύματος στεγάστηκε σ’ αυτά τα μνημειώδη κτίρια και τείχη. Σ’ αυτήν την πόλη έλαβαν χώρα σημαντικές συμβολές στην Τέχνη, στη φιλοσοφία, στην επιστήμη. Η Βιένη δεν ήταν μόνο η μουσική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Εδώ γεννήθηκε η ψυχανάλυση (Sigmund Freud), ο νεοθετικισμός (Schlick, Wittgenstein, Carnap), ο κριτικός ορθολογισμός (Karl Popper) αλλά και τα αυστριακά οικονομικά που έμελλαν να προσφέρουν μία ολοκληρωμένη φιλελεύθερη θεωρία της πολιτικής και οικονομικής οργάνωσης.
Αφορμή για το παρόν σημείωμα μου έδωσε η έκδοση του βιβλίου «Το Σύνταγμα της Ελευθερίας» του Hayek από το Ιδρυμα Κ. Καραμανλής. Στη χώρα μας αρεσκόμαστε να κατηγορούμε συλλήβδην τον νεοφιλελευθερισμό για όλα τα δεινά. Ομως, οι εκδόσεις των βιβλίων των πρωτεργατών του στα ελληνικά είναι μόνο τρεις. Το 1985 είχε εκδοθεί από το ΚΠΕΕ το βιβλίο του Χάγιεκ «Ο Δρόμος προς τη Δουλεία» με έναν έξοχο πρόλογο του Γιάννη Λούλη και με την προσεκτική και αυστηρή επιμέλεια του ίδιου που ούτως ή άλλως διακρίνει όλα τα συγγραφικά του πονήματα. Το τρίτο και παλαιότερο εκδοτικό εγχείρημα είχε γίνει το 1984 από την Ευρωεκδοτική, «Η Οικονομική της Ελευθερίας» του Mises, έξι διαλέξεις αυτού του σπουδαίου φιλελεύθερου στοχαστή και οικονομολόγου, που τόσο ξεχωριστά είχε επιμεληθεί ο Γιάννης Λοβέρδος, με τη μετάφρασή του, τα επεξηγηματικά του σχόλια αλλά και τη δυναμική του εισαγωγή.
Η σημερινή έκδοση που ανέλαβε το Ιδρυμα Κ. Καραμανλής, συγκριτικά με τις δύο πολύ παλαιότερες, είναι πολύ πιο δύσκολη και πιο απαιτητική. Ομως, διαβάζοντας το βιβλίο από την αρχή μέχρι το τέλος, μπορώ να ισχυρισθώ ότι παρά τις κάποιες επιφυλάξεις μου στη μεταφορά της υφής του Χαγιεκιανού φιλελεύθερου λόγου, τόσο η μεταφράστρια Ελένη Στεργίου όσο και ο επιμελητής Γιώργος Αρχόντας, αντεπεξήλθαν σε ένα πολύ δύσκολο διανοητικό έργο με επιτυχία. Εάν μάλιστα συνυπολογίσουμε και την απάντηση του Γιώργου Αρχόντα που είδα στο www.e-rooster.gr , στην κριτική του Β. Μαγκλάρα που εμφανίστηκε στην «Καθημερινή» στις 25 Ιανουαρίου, τότε μπορούμε να καταλάβουμε την αφοσίωση του επιμελητή να αναδείξει τη φιλελεύθερη σκέψη και όχι να την προπαγανδίσει.
Οι ανάγκες για την αντικειμενική και νηφάλια παρουσίαση των φιλελεύθερων ιδεών στη χώρα μας είναι πραγματικά μεγάλη. Αν αναλογιστεί κάποιος ότι τα τελευταία τριάντα χρόνια μόνο τρία βιβλία εκδόθηκαν των μεγάλων φιλελεύθερων διανοητών της Αυστριακής Σχολής σκέψης τότε εύκολα μπορεί να αντιληφθεί κάποιος την πνευματική ένδεια που μας κατακλύζει από την άγνοια απέναντι σε ποιες ιδέες εναντίον στρεφόμαστε και υπέρ ποιων ιδεών γινόμαστε υπερασπιστές.
Από την άλλη πλευρά ο φιλελευθερισμός δεν είναι μονοδιάστατος αλλά και ούτε μονοσήμαντα ορισμένος. Παρουσιάζει πολυμορφία και αναπτύσσει πολυσχιδή τρόπο ανάλυσης της πραγματικότητας που τον καθιστά ικανό να αγκαλιάσει ιδέες, προτάσεις και πολιτικές που ξεκινούν από την ευγενή σοσιαλδημοκρατία (Keynes) μέχρι τον φιλελευθερισμό της αγοράς (Hayek-Mises).
Ο ίδιος ο Keynes έγραψε για το βιβλίο «Ο Δρόμος προς τη Δουλεία» του Hayek:
«Κατά την άποψη μου είναι ένα μεγαλειώδες έργο. Ηθικά και φιλοσοφικά βρίσκομαι σε συμφωνία με σχεδόν όλες τις θέσεις του και όχι μόνο σε συμφωνία αλλά σε έντονη συμφωνία»
Από την άλλη πλευρά ένας άλλος μεγάλος Αυστριακός, ο Joseph Schumpeter, μαθητής του μεγάλου Αυστριακού δασκάλου Bohm-Bawerk, αλλά αιρετικός απέναντι στη γραμμή Hayek-Mises και ο μόνος διαφοροποιημένος απέναντι στον κεϊνσιανισμό, παρ’ ότι ήταν καθηγητής στο Harvard από το 1932 έως το 1950 που θεωρείτο προπύργιο του Keynes, έγραψε για το ίδιο βιβλίο του Hayek
«Ενα θαρραλέο βιβλίο που δεν μασάει τα λόγια του από την αρχή μέχρι το τέλος. Οι απόψεις ενός από τους σημαντικότερους οικονομολόγους της εποχής μας».
Ο Φιλελευθερισμός είναι ένα μεγάλο ποτάμι ιδεών που σχηματίστηκε από ανθρώπους τόσο διανοητικά διαφορετικούς που υπερασπίστηκαν όμως με θέρμη και πάθος αλλά και λογική ορθότητα και με σεβασμό στην επιστήμη, την ατομική ελευθερία, την ελεύθερη αγορά και τη δημοκρατία. Γι’ αυτό αξίζει στη χώρα μας να τον καλλιεργούμε περισσότερο και να τον καταστήσουμε κοινό κτήμα σε μεγαλύτερο αριθμό συνειδητών πολιτών πέρα από πολιτικές σκοπιμότητες και κομματικά στεγανά.
Φωτεινή εξαίρεση στην ελληνική έρημο των φιλελεύθερων σπουδών είναι τα κυλιόμενα σεμινάρια που διευθύνει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Δημήτρης Δημητράκος, που συμμετέχουν φοιτητές, δημοσιογράφοι και διανοούμενοι αλλά και το Κέντρο Φιλελεύθερων Μελετών που διευθύνει ο πολιτικός επιστήμων Δημήτρης Σκάλκος και κατά καιρούς δίνουν διαλέξεις ή συμμετέχουν οι καθηγητές Γιώργος Μπήτρος, Πάνος Καζάκος, Τάκης Λιαργκόβας, Νίκος Μαραντζίδης, Αρης Χατζής, Τζώρτζης Παγουλάτος, Θοδωρής Πελαγίδης και άλλοι. Ας ελπίσουμε ότι η σημερινή έκδοση του δεύτερου βιβλίου του Hayek στα ελληνικά ύστερα από 23 χρόνια να αποτελέσει μία νέα αφετηρία για την ενασχόληση με τη μελέτη του φιλελευθερισμού από έναν μεγαλύτερο αριθμό ερευνητών και ερευνητικών κέντρων.
Πάνος Ευαγγελόπουλος
————————————————————————
Σημειώσεις:
Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Κέρδος στις 24/2/2009
Το ένα εκδίδεται από το ….Ίδρυμα Καραμανλή, το άλλο προλογίζεται από τον… Γιάννη Λούλη, θα γυρνάει στον τάφο του ο κακόμοιρος ο Hayek !
Αν συγκρίνουμε το τι γεννήθηκε στη Βιέννη και τι στα χώματα που πατάμε, δεν υπάρχει σύγκριση, άσχετο αν τα δικά μας έγιναν πολύ περισσότερους αιώνες πριν.
Βέβαια, το σημερινό τοπίο της Αθήνας δεν είναι εύκολο να γεννήσει τέτοιους συνειρμούς.
Στην Ελλάδα γεννήθηκε το θέατρο (άρα και η μετεξέλιξή του ο κινηματογράφος), η δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, η επιστήμη, η φιλοσοφία, ο ορθός λόγος, τα θεμέλια του διεθνούς εκπαιδευτικού συστήματος (ακαδημίες κ πανεπιστήμια), τα μαθηματικά, η φυσική, η ιατρική, η βιολογία, η κωμωδία, η ελληνική αρχιτεκτονική και γλυπτική (που επηρεάζει όλες τις πόλεις του κόσμου π.χ. κρατικά και πανεπιστημιακά κτίρια παγκοσμίως), ο πολιτικός διάλογος, πολλά χαρακτηριστικά της διατροφής (π.χ. οίνος), η λογοτεχνία κτλ. κτλ. κτλ. κτλ…..
… να μην ξεχνάμε και το “λάδι”, το ‘Α ποιότητας παρθένο ελληνικό ελαιόλαδο που φροντίζει την μηχανή της ελληνικής (παρα)οικονομίας, κι αυτό εμείς το διδάσκουμε στην οικουμένη …
Καλή η προγονολατρεία, η αλήθεια όμως είναι ότι πλέον δεν ανήκουμε στον προηγμένο και πολιτισμένο κόσμο όπως η Αυστρια, τόσο σε ότι αφορά την οικονομία, όσο και αναφορικά με την κοινωνική και πολιτισμική εξέλιξη. Εμένα μόνο θλίψη με γεμίζει η αναφορά στην Αρχαία Ελλάδα, γιατί μου θυμίζει την σημερινή κατάντια μας.
@Οικονομία
Ακραίε δεν είναι τόσο μεγάλη η διαφορά όσο νομίζεις. Π.χ. η Αυστρία έχει ΑΕΠ κατά κεφαλήν περίπου $45-$50K ενώ η Ελλάδα $32K-$35K. Όση διαφορά έχει σε ΑΕΠ η μεσογειακή και κατά τα άλλα παρόμοια εταίρος της ΕΕ Πορτογαλία από εμάς ($22-$25 K / κατά κεφαλήν) άλλο τόσο έχουμε εμείς από την Αυστρία. Σε ποσοστιαία είναι μεγαλύτερη η διαφορά.
Το μέσο παγκόσμιο ΑΕΠ κατά κεφαλήν είναι $7K, δηλ. το 1/5 του ελληνικού (!).
Σε παγκόσμια κατάταξη αντίστοιχα (12η θέση Αυστρία, 23η-26η Ελλάδα, 32η Πορτογαλία μεταξύ 178 χωρών!)
@Προγονολατρεία
Το να μιλάμε για τον Μότσαρτ και τον Φρόϋντ δεν είναι προγονολατρεία; Μόνο ο Πλάτωνας είναι;
@Διαφθορά
Συγκεκριμένα η Αυστρία έχει πρωταγωνιστήσει σε πολλαπλά σκάνδαλα διαφθοράς (για όσους έχουν παρακολουθήσει) τα τελευταία χρόνια. Όχι ότι βέβαια υπάρχει σύγκριση με εμάς.
Ακραίε, για το κοινωνικό κομμάτι μπορώ να συμφωνήσω, αλλά στο πολιτισμικό δεν θα το έλεγα, έχουμε μια πολύ ισχυρή κουλτούρα π.χ. στη λαϊκή μουσική, που δεν έχουν άλλες χώρες και όπου οι νέοι απλά ακούνε τα αγγλοσαξωνικά ποπ χιτς.
Η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες που ο κόσμος ακούει τοπική μουσική και δεν μιλάω μόνο για σκυλάδικα.
Ακραίε, άλλα 2 στοιχεία.
Σε μεγέθη οικονομίας Αυστρία κ Ελλάδα βρίσκονται στην 26η κ 27η θέση αντίστοιχα (λόγω μικρής διαφοράς στον πληθυσμό).
Π.χ. η Γερμανία βρίσκεται στην 18η θέση σε ΑΕΠ κατά κεφαλήν στον κόσμο.
Η διαφορά είναι ότι όταν πας με το παιδί σου να περάσεις περπατώντας τον δρόμο στην Βιέννη ακόμη κι αν δεν έχει διάβαση κοκκαλώνουν όλα τα αυτοκίνητα, ενώ εδώ επιταχύνουν για να σε πατήσουν μια ώρα αρχύτερα. Νομίζω ότι με αυτό τον συμβολισμό καταδεικνύω το τεράστιο χάσμα ήθους,παιδείας, και πολιτισμού.
Ακραίε, μην ξεχνάς ότι η χώρα που αναφέρεσαι, έχει γεννήσει μερικούς από τους μεγαλύτερους εγκληματίες της ανθρώπινης ιστορίας. Παράλληλα, υπάρχουν άνθρωποι που εκλέγονται στην Αυστριακή βουλή ή και συμμετέχουν στην κυβέρνηση, που ενστερνίζονται την ιδεολογία που οδήγησε στα κρεματόρια, σε 60 εκατ. θανάτους και στα μεγαλύτερα εγκλήματα της ιστορίας.
Οπότε για ποιο ήθος μιλάς;
Δεν διαφωνώ ότι υπάρχει διαφορά στην κοινωνική συναίσθηση και πειθαρχία μεταξύ των δύο λαών, αλλά αυτή μειώνεται στις νέες γενιές. Και στην τελική, οι Αυστριακοί δεν πέρασαν από 400-500 χρόνια Οθωμανικής κατοχής.
Ακραίε, εγώ προσωπικά θα προτιμώ να “ντρέπομαι” επειδή ζω σε μια χώρα, που υπολείπεται σε τάξη, πειθαρχία, συλλογικό πνεύμα και οργάνωση (αν και έχω ζήσει έξω και προτιμώ την εκεί ζωή), παρά να “ντρέπομαι” επειδή η χώρα μου γέννησε και ανέπτυξε την πιο εμετική και εγκληματική ιδεολογία που πέρασε από τον πλανήτη, η οποία να ευθύνεται για την μεγαλύτερη καταστροφή της ιστορίας (ΒΠΠ) και για 60 εκατ. θανάτους.
Καλά, εγώ πάντως αν αρρωστήσω για να μην πάω σαν το σκυλί στ’ αμπέλι φροντίζω να έχω λεφτά για να πάω σε κανα Αυστριακό (ή Αγγλικό ή Γερμανικό ή άλλου ανεπτυγμένου κράτους) νοσοκομείο – εσύ μείνε εδώ να σε γιατρέψουν οι απόγονοι του Κολοκοτρώνη και το ένδοξο ελληνικό κράτος.
Μακάρι να είχα κάνει και κινήσεις έγκαιρα για να μείνω έξω και να ρίξω μαύρη πέτρα πίσω μου.
…Συγγνώμη, όχι οι απόγονοι του Κολοκοτρώνη, οι απόγονοι του Ιπποκράτη, μην ξεχνάμε ότι εμείς είμαστε η κοιτίδα και της σύγχρονης Ιατρικής, αυτό να το θυμούνται και να γεμίζουν περηφάνεια όσοι ψοφάνε σαν τα σκυλιά στα χέρια του πρότυπου ελληνικού συστήματος υγείας.
@Περίθαλψη
Αν είχαν κερδίσει τον πόλεμο οι Αυστριακοί (με τους ναζί) δεν θα χρειαζόσουν περίθαλψη, γιατί οι αιτίες θανάτων μας θα ήταν από πείνα ή σε στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας.
Δεν είπα ότι είμαστε 1η χώρα στον κόσμο σε έρευνα, οικονομία κτλ, αλλά δεν είμαστε όσο χάλια νομίζουμε ότι είμαστε. Και στην τελική, στην επιστήμη (και στην Ιατρική) ΜΙΑ χώρα έχει με διαφορά το υψηλότερο επίπεδο και αυτή η χώρα δεν βρίσκεται στην Ευρώπη.
@Προγονολατρεία
Είμαι κατά της προγονολατρείας. Επειδή είμαστε απόγονοι κάποιων ΔΕΝ μας κάνει αυτόματα σημαντικούς. Αλλά όταν το άρθρο κάνει προγονολατρεία της Αυστρίας και αν είναι να κάνουμε προγονολατρεία αυτό που λέω είναι πιο άξιο να κάνουμε για την Ελλάδα και όχι για την Αυστρία.
@Γενικότερα
Είναι δικαίωμά σου να νομίζεις ότι είσαι κατώτερος από τον κάθε Αυστριακό, αλλά εγώ ΔΕΝ νομίζω τον εαυτό μου ούτε ανώτερο ούτε κατώτερο από τον καθένα.
@ Niko T
Καλα ειναι ολα αυτα που λες αλλα πιστευω οτι απλα προσπαθεις να πεισεις τον εαυτο σου οτι ζουμε σε μια χωρα που δεν διαφερει σε πολλα απο τη σημερινη Αυστρια ή τις υπολοιπες πολιτισμενενες ευρωπαικες χωρες.
Μου φαινεται οτι δεν συνειδητοποιεις οτι το σημερινο ελληνικο κρατος εχει περισσοτερα κοινα γνωρισματα με τη Τουρκια και τη Συρια παρα με την Αυστρια και το Βελγιο, οσο κι αν αυτο μας κακοφαινεται.
Φιλικα,
Δημητρης
@ Niko T
Και για να συμπληρωσω κατι στο προηγουμενο σχολιο μου. Και η Αιγυπτος εχει εναν ιδιαιτερα λαμπρο πολιτισμο που σε πολλα σημεια συναγωνιζεται τον ελληνικο, αλλα βλεπεις την σημερινη τους κατασταση… Το οτι εχτιζαν πυραμιδες πριν απο χιλιαδες χρονια και ανακαλυπταν μοναδικα φαινομενα στην αστρονομια δεν ειναι αρκετο για να θεωρηθουν οτι ανηκουν στα προοδευμενα και πολιτισμενα κρατη της σημερινης εποχης… Ουτε καν δημοκρατια δεν εχουνε…
@Dimitri NY
Οικονομία: ΑΕΠ κατά κεφαλήν
Αυστρία: $47Κ ($45-$50, 12η στον κόσμο)
Γερμανία: $42Κ ($40-$45, 18η στον κόσμο)
Ελλάδα: $34Κ (26η στον κόσμο)
Τουρκία: $9Κ (!) (54η στον κόσμο, 1/3 με 1/4 του ελληνικού)
Συρία: $2K (!) (114η στον κόσμο, 1/17 ελληνικού (!))
Αίγυπτος: λιγότερο από $2K (115η στον κόσμο)
Θα συμφωνήσω σε κάτι:
α. Μοιάζουμε οπτικά περισσότερο με Τούρκους ή Άραβες από Βορειο-Ευρωπαίους
β. Έχουμε περισσότερα κοινά στο ταπεραμέντο, στην μουσική και στην κουζίνα
γ. Μην ξεχνάμε ότι με αυτούς τους λαούς μοιραζόμαστε συνύπαρξη αιώνων στο ίδιο κράτος (Οθωμανική αλλά και Βυζαντινή Αυτοκρατορία)
Όμως τα νούμερα δεν συμφωνούν με αυτά που λες και όχι μόνο τα οικονομικά (π.χ. προσδόκιμο ζωής) , το ίδιο και η φτώχεια που θα δεις αν επισκεφτείς αυτές τις χώρες.
Αν εσύ πιστεύεις ότι οικονομικά και πολιτικά είμαστε πιο κοντά σε χώρες που:
– Έχουν ΑΕΠ κατά κεφαλήν 5%-25% του Ελληνικού
– Είναι δικτατορίες
– Είναι μουσουλμανικές
από χώρες το ΑΕΠ μας είναι περίπου το 70%-80% των δικών τους, οι συνθήκες ζωής (προσδόκιμο ζωής) είναι παρόμοιες, είναι δημοκρατίες και κοσμικά χριστιανικά κράτη (με υποβαθμισμένο ρόλο της θρησκείας), τι να σου πω μάλλον βλέπεις τον κόσμο με προκαταλήψεις και όχι σύμφωνα με γεγονότα.
@Αίγυπτος και Ελλάδα
Καταρχήν ο πολιτισμός της Αιγύπτου ήταν μεγάλος, αλλά σε θέμα προσφοράς στην ανθρωπότητα, μάλλον δεν μπορεί να συγκριθεί με τον Ελληνικό.
Με τους Αιγύπτιους έχουμε κάποια κοινά, π.χ. πολιτισμοί που κατακτήθηκαν από τους Οθωμανούς για πολλούς αιώνες. Παρόλα αυτά, ενώ οι Αιγύπτιοι εξαφανίστηκαν μετά την αρχαιότητα.
Οι Έλληνες:
– Στον Μεσαίωνα διατηρούσαν την πιο ανεπτυγμένη (τεχνολογικά και οικονομικά) αυτοκρατορία της εποχής (Βυζάντιο)
– Με την Τουρκοκρατία, οι Έλληνες λόγιοι και επιστήμονες μετανάστευσαν στην Δύση και σύμφωνα με τους ίδιους του Δυτικούς ήταν από τους σημαντικούς παράγοντες δημιουργίας της Αναγέννησης και κατά συνέπεια και της επιστημονικής ανάπτυξης που οδήγησε στη βιομηχ. επανάσταση.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Greek_scholars_in_the_Renaissance)
– Ακόμα και σήμερα, η Ελληνική διασπορά έχει χιλιάδες παραδείγματα διακρίσεων και προσφοράς, ειδικότερα στις επιστήμες. Η ελληνική διασπορά στις ΗΠΑ θεωρείται πρώτη στην εκπαίδευση, πάνω και από τους Εβραίους (!).
Π.χ. επιστήμη υπολογιστών: Δερτούζος, Νεγκρεπόντε κτλ. κτλ.
Δεν είναι σωστό να εκμηδενίζουμε τον εαυτό μας χωρίς λόγο.
@Δημήτρης
Δεν εννοώ ότι σαν νοοτροπία μοιάζουμε περισσότερο με Βορειο-ευρωπαίους παρά με Άραβες, μάλλον το αντίθετο, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι έχουμε την ίδια οικονομία.
Π.χ. με τους Ιάπωνες δεν έχουμε καμία σχέση πολιτισμικά. Αν όμως συγκρίνει κανείς π.χ. το κόστος ζωής στην Ελλάδα, στην Ιαπωνία και στην Αίγυπτο, το ελληνικό είναι πιο κοντά στην Ιαπωνία παρά στην Αίγυπτο.
Διόρθωση οικονομία της Γερμανίας:
$40.000/κεφαλήν και 19η στον κόσμο, λόγω της κρίσης
Νικο,
@ΑΕΠ
Εχεις κανει αναγωγη τα παντα στην ΑΕΠ κατα κεφαλην καταταξη κι επειδη η Ελλαδα ειναι 26η (που ειναι ομολογουμενως μια καλη θεση), την κανει αυτοματως και μια προηγμενη χωρα. Κανοντας συγκρισεις με βαση την ΑΕΠ κατα κεφαλην καταταξη βλεπεις, κατα τη γνωμη μου, την μιση αληθεια. Διοτι με την ιδια λογικη το Καταρ ειναι στην 3η θεση και τα Ηνωμενα Αραβικα Εμιρατα στην 17η. Ναι, ωραια, και τι παει να πει αυτο? Οτι το Καταρ ειναι ενας επιγειος παραδεισος? Αν ζουσαμε εκει δεν θα ειχαμε δικαιωμα στην μορφωση αλλα ουτε καν στην ελευθερια λογου. Ασε που αν ειχες και καμια αδερφη τοτε δεν θα ειχε καν το δικαιωμα να περπατησει μονη της στο δρομο, κι αν το εκανε θα την εσερναν στο δικαστηριο…
@δικτατοριες-δημοκρατιες
Φυσικα και στην Ελλαδα υπαρχει δημοκρατικο πολιτευμα… αυτο ελειπε. Υπαρχουν βεβαια καποιοι τομεις που αυτο δεν λειτουργει σωστα, αλλα δεν μπορει να συγκριθει με την κατασταση που επικρατει στις Αραβικες χωρες. Το προβλημα ειναι οτι οι Ελληνες πολιτες δεν σκεφτονται δημοκρατικα και διαρκως αγνοουν τον νομο. Ειμαστε η χωρα που οι αγροτες θα κλεισουν τους δρομους οποτε γουσταρουν δια να διεκδικησουν τα δικαια ή αδικα αιτηματα τους. Την τελευταια φορα μεχρι και τα συνορα εκλεισαν..! Ειμαστε η χωρα της διεθνους ξεφτιλας που καποιοι δημοσιοι υπαλληλοι κλεινουν τον Παρθενωνα για να ακουστει η φωνη τους… Αν τυχει ποτε να πας να επισκευτεις το Αγαλμα της Ελευθεριας ή τον πυργο του Αιφελ και καποιοι εργαζομενοι εκει σου απαγορευσουν την εισοδο με το ετσι θελω, στειλε μου γραμμα… Κοινως, ειμαστε η χωρα που κανει ο καθενας οτι γουσταρει, αγνοωντας τον σεβασμο προς τον συμπολιτη του… “Είναι η διαφορά της νοοτροπίας του κλέφτη και του αρματωλού από τον δημοκράτη, του ραγιά που έμαθε να παρακαλάει ή να εκβιάζει τον αγά για να κάνει το δικό του από τον πολίτη μιας δημοκρατίας, που ακόμα και όταν την αμφισβητεί, ξέρει ότι λειτουργούν οι θεσμοί της”, οπως διαβασα προσφτα σε ενα αρθρο του Α. Πανουτσου, ο οποιος μπορει να ειναι αθλητικογραφος αλλα μερικες φορες αναφερεται και σε αλλα θεματα.
Τελος, αναφερεις και το εξης.
“Ακόμα και σήμερα, η Ελληνική διασπορά έχει χιλιάδες παραδείγματα διακρίσεων και προσφοράς, ειδικότερα στις επιστήμες. Η ελληνική διασπορά στις ΗΠΑ θεωρείται πρώτη στην εκπαίδευση, πάνω και από τους Εβραίους (!).”
Για το οτι η ελληνικη διαπορα στις ΗΠΑ θεωρειται πρωτη στην εκπαιδευση δεν το γνωριζω, και ειναι η πρωτη φορα που το ακουω. Για να ειμαι ειλικρινης, μου ακουγεται λιγο υπερβολικο. Στις ΗΠΑ εξισου σημαντικα πραγματα με τους Ελληνες εχουν κανει και οι Ινδοι, οι Κινεζοι, οι Εβραιοι και πολλοι αλλοι. Η διασπορα φυσικα και εχει κανει σπουδαια πραγματα στιε ΗΠΑ, μιας και βοηθησε πολυ το περιβαλον και οι ευκαιριες που η ξενη αυτη χωρα προσφερει, αλλα δεν ειμαι της αποψης οτι οι Ελληνες ερχομαστε απο καποιον αλλον πλανητη…
@ΑΕΠ
Στο thread μιλάμε για οικονομία και κράτος κτλ. Το ΑΕΠ είναι η πιο αντιπροσωπευτική ποσοτικοποίηση της οικονομίας και σε ένα βαθμό της ποιότητας ζωής.
Το Κατάρ έχει πετρέλαιο κ φυσ. αέριο. Τα Ην. Αραβικά Εμιράτα είναι το Αμπού Ντάμπι κ το Ντουμπάι που είναι τελείως αλλού (Ν.Υόρκη).
@Πορείες
Συμφωνώ γενικά με αυτά που λες, απλά λέω παρόλα τα αρνητικά μας ότι δεν είμαστε και Ουγκάντα.
Ο πύργος του Άϋφελ είναι στη Γαλλία, που είναι και αυτή η πατρίδα των διαδηλώσεων και των απεργιών. Άπειρες φορές π.χ. φοιτητές, αγρότες στην Γαλλία τα κάνουνε λαμπό-γυαλο για να υπερασπίσουν τα συμφέροντά τους (και το κάνουν πολύ καλά π.χ. σαμπάνια).
@Διασπορά
Αυτό για την εκπαίδευση, το είχα διαβάσει σε ένα άρθρο, ότι από τις μειονότητες των ΗΠΑ, είμαστε νο1 σε μόρφωση και νο2 σε χρήμα (μετά τους Εβραίους) και αυτό είναι σε ποσοστά, διότι και οι Εβραίοι στις ΗΠΑ είναι περισσότεροι από τους Έλληνες, το ίδιο ισχύει για Ινδούς και Κινέζους.
Συμφωνώ ότι οι ΗΠΑ πέρα από τις υποδομές, πάνε στον εγωκεντρικό Έλληνα (είναι ατομο-κεντρικοί οι Αμερικάνοι και λιγότερο συλλογικοί από τους Δυτικοευρωπαίους (π.χ. Σκανδιναβία)).
Δεν είπα ότι είμαστε από άλλο πλανήτη και πολλοί Αλβανοί στην Ελλάδα είναι πολύ μελετηροί (έτσι λένε γνωστοί μου καθηγητές).
Ωραία η ανάλυση σου Νίκο Τ. Τουλάχιστον παραθέτεις δεδομένα τα οποία έχουν συγκριτική αξία κάτω από ένα αντικειμενικό μέτρο. Οι συγκρίσεις όμως με χώρες όπως η Συρία, η Τουρκία κτλ δεν είναι καθόλου ατυχείς. Το αντίθετο, δείχνουν μάλιστα τη διαφορετική εξέλιξη των χωρών της περιοχής κάτω από παρόμοιες συνθήκες. Γιατί αν δούμε από που ξεκίνησε το Ελληνικό κράτος πριν από 200 χρόνια, με αυτές τις χώρες πρέπει να το συγκρίνουμε και όχι με την Αυστρία και τη Γερμανία οι οποίες ήταν υπερδυνάμεις της εποχής.
ΚΩΛΟΕΛΛΗΝΕΣ
———————–
Μελαψές φυλές
κοντοπόδαρες
σειληνοί του κράτους
που ξερνάει και να τους
τσιφτετέλληνες
Με γονείς ληστές
των συντρόφων τους θήτες
για μνηστήρα οι αλήτες
τώρα διοικητές
κράτος ασυστόλων
και πεσμένων κώλων
κωλοέλληνες
Κωλοέλληνες
μασκαρλίκια ιδές
στο άλφα της αξίας, της αρχής της μίας, λουτροκαμπινές
τιμωρός καιρός, πέντε αιώνες δύσης εθνικής θα ζήσεις από δώ και μπρος
με αγγλικές αλφαβήτες, μαλλιαροί μου Ελλαδίτες, θλιβερές μου πορδές
Μια φάουσα καταπίνει τον αέρα
την θάλασσα, την πόλη, το ιερό
πλημμύρισε σκουλήκια η μητέρα, ναι
το ρόδο καταγής βγάζει καπνό, ναι
Κωλοέλληνες Πνεύμα αλήτικο, ελλαδίτικο
σε Μικρά Ασία, Κύπρο Λευκωσία, Βόρειο Ήπειρο
δεν ακούει κανείς
στο χειρότερο του ελληνισμού κομμάτι
στην Ελλάδα ζεις
Σκαλιστές σκιές, μακρυχέρηδες
με το φώς σπασμένο, κρατικοποιημένο
αγριέλληνες
αλλά εκεί στην ξένη
στην οθόνη σκυμμένοι
θεϊκά δεμένοι με την οικουμένη
στους απέναντι τόπους
φωτοκολλημένοι απ’ τον εδώ ουρανό τους
Κι ενώ εδώ θα ζούμε καταρρεύσεις
ο έξω Ελληνισμός θα προχωρεί
και φως και μουσική μιας άλλης σκέψης, ναι
στη μείζονα Ελλάδα θα εκραγεί, ναι
στους πανέλληνες στους πανέλληνες
Δ.ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ