Πώς χρεωκοπεί μια κρατική εταιρία
Δεκ 11th, 2007 | Πάσχος Μανδραβέλης| Κατηγορία: Ελλάδα | Email This Post | Print This Post |του Πάσχου Μανδραβέλη1
Είναι αλήθεια όλα όσα καταμαρτυρούν οι συνδικαλιστές της Ολυμπιακής για τα καμώματα των πολιτικών τους προϊσταμένων, που οδήγησαν την εταιρεία στη χρεοκοπία. Βέβαια, δεν λένε όλα όσα έγιναν –διότι πολλές από τις αποφάσεις των πολιτικών αφορούσαν προνόμια των εργαζομένων– αλλά… Ναι! Η Ο.Α. χρησιμοποιήθηκε και για μεταφορές ψηφοφόρων και για τη μεταφορά του Τύπου και για τις μετακινήσεις πρωθυπουργών, υπουργών, κυβερνητικών στελεχών (μαζί με την κουστωδία τους) και για άλλα πολλά, που καμιά ιδιωτική επιχείρηση δεν θα έκανε. Μόνο, που όλα αυτά είναι το ισχυρότερο επιχείρημα κατά της ύπαρξης μιας κρατικής αεροπορικής εταιρείας.
Για την ακρίβεια, στην Ο.Α. έγινε ό,τι γίνεται σε κάθε ΔΕΚΟ: όποιος προλάβαινε έπαιρνε. Οι υπόλοιποι απλώς πλήρωναν. Και για να μην κοροϊδευόμαστε, μεταξύ αυτών που έπαιρναν ήταν και οι εργαζόμενοι. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι έγινε απεργία διότι η διοίκηση δεν έδινε άδειες στους εργαζόμενους τον Αύγουστο, τότε δηλαδή που η Ο.Α. είχε τη μεγαλύτερη κίνηση.
Συκοφαντείται το πολιτικό σύστημα ότι έσπρωξε την εταιρεία στη χρεοκοπία. Η αλήθεια είναι ότι όλες οι κυβερνήσεις έχουν σοβαρό μερίδιο ευθύνης. Αλλά πάλι… Δεν ήταν δημοκρατική απαίτηση του ελληνικού λαού να ενημερώνεται αυθημερόν ολόκληρη η Ελλάδα από τις εφημερίδες; Να συμφωνήσουμε ότι κάποιοι εκδότες καλλιέργησαν για ίδιον όφελος αυτή την απαίτηση, αλλά δεν υπήρξε και καμιά αντίδραση γι’ αυτές τις ζημιογόνες μεταφορές. Λίγες φορές ξεσηκώθηκε σύμπασα η χώρα διότι «δεν πέταξε ένα αεροπλάνο της Ολυμπιακής», ενώ υπήρχαν «σοβαροί λόγοι εξυπηρέτησης κάποιων τοπικών αναγκών»; Ολοι δεν ισχυρίζονταν ότι η Ο.Α. «δεν είναι απλώς μια εταιρεία, αλλά επιτελεί και κοινωνικό έργο»;
Το αστείο είναι ότι οι πρώτοι που χτυπούσαν τα νταούλια της «κοινωνικής ευαισθησίας», ήταν οι οπαδοί της Προόδου, αυτοί που σήμερα είναι οι κήνσορες του δικομματισμού «γιατί οδήγησε την Ο.Α. στο κλείσιμο». Αυτοί πρωτοστατούσαν στους αγώνες και για «τα δίκαια των εργαζομένων στην Ο.Α.» και για τον πολυσχιδή «κοινωνικό ρόλο που πρέπει να παίξει η Ο.Α.» και για τα «δημοκρατικά καθήκοντα που είχε η Ο.Α.» και για «το χαμηλό εισιτήριο που πρέπει να έχει η «Ο.Α.». Μόλις πέρυσι –το 2006 και ενώ η εταιρεία ήταν στο χείλος του γκρεμού– η βουλευτής του Συνασπισμού κ. Ασημίνα Ξηροτύρη κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή για να μην καταργηθούν οι πτήσεις της Ολυμπιακής από τη Θεσσαλονίκη στο Ντίσελντορφ και τη Στουτγάρδη, επειδή η απόφαση είναι «ενάντια στη θέληση των μαζικών φορέων και κατοίκων της Θεσσαλονίκης»!
Ε, λοιπόν, ας μην υποκρινόμαστε μαζί με την Αριστερά και την Πρόοδο. Ας μη μεταθέτουμε όλες τις ευθύνες. Δεν ήταν αμιγώς πολιτικός ο δρόμος που οδήγησε σε αδιέξοδο την Ολυμπιακή. Είχε και πολλές κοινωνικές απαιτήσεις.
Οπως σήμερα ζητάμε από τη ΔΕΗ να πουλάει ρεύμα κάτω του κόστους γιατί υπάρχουν κοινωνικοί λόγοι, έτσι χρεοκοπήσαμε και την Ο.Α. Και τότε είχαμε κοινωνικούς λόγους: είτε επειδή οι μαζικοί φορείς απαιτούσαν να διατηρηθούν ζημιογόνες γραμμές στο Ντίσελντορφ και τη Στουτγάρδη κι αλλαχού, είτε διότι «νόμος είναι το δίκιο του εργαζόμενου να παίρνει άδεια τον Αύγουστο».
- Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Καθημερινή» στις 9.12.2007 [↩]
Φιλε Πασχο πιστευω οτι εισαι εναςαπο τους λιγους δημοσιογραφους που εχουν θιγουν καιρια τα κακως κειμενα αυτου του κρατους και αυτου του πολιτικου συστηματος ,και της κυριαρχης νοοτροπιας στην Ελλαδα(του κρατισμου,του εθνικισμου).Οσο αυτονοητα κι αν ειναι αυτα που λες ,στην Ελλαδα η κυριαρχη νοοτροπια που καλλιεργηθηκε μεταπολιτευτικα(ο κρατισμος ,σπαταλες λογω διογκωσης του κρατους,ο κομματισμος)
εχει ριζωσει στην ελληνικη κοινωνια .Ο φιλελευθερισμος κερδιζει εδαφος συνεχως γιατι δικαιωνεται απο την καταρευση αυτου του κρατικοδιαιτου μεταπολιτευτικου μορφωματος,
Παραμύθια. Παρόλο που συμφωνώ πως οι σπατάλες και η κακοδιαχείριση ήταν στο ημερήσιο πρόγραμμα, η Ολυμπιακή δεν κλείνει γιατί ο κοινωνικός της ρόλος την οδηγεί στη χρεωκοπία. Κλείνει γιατί απλά οι κανονισμοί της ΕΕ απαγορεύουν στο κράτος να την χρηματοδοτεί για τον κοινωνικό της ρόλο.
Άλλο πράγμα φυσικά είναι αυτό , άλλο αν είμαστε διατεθειμένοι να πληρώνουμε για τον κοινωνικό ρόλο που θέλουμε να έχει.
Κλείνει γιατί η ΕΕ απαγορεύει να χρηματοδοτείτε γενικά μια εταιρεία, αφού αυτό είναι αθέμιτος ανταγωνισμός προς αυτούς που δεν χρηματοδοτούνται. Είναι παράλογο και κακό: με ποια κριτήρια χρηματοδοτείτε και ποιος; Αυτό είναι η διαπλοκή με το κράτος. Κι εγώ θέλω να μου δώσει λεφτά το κράτος για την εταιρεία που θα φτιάξω, γίνεται; Αντίθετα,οι κανονισμοί της ΕΕ δεν απαγορεύουν την χρηματοδότηση δρομολογίων. Απόδειξη ότι στην Ελλάδα επιδοτούνται το εισιτήριο του Μετρό, τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών, τα δρομολόγια προς τα νησιά κ.ο.κ. Ακόμα και τώρα αν υπήρχε μια υγιής Ολυμπιακή, τίποτα δεν εμπόδιζε το κράτος να επιδοτήσει την Ολυμπιακή για τα δρομολόγια που κάνει προς απομακρυσμένους προορισμούς. Θα μπορούσε, εξίσου όμως να χρηματοδοτήσεις τους ανταγωνιστές της για κοινωνικό έργο. Από που προκύπτει ότι μόνο μια εταιρεία που ανήκει στο κράτος μπορεί να επιτελέσει “κοινωνικό έργο”; Αυτός είναι ο πραγματικός ρόλος του κράτους: να παρέχει υπηρεσίες στους πολίτες του. Και να πληρώνει για υπηρεσίες που δεν είναι διαθέσιμες και οι πολίτες πιστεύουν ότι χρειάζονται.
Υπάρχει και ένα πράγμα που λέγεται outsourcing . Αν εξαιρέσουμε τομείς όπως οι φυλακές λ.χ., όπου η συμπίεση του κόστους κατά τη γνώμη μου απλά δεν έχει νόημα, αφού είναι σε βάρος της προσφερόμενης υπηρεσίας, δεν καταλαβαίνω γιατί οι νησιώτες θα πρέπει να έχουν διαφορετική αντιμετώπιση σε υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε όλοι το ίδιο. Δλδ, πρέπει να υπάρχει ειδική εταιρεία για να κάνει τα δικά τους δρομολόγια…
Φυσικά η Ολυμπιακή ποτέ δεν μπήκε στην διαδικασία να αποδείξει ότι είναι η φτηνότερη επιλογή για “κοινωνικό έργο”. Είναι μια σκανδαλώδης απευθείας ανάθεση “κοινωνικού έργου”, τρομακτικού κόστους. Αν το κράτος έδινε χωρίς διαγωνισμό την λ.χ. Εγνατία – το ακριβότερο έργο της χώρας όλων των εποχών και κόστους μικρότερου από αυτού της Ολυμπιακής! – τι θα γινόταν; Θα μιλούσαμε για ξεπούλημα στους ιδιώτες. Εδώ λοιπόν έχουμε ξεπούλημα στους συνδικαληστές.
Υ.Γ. Αλήθεια, όταν θέλεις έναν ηλεκτρολόγο να σου αλλάξει την λάμπα στο σπίτι τον προσλαμβάνεις με 1500 ευρώ τον μήνα +ένσημα; Έτσι, σε περίπτωση που τον χρειαστείς κι άλλη φορά…
“Κλείνει γιατί η ΕΕ απαγορεύει να χρηματοδοτείτε γενικά μια εταιρεία….”
Δε νομίζω πως διαφωνούμε… Αφού διάβασες το σχόλιό μου το κατάλαβες ελπίζω. Πουθενά δεν αναφέρεται αυτό όμως στις φλυαρίες του κου Μανδραβέλη.
Τώρα αν είναι παράλογο και κακό είναι μία άλλη συζήτηση.
“Κλείνει γιατί η ΕΕ απαγορεύει να χρηματοδοτείτε γενικά μια εταιρεία, αφού αυτό είναι αθέμιτος ανταγωνισμός προς αυτούς που δεν χρηματοδοτούνται. Είναι παράλογο και κακό: με ποια κριτήρια χρηματοδοτείται και ποιος; Αυτό είναι η διαπλοκή με το κράτος.”
Για να φτάσουμε στο παραπάνω συμπέρασμα θεωρούμε ώς δεδομένα πολλά προαπαιτούμενα.
Μιλάς για διαπλοκή.Γιατί θα πρέπει να απαγορεύεται στο κράτος να κατέχει αεροπορική εταιρία? Ποιος το αποφάσισε αυτό? Αν το κράτος είναι ο κύριος μέτοχος μιας εταιρίας, γιατί δεν μπορεί να βάλει χρήματα στην επιχείρησή του όπως επιτρέπεται σε όλους τους μετόχους όλων των επιχειρήσεων?
“Υπάρχει και ένα πράγμα που λέγεται outsourcing .”
Το δημιούργησε ο Θεός την 6η μέρα και μετά αναπαυθηκε….
“Αν εξαιρέσουμε τομείς όπως οι φυλακές λ.χ., όπου η συμπίεση του κόστους κατά τη γνώμη μου απλά δεν έχει νόημα, αφού είναι σε βάρος της προσφερόμενης υπηρεσίας, δεν καταλαβαίνω γιατί οι νησιώτες θα πρέπει να έχουν διαφορετική αντιμετώπιση σε υπηρεσίες που χρησιμοποιούμε όλοι το ίδιο. Δλδ, πρέπει να υπάρχει ειδική εταιρεία για να κάνει τα δικά τους δρομολόγια…”
Φυσικά ,καταλαβαίνω πως είσαι της νεοφιλεύθερης σχολής που διακηρύσει πως οι μόνοι αντιπρόσωποι του κράτους που πρέπει να έρχονται σε επαφή με τους πολίτες, ειδικά τους πιο αδυνάτους εξ αυτών, είναι ο αστυνόμος , ο δικαστής και ο δεσμοφύλακας.
Για τις σπατάλες που αναφέρεις έχω πολλούς παρισσότερους λόγους από εσένα να είμαι αντίθετως και να επιθυμώ την πάταξή τους.
Παρόλα αυτά αυτό που πρέπει όλοι να αντιληφθούμε με την αφορμή αυτή είναι πως οι αποφάσεις πλέον δεν λαμβάνονται στα εθνικά κοινοβούλια και πως θα πρέπει σιγά σιγά να διεκδικούμε την πρόσβασή μας στα αληθινά κέντρα εξουσίας.
stathi, το κράτος δεν βάζει τα δικά του χρήματα σε μια εταιρία, βάζει από τα χρήματα των ίδιων στους οποίους επιβάλλεται δια του αθέμιτου ανταγωνισμού, σε μένα και σένα δηλαδή. Συνεπώς δεν είναι «σαν όλους τους άλλους μετόχους εταιριών». Άσε που ένας μέτοχος δεν μπορεί να «βάλει λεφτά», τον μπερδεύεις με τον ιδιοκτήτη. Το κράτος δεν απαγορεύεται να κατέχει μετοχές σε μια εταιρία, αυτό που απαγορεύεται είναι να δίνει λεφτά σε μια ιδιωτική εταιρία (εννοώ μια εταιρία στην οποία μπορούν να συμμετέχουν ιδιώτες) εις βάρος μιας άλλης εταιρίας χωρίς αντάλλαγμα. Στην περίπτωση της Ολυμπιακής δεν υπήρχε κανένα αντάλλαγμα στα λεφτά που της δίναν, η Ολυμπιακή δεν έκανε τίποτα παραπάνω από όσα έκανε ούτως ή άλλως και απλά έπαιρνε χρήματα από το κράτος. Επομένως δες το έτσι: ένα κράτος μπορεί να κατέχει μια κερδοφόρα επιχείρηση ή μια επιχείρηση που τα βγάζει ίσα-ίσα, αλλά και να χάνει χρήματα το κράτος δεν μπορεί να τη χρηματοδοτεί με τα λεφτά των φορολογούμενων για λογαριασμό τους, ειδικά όταν αυτοί είναι σε θέση να κάνουν καλύτερη χρήση των χρημάτων τους.
Στο ελάχιστο δυνατό [το κράτος] φυσικά, αλλά συμφωνώ, έτσι το βλέπω κι εγώ.
Έχει ποτιστεί καί έχει μπολιαστεί πλέον μία ολόκληρη κοινωνία μέ τά νάματα τού κρατικισμού καί δέν αποβάλλονται έτσι εύκολα αυτού τού είδους οί συνήθειες.
Μία γενιά επιβίωσε καί μία ακόμα γενιά ανδρώθηκε σέ αυτό τό οικονομικό περιβάλλον, στό οποίο καί γιά όσο διάστημα υπήρχε ή δυνατότης ή ένταξις ή κομματική εξασφάλιζε καί τόν διορισμό, δηλαδή μία θέση στό στρωμένο τραπέζι. Όμως όλα τά ωραία πράγματα κάποτε τελειώνουν, είναι κανόνας πού δέν επιδέχεται αμφισβήτηση καί τό υπάρχον οικονομικό μοντέλο κινδυνεύει μέ κατάρρευση καί μαζί μέ αυτό κινδυνεύουν καί τά συμφέροντα προνομιούχων κοινωνικών ομάδων εάν δέν παρθούν εγκαίρως μέτρα. Ό λόγος είναι απλός, ετελείωσαν τά χρήματα. Τό εθνικό εισόδημα καί ό δανεισμός δέν επαρκούν γιά νά συντηρήσουν τήν υπάρχουσα κατάσταση. Επομένως παρ’ όλη τήν σθεναρή αντίσταση τών ενδιαφερομένων, αυτοί οί οποίοι εξουσιοδοτήθηκαν νά ασκήσουν εξουσία είναι υποχρεωμένοι νά προβούν άμεσα σέ αλλαγές καί μεταρρυθμίσεις, αγνοώντας στήν περίπτωση αυτήν τό όποιο πολιτικό κόστος. Σέ διαφορετική περίπτωση τά κόμματα εξουσίας δέν θά είναι δυνατόν νά βοηθηθούν ούτε από τά εκλογικά συστήματα ούτε από τήν ρητορική δεινότητα τών επαγγελματιών τής πολιτικής. Αυτήν όμως τήν στιγμή αυτό πού φαίνεται νά απασχολή τό πολιτικό σύστημα είναι ένα καί μοναδικό, πώς νά κατορθώσουν νά παρατείνουν έτι περαιτέρω τήν υπάρχουσα κατάσταση. Ή μέθοδος είναι απλή καί δοκιμασμένη από τό παρελθόν, ό αιώνιος διάλογος, προκειμένου νά πεισθούν υποτίθεται κάποιοι νά συναινέσουν σέ απώλεια προνομίων, δηλαδή ποτέ.
Διαβάστε και τη γνώμη του Χρύσανθου Λαζαρίδη για το ίδιο θέμα στο blog του Αντίβαρου
Kala i olympiaki.
oi megalyteres idiwtikes trapezes tou planiti pws k giati hreokopoun?
pws k giati tis swzei to kratos?
ti epathe i ermi i eleutheri agora k psofaei?
Γιατι τοσο πολεμο π.χ. στην ryain air; επειδη αν μπει στην αγορα θα εχεις πτηση βολος αθηνα για 5 ευρω; Αυτο δεν ειναι κοινωνικο έργο ή ειναι τα 200 ευρω του αθηνα θεσαλλονικη της ΟΑ;
@psyops: Είναι σύνηθες στο χώρο της αυτοαποκαλούμενης “αριστεράς” να πλασάρονται ενδόμυχες επιθυμίες ή λανθασμένες πεποιθήσεις ως γεγονότα. Και μάλιστα αυτά τα δήθεν “γεγονότα” να χρησιμεύουν στη συνέχεια ως “παραδείγματα” που θα εκφοβίσουν τον κόσμο.
Για να μην σκεφτούμε ότι κάνεις κάτι τέτοιο κι εσύ,
(1) ποιες είναι “οι τράπεζες που χρεωκοπούν” και
(2) “τις σώζει το κράτος”. Τέλος από που προκύπτει ότι
(3) η “ελεύθερη αγορά ψοφάει”;
Για να σε διευκολύνω, η μόνη μεγάλη τράπεζα που μέχρι στιγμής φαίνεται να κινδυνεύει με χρεοκοπία είναι η Βρεταννική Northern Rock. Και για την περίπτωσή της δηλώθηκαν τα εξής:
Επίσης για την πιθανότητα κρατικοποίησής της σημειώνεται η εξής “λεπτομέρεια”:
Όλες οι ωραίες φιλελεύθερες ιδέες σε αυτό τον κόσμο δεν μπορούν να εφαρμοστούν αφού πρέπει να περάσουν από ένα διεφθαρμένο σύστημα που ελέγχεται από τις μεγάλες εταιρείες και τους λομπίστες τους