- e-rooster.gr - http://e-rooster.gr -

ΓΙΑ ΤΟ ΠΛΑΦΟΝ ΣΤΗ ΒΕΝΖΙΝΗ

Πληθαίνουν οι φωνές στην Ελλάδα για την επιβολή πλαφόν στην τιμή της βενζίνης. Σχετικά αναφέρω το άρθρο του Γρηγόρη Νικολόπουλου «Πλαφόν στις τιμές της βενζίνης-Η κερδοσκοπία οργιάζει και η κυβέρνηση αδρανεί» στο ΒΗΜΑ 3-6-2004 σελ. Α6. Προεξέχουσα όμως είναι η υποστήριξη που προσέφερε στην επιβολή του πλαφόν στην τιμή της βενζίνης ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Γιώργος Παπανδρέου στην συνέντευξη του στο τηλεοπτικό κανάλι ALTER και όπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ του Πάνου Σώκου «Όχι λευκή επιταγή στη ΝΔ» στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 4-6-2004 σελ. 4.

Η απελευθέρωση της αγοράς καυσίμων στην Ελλάδα έγινε στις αρχές της δεκαετίας του ’90 επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη με αρχιτέκτονα τον υπουργό ανάπτυξης Ανδρέα Ανδριανόπουλο. Η απελευθέρωση αυτή επετεύχθη μετά κόπων, βασάνων και πολλών τριγμών. Είχε όμως αποτέλεσμα, εκσυγχρόνισε την Ελλάδα και η συνέχιση αυτής της πολιτικής από τις κυβερνήσεις του Κώστα Σημίτη εδραίωσε τον ρόλο της ελεύθερης αγοράς και αποδέσμευσε το κράτος από τον ρόλο του χωροφύλακα των τιμών απέναντι στους επιχειρηματίες αλλά και στους καταναλωτές.

Η επιστροφή στους ελέγχους των τιμών θα έχει καταστροφικές συνέπειες και θα αποτελεί απαράδεκτη οπισθοδρόμηση για την Ελλάδα ακόμη και αν εφαρμοσθεί περιστασιακά όσο διαρκεί η κρίση στις τιμές ή σε επιμέρους περιοχές που δεν υπάρχει αυξημένος ανταγωνισμός. Ειδικά στην δεύτερη περίπτωση τα πρατήρια της επαρχίας με την πελατεία της «παρέας» θα χρεώνουν με λογικά καπέλα τους μόνιμους πελάτες τους και θα βαρούν στο ψαχνό τους περιστασιακούς. Θα υπάρξουν και κάποιες καταγγελίες που όμως θα μαρτυρούν το μέγεθος του προβλήματος αλλά σίγουρα δεν θα το λύνουν με τις μακροχρόνιες γραφειοκρατικές διαδικασίες επιβολής κυρώσεων και ποινών.

Οι έλεγχοι των τιμών θα τραβήξουν τις τιμές ακόμη πιο πάνω με καπέλα ενώ όπου υπάρχει αυστηρός και αδιαπέραστος κρατικός έλεγχος θα εμφανίζεται τεχνητή έλλειψη και απέραντες σοβιετικές ουρές στα πρατήρια της χώρας μας. Ο καθηγητής Γεώργιος Μπήτρος στο βιβλίο του «Οι έλεγχοι των τιμών και οι συνέπειες τους» Εκδόσεις ΙΟΒΕ 1985 αποδεικνύει τον βλαβερό αλλά και καταστροφικό ρόλο των ελέγχων των τιμών στο σύνολο της οικονομίας.

Έτσι λοιπόν ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθηγητής Γιώργος Αλογοσκούφης πράττει σοφά που δεν υποκύπτει στις σειρήνες των κάθε λογής υποστηρικτών και σφοδρών συνηγόρων της επιβολής πλαφόν στην τιμή της βενζίνης.

Ο αρχιτέκτονας των ελέγχων των τιμών ήταν ο οικονομολόγος John Kenneth Galbraith που επί προεδρίας Jimmy Carter αγκύλωσε ολόκληρη την αμερικάνικη οικονομία με δαιδαλώδεις γραφειοκρατικούς προσδιορισμούς των τιμών και λαβυρινθώδεις ελέγχους αυτών. Όταν ξέσπασε η δεύτερη πετρελαϊκή κρίση το 1979 με την άνοδο των ισλαμιστών του Αγιατολαχ Χομεϊνί στο Ιράν και την άνοδο της τιμής του πετρελαίου από τα 12 δολάρια το βαρέλι στα 38, οι τιμές έσπασαν όλα τα φράγματα και τους ελέγχους στις ΗΠΑ και διέλυσαν την οικονομία οδηγώντας σε ήττα τον Jimmy Carter και απόσυρση των ελέγχων. Ο νικητής των εκλογών Ronald Reagan διόρισε τον Paul Volcker, αποκαλούμενο και άτλαντα του δολαρίου, πρόεδρο της FED ο οποίος με μία αυστηρή μονεταριστική πολιτική προσγείωσε τον πληθωρισμό και οδήγησε σε άνθηση την Αμερικάνικη οικονομία. Ο διάδοχος του ο σημερινός πρόεδρος της FED Alan Greenspan διορισμένος και αυτός από τον Ronald Reagan ήταν ακόμη πιο φιλελεύθερος. Μέλος του Rand Corporation και εκφραστής του πιο άκρατου και ακραίου φιλελεύθερου (Libertarian) πολιτικού ρεύματος και στενός συνεργάτης της ίδιας της Ayn Rand οδηγεί την Αμερικάνικη οικονομία με τον πιο επιτυχημένο τρόπο παίρνοντας συνεχείς εντολές ανανέωσης από όλους τους προέδρους (Bush father, Clinton, Bush junior) αντλώντας από την σοφία της ελεύθερης αγοράς και την αποτελεσματικότητα της αοράτου χειρός.

Θα κλείσω το μικρό μου σχόλιο με το αγαπημένο μου επίγραμμα του Francis Bacon (Βάκων) «Η Γνώση είναι Δύναμη» για να προσθέσω και γι’ αυτούς που κυβερνούν αλλά και γι’ αυτούς που θέλουν σωστά να αντιπολιτεύονται!