Η μεταφυσική του ασύλου

Δεκ 3rd, 2009 | | Κατηγορία: Πάσχος Μανδραβέλης | Email This Post Email This Post | Print This Post Print This Post |

Αυτό και αν είναι αναβάθμιση της επαναστατικής πάλης! Μέχρι σήμερα οι αριστεριστές και αναρχοαυτόνομοι είχαν το «δικαίωμα» να κλείνουν τα πανεπιστήμια όποτε τους κάπνιζε. Για την ακρίβεια, δεν ρωτούσαν κανέναν. Εκαναν κάτι σαν συνέλευση -από την οποία απουσίαζε ο κύριος όγκος των φοιτητών- και αποφάσιζαν «δημοκρατικά» την κατάληψη κάποια σχολής, με συνέπεια να κλείνει ολόκληρο το πανεπιστήμιο.

Τώρα οι ίδιοι ζητούν να έχουν λόγο για το πότε θα ανοίγουν τα πανεπιστήμια! Οχι, μη φανταστείτε ότι ανησυχούν για την υποβάθμιση των σπουδών στα δημόσια ΑΕΙ και γι’ αυτό ζητούν να γίνουν περισσότερα μαθήματα. Προς Θεού! Κάτι τέτοιο θα ήταν εντατικοποίηση των σπουδών, αυτό που αυτές οι μικρές ομάδες αντιμάχονται με κάθε μέσο και κυρίως με… καταλήψεις. Απλώς θέλουν τα πανεπιστήμια στο κέντρο της Αθήνας ανοιχτά τις ημέρες των διαδηλώσεων για τη συμπλήρωση ενός έτους από τον θάνατο του Αλέξη Γρηγορόπουλου. Η λέξη «ζητούν» είναι απομείωση. Για την ακρίβεια εκβιάζουν. Απειλούν τους καθηγητές της Νομικής Σχολής με «δυσάρεστες συνέπειες» αν τολμήσουν να κλείσουν τη σχολή! Μήπως θέλουν να τιμηθεί η μνήμη του αδικοχαμένου Αλέξη με τα πανεπιστήμια ανοιχτά; Μάλλον όχι. Προφανώς επιθυμούν να υπάρχουν νησίδες εκτός της έννομης τάξης, στον νέο Δεκέμβρη που ονειρεύονται.

Υποτίθεται ότι τα πανεπιστήμια είναι οι ναοί του Ορθού Λόγου. Εκεί διδάσκοντες και διδασκόμενοι παρατηρούν τον πραγματικό κόσμο και βγάζουν συμπεράσματα, τα οποία αποκαλούν επιστήμη. Οποιοδήποτε συμπέρασμα δεν έχει αναφορά στην πραγματικότητα εξοβελίζεται ως μεταφυσική. Αυτό είναι μια καθολική πρακτική. Ισχύει παντού, ακόμη και στα ελληνικά πανεπιστήμια. Ισχύει για όλα τα θέματα πλην της λειτουργίας του ελληνικού πανεπιστημίου. Σε ό, τι αφορά το τελευταίο, κυρίαρχο δόγμα είναι η αριστερή μεταφυσική. Οπως κάθε μεταφυσική εμπεριέχει δράκους, ιππότες και ψεύδη.

Το βασικότερο πρόβλημα όμως είναι ότι ο νόμος περί ασύλου χρησιμοποιείται για να εμποδιστεί βιαίως όχι μόνο η διακίνηση των ιδεών, αλλά ακόμη και η διενέργεια μαθημάτων. Οι χειροδικίες και οι προπηλακισμοί εναντίον καθηγητών είναι στην ημερήσια διάταξη. Τώρα προστέθηκαν και οι εκβιασμοί

Πολλοί λένε ότι το «άσυλο» χρειάζεται για να υπάρχει ελεύθερη διακίνηση ιδεών στα πανεπιστήμια. Στην πραγματικότητα, όμως, ελεύθερη διακίνηση ιδεών, απόψεων, αιτημάτων υπάρχει παντού. Για την ακρίβεια το κράτος συμβάλλει στην προβολή οποιασδήποτε ιδέας. Ακόμη και πενήντα άτομα να μαζευτούν για να διακηρύξουν κάτι, η αστυνομία κλείνει το μισό κέντρο της Αθήνας. Απλώνει κόκκινες κορδέλες παντού, μην τυχόν κι ενοχληθούν οι διαδηλωτές. Αρα, ποια χρησιμότητα έχει ο θεσμός του ασύλου στα πανεπιστήμια, όταν η διακίνηση ιδεών είναι ελεύθερη παντού;

«Ναι», λένε κάποιοι, «αλλά το άσυλο χρειάζεται αν υπάρξει αντιδημοκρατική εκτροπή». Αλλά, πάλι… Αν -ο μη γένοιτο- υπάρξει αντιδημοκρατική εκτροπή θα καταλυθεί το μισό Σύνταγμα· τον νόμο περί ασύλου θα σεβαστούν;

Το βασικότερο πρόβλημα όμως είναι ότι ο νόμος περί ασύλου χρησιμοποιείται για να εμποδιστεί βιαίως όχι μόνο η διακίνηση των ιδεών, αλλά ακόμη και η διενέργεια μαθημάτων. Οι χειροδικίες και οι προπηλακισμοί εναντίον καθηγητών είναι στην ημερήσια διάταξη. Τώρα προστέθηκαν και οι εκβιασμοί.

Οι παλιότεροι έβρισκαν χρησιμότητα στη μεταφυσική λέγοντας ότι «ο φόβος φυλάει τα έρμα». Δυστυχώς η αριστερή μεταφυσική όχι δεν φυλάει τα έρμα ΑΕΙ, αλλά αντιθέτως· συμβάλλει τα μέγιστα στην απαξίωση και ενίοτε στην καταστροφή τους…

Πάσχος Μανδραβέλης

—————————————————

Σημειώσεις:
Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή στις 2/12/2009

63 σχόλια
Leave a comment »

  1. “Το πρότυπο προς το οποίο θα πρέπει σταδιακά να συγκλίνουν όλες οι ευρωπαϊκές χώρες είναι το αγγλοσαξονικό (εννοώ το αγγλικό, απλά έτσι εχει επικρατήσει να αποκαλείται στην ελλάδα).”

    Το ότι απλά έχει επικρατήσει έτσι στην Ελλάδα μήπως λέει κάτι για το πόσο ρατσιστές είναι αυτοί που χρησιμοποιούν τέτοιες εκφράσεις.
    Είμαι ο μόνος που αισθάνεται ( ίσως λόγω διπλής εθνικότητας ) πως οι αγγλοσάξονες είναι οι νέοι εβραίοι για τους έλληνες;

  2. (48), (49), lupus,

    – Εχει μεν και άλλες δουλειές για τους αριστροκράτες φοιτητές,

    – Αλλά, για μένα, η εργασία είναι εργασία – αδιακρίτως- , και η τεμπελιά (λόγω κάποιας παχυλής ή μη συντάξεως κάποιου φουκαρά μπαμπά) , τεμπελιά….

  3. @ Αγγελάκη

    Είμαι ο μόνος που αισθάνεται ( ίσως λόγω διπλής εθνικότητας ) πως οι αγγλοσάξονες είναι οι νέοι εβραίοι για τους έλληνες;

    Μάλλον ναι…μη βλέπετε φαντάσματα εκεί που δεν υπάρχουν

  4. @ Αγγελάκη

    και απ’ ό,τι είδα (δεν το ήξερα ούτε εγώ), απ’ ό,τι φαίνεται ο προσδιορισμός αγγλοσαξονικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι κάτι που χρησιμοποιείται ευρέως και όχι μόνο στην Ελλάδα. Δες π.χ.

    http://www.leeds.ac.uk/educol/ncihe/r11_065.htm
    http://people.coe.ilstu.edu/manuraw/Europe.pdf

  5. @Alex

    Και τι σχέση έχουν τα παραδείγματα που δίνετε με την περιγραφή που δίνετε εσείς;

  6. (50) Alex,

    – Τα περί προδιαγεγραμμένου επαγγέλματος ήταν υπερβολή , τύπου “big brother”, αλλά την ήθελα και την καταγράφω την απάντησί σου.
    – Μπορουμε να πούμε οτι η διαδοχική εκπαίδευσι υπάρχει ήδη, αλλά (στην Ελλάδα τουλάχιστον) ο νέος πρέπει να αρχίσει απο την αρχή, – πανελλήνιες κλπ.
    – Ακόμη και απο Πανεπιστήμιο σε Πανεπιστήμιο να μεταγραφείς , στην ίδια Σχολή, τα περισσότερα μαθήματα δεν αναγνωρίζονται , – άντε πάλι απο την αρχή.
    – Μιλάς, (προφανώς και εσύ ο ίδιος είσαι) για αποφασισμένους φοιτητές που άρχισαν και ολοκλήρωσαν σπουδές και αφομοίωσαν γνώσεις.
    – Μιλώ για – ίσως την πλειοψηφία – που παραδέρνει σε ηθελημένη ή μή σύγχυσι και αφαίμαξι κρατικών ή μή χρημάτων, πρίν η πραγματικότητα (ή, η ηλίκία) τούς συνετίσει.

    – Ας πούμε οτι,
    – το καρότο είναι η προοπτική κάποιου επαγγέλματος σε σύντομο χρονικό διάστημα, για να “παρασύρουμε” τους νέους να μορφωθούν,
    – το μαστίγιο ( απο φτερωτό μέχρι κνούτο) είναι η ίδια η ζωή…..

  7. Σπύρο, ολοκλήρωσα τις σπουδές μου εδώ και χρονια:-)

    θα μπρούσαμε όμως “να παρασύρουμε τους νέους να μορφωθούν” με άλλους τρόπους…π.χ.
    1. υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέχρι τούλάχχιστον δευτέρα λυκείου
    2. πλήρη αποσύνδεσή της από την είσοδο στο πανεπιστήμιο
    3. μείωση ωρών διδασκαλίας θρησκευτικών, αύξηση ωρών διδασκαλίας ιστορίας, λογοτεχνίας
    4. εισαγωγή σε αρχαία κείμενα (με έμφαση περισσότερο στο περιεχόμενο και λιγότερο ίσως στο συντακτικό) και φιλοσοφία
    5. βασικές γνώσεις αστρονομίας
    6. μαθήματα επιλογής απο το γυμνάσιο
    7. εκπαίδευση εκπαιδευτικών (+ κίνητρα π.χ. δάσκαλο της χρονιάς κλπ)
    κλπ κλπ κλπ

    αναφορικά με το πανεπιστήμιο (και για να περιορίσουμε αν θέλεις “ίσως την πλειοψηφία – που παραδέρνει σε ηθελημένη ή μή σύγχυσι και αφαίμαξι κρατικών ή μή χρημάτων, πρίν η πραγματικότητα (ή, η ηλίκία) τούς συνετίσει”, γιατί συμφωνώ πως δεν μπορούν όλοι να γίνουν απόφοιτοι πανεπιστημίου, όπως όμως δεν μπορούν όλοι να γίνουν ηλεκτρολόγοι, θα μποορύσαν μεταξύ άλλων να γίνουν τα εξής
    1. είσοδο στο πανεπιστήμιο έπειτα από εξετάσεις στις οποίες θα έχουν λόγο και τα πανεπιστήμια
    2. εξετάσεις, αντίστοιχες ίσως του GCE (όπου ο φοιτητής δηλώνει προτίμηση σε συγκεκριμένο αριθμό πανεπιστημιακών τμημάτων)
    3. διατήρηση των σπουδών 4-ετους διάρκειας, αλλά όποιος δεν τις ολοκληρώσει σε αυτό το χρονικό διάστημα να παίρνει ένα κατώτερο πτυχίο (εκτός εάν υπάρχουν έκτακτες περιπτώσεις, οι οποίες θα εξετάζονται κατά περίπτωση)
    3α. διατήρηση των σπουδών 5ετους διάρκειας στο πολυτεχνείο, αλλά και αναβάθμισή τους ώστε να απονέμουν πτυχίο ισοδύναμο του Master.
    3b. να δείνεται η δυνατότητασε όσους φοιτητες το επιθυμούν για πρακτική εξάσηση στο τελευταίο έτος σπουδών τους ή και μετά για πρακτική εξάσκηση κοντά σε κάποιο επαγγελματία, αντίστοιχα μεαυτό που κάνουν σήμερα οι δικηγόροι
    4. πολλαπλά συγγράμματα και βιβλιογραφία
    5. αξιολόγηση των πανεπιστημίων με βασικό κριτήριο το επιστημονικό και διδασκαλικό τους έργο
    6. διαμόρφωση εκπαίδευτικων κύκλων σαν τα ΤΕΕ που θα μπορεί να ακολουθήσει όποιος δεν μπαίνει στο πανεπιστήμιο
    κλπ κλπ κλπ

    με δυο λόγια πλήρη αναμόρφωση της δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και τεχνικής κατάρτισης, όχι όμως εις βάρος του πανεπιστημίου και των σπουδών του…αυτή είναι η θέση μου

  8. @ Αγγελάκη

    εσε’ις θεωρείσατε (δεν ξέρω γιατί) τον όρο “αγγλοσαξονικό” ως ρατσιστικό και υπονοήσατε ότι έτσι γίνεται μόνο στην Ελλάδα. Σας απέδειξα ότι δεν είναι έτσι. Και βασικό χαρακτηριστικό του αυτού του αγγλοσαξονικού πρότυπου είναι η τριετής διάρκεια των σπουδών στο πρώτο πτυχίο. Αυτη είναι η σ΄χεση

  9. alex,

    ομολογώ ότι ίσως το πρόβλημα βρίσκεται στην επικοινωνία. Τώρα που ξεκαθαρίσαμε κάποια πράγματα ας θέσω κάποιες σκέψεις.

    Ίσως το λάθος είναι ότι εμπλέκεται το κράτος (είτε σε εθνικό επίπεδο είτε σε Ευρωπαϊκό) εκεί που δεν θα έπρεπε. Προσωπική μου άποψη είναι ότι, όπως γίνεται και στις ΗΠΑ, τα ίδια τα πανεπιστήμια θα έπρεπε να δημιουργήσουν ενώσεις accreditation που θα θέτουν κάποιες προϋποθέσεις λειτουργίας για όσα πανεπιστήμια θέλουν το πτυχίο τους να είναι accredited από τη συγκεκριμένη ένωση. Μερικές προϋποθέσεις στις ΗΠΑ είναι όχι τα έτη φοιτήσεως αλλά ο αριθμός των credits (ωρών διδασκαλίας) που συμπλήρωσε ο φοιτητής για να πάρει το πτυχίο, το πρόγραμμα σπουδών, ο τρόπος αξιολόγησης των φοιτητών, κ.α.. Από εκεί και πέρα είναι θέμα του εκάστοτε πανεπιστημίου αν θέλει να έχει accreditation από τη συγκεκριμένη ένωση ή όχι. Σε θέματα ασκήσεως επαγγέλματος το κάθε κράτος θα μπορούσε να έχει δικό του τεστ, όπως έχει κάθε πολιτεία στις ΗΠΑ για όσους θέλουν να σκήσουν νομική, ιατρική, λογιστική, κ.ο.κ. στη συγκεκριμένη πολιτεία.

    Ωστόσο κάποιο coordination (έστω και μέσω των ενώσεων που περιέγραψα) μεταξύ πανεπιστημίων των Ευρωπαϊκών χωρών είναι απαραίτητο καθώς η κινητικότητα φοιτητών για μεταπτυχιακά, αλλά και εργαζομένων γίνεται όλο και μεγαλύτερη. Χωρίς κάποια κοινά standards θα επέλθει το πλήρες μπάχαλο.

  10. Alex (57),
    – Κατ΄αρχήν ευχαριστώ για την εκτεταμένη απάντησί σου.
    – Eως και χθές το βράδυ δεν μπορούσα να ανοίξω τα “comments”, και δεν ξέρω ακόμη αν ωφείλετο στην ιστοσελίδα ή σε κάποια ρύθνιση στα κομπιούτερ του σπιτιού , σου δινω μια ηλεκτρονική διεύθυνση για τυχόν επικοινωνία “spyridon44@gmail.com”.

    – Επί της απαντήσεώς σου,
    – Αν και έχω αμφιβολίες για ορισμένα σημεία, οι θέσεις σου είναι θαυμάσιες , χωρίς ίχνος κολακείας.
    – Πιό αναλυτικά, (παράγραφοι Α,Β)

    -Α(1), Απο πριν δύο χρόνια περίπου τα τέως ΤΕΕ έγιναν επαγγελματικά Λύκεια. Δηλαδή, προσετέθησαν ορισμένα μαθήματα ώστε οι μαθητές να εξισωθούν με τους των Γενικών Λυκείων και να έχουν πρόσβαση σε όλη την Ανωτέρα και Ανωτάτη εκπαίδευσι. Το σκεπτικό και το μέτρο καλό, αλλά, όπως μου είπε συγγενής Λυκειάρχης, οι μαθητές ΜΕΙΩΘΗΣΑΝ ! Φοβήθηκαν τα επιπλέον μαθήματα ? . Δεν υπάρχει αξιολόγησις ακόμη.
    Επίσης, γνωρίζεις οτι και το Γυμνάσιο έχει κάπως υποβαθμιστεί (δίνουν πιο εύκολα βαθμούς) επειδή ακριβώς έγινε υποχρεωτικό.
    – Το θέμα, κατ΄εμέ, είναι οτι πρέπει με κάποιο – έστω και “παπατζίδικο” τρόπο – να διατηρήσουμε τα παιδιά μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα , τουλάχιστον κατα την διάρκεια της ανήσυχης ηλικίας.
    Α(3), Τα Θρησκευτικά να περιλαμβάνουν ΟΛΕΣ τις Θρησκείες και Φιλοσοφία/Ηθική
    Α(6.7) ΓΡΑΨΤΑ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΓΡΑΜΜΙΣΕ ΤΑ.
    (Β) γενικό σχόλιο , “μακάρι”.
    Καταλαβαίνω την σωστή (και ευκτέα ) επιθυμία σου για γερές θεωρητικές βάσεις και ολοκληρωμένη μόρφωση.
    Β(5.6)- Ειδικό σχόλιο, “βάλτο στα όνειρά μου”.

  11. “1. υποχρεωτική δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέχρι τούλάχχιστον δευτέρα λυκείου”

    Και τους “λιποτάκτες” να τους βάζουμε φυλακή.

  12. @lupus

    θα προτιμούσατε ίσως να εργάζονται για ένα κομάτι χωμί σε sweatshops…εάν δεν καταλαβαίνετe πόσο τραγικό είναι ένας ανήλικος να εγκαταλείπει το σχολείο (για οποιοδήποτε λόγο), οποιαδήποτε άλλη συζήτηση μεταξύ μας είναι περιτή.

    @Κώστα και Spyridon44

    συμφωνούμε σε κάποια πράγματα, διαφωνούμε σε κάποια άλλα…μακάρι κάποια από αυτά να αλλάξουν. Πληροφοριακά Κώστα, σε εθνικό επίπεδο ακόμα και η πρόσληψη κάποιου ερευνητή πρέπει να εγκριθεί από το υπουργείο παιδείας. Το πρόγραμμα σπουδών σε κάθε discipline και σε κάθε πανεπιστήμιο πρέπει επίσης να εγκριθεί από τον υπουργό…Για αυτού του είδους την πανεπιστημιακή “αυτονομία’ μιλάμε στην Ελλάδα…για να δούμε τι θα βγει από τις πρώτες συζητήσεις για την περίφημη αναμόρφωση της παιδείας (αν και προσωπικά κρατώ μικρο καλάθι…).
    Ευχαριστώ και τους δύο για τη κουβέντα

  13. “οποιαδήποτε άλλη συζήτηση μεταξύ μας είναι περιτή.”

    Αυτό είναι βέβαιο.

Σχολιαστε