Ο Μάης της βίας

Μάι 21st, 2008 | | Κατηγορία: Γιώργος Παγουλάτος | Email This Post Email This Post | Print This Post Print This Post |

Οι αριστεριστές φοιτητές και φοιτήτριες που εισέβαλαν στη Γενική Συνέλευση είχαν έξυπνα και αποφασισμένα βλέμματα. Και έναν άρρητο κώδικα επικοινωνίας, που παρέπεμπε στις αμέτρητες ώρες ζυμώσεων, διαδηλώσεων, καταλήψεων. Είχαν και χιούμορ, έδειχναν να το διασκεδάζουν, με ένα συμπαθητικό μείγμα ελαφρότητας και ναρκισσισμού, ότι φτιάχνουν το δικό τους Μάη 68.

Ήταν το είδος των φοιτητών που θες να έχεις στο μάθημά σου –τι κρίμα που προτιμάνε τα καφενεία. Όμως μετά άρχισε η τσιτατολογία: «η εντατικοποίηση», «ο αυταρχισμός», η «πάλη ενάντια…». Η ρηχότητα των συλλογισμών, η περιφρόνηση των νόμων της λογικής («θέλουμε αναβάθμιση των σπουδών γι’ αυτό είμαστε ενάντιοι στην εντατικοποίηση»). Οι φραστικές ακρότητες. Και στο τέλος μια απειλητικότητα. Η γοητεία της πρώτης εντύπωσης εξανεμίστηκε.

Όμως το πνεύμα του 68 δεν ήταν μόνο λουλούδια. Έφερε μαζί τα ιδεολογικά σκουπίδια του επαναστατισμού, τη θεοποίηση της σύγκρουσης, την ηδονή της καταστροφής, την περιφρόνηση της σταδιακής προόδου και των «αστικών» ελευθεριών, την έρπουσα σαγήνη της αριστερίστικης βίας

Χάρη στην κληρονομιά του 68, οι φοιτητές κατέκτησαν το δικαίωμα σε πολλά από κείνα που καθιστούν τη νεότητα μοναδική και τη ζωή ομορφότερη: ελευθερία έκφρασης, αμφισβήτηση, αντικομφορμισμός, σεξουαλική επανάσταση, ροκ, αυτοπραγμάτωση. Το πανεπιστήμιο (με μια χρονική υστέρηση στην Ελλάδα) κατέκτησε την κουλτούρα της αυτοδιοίκησης με ευρύ συμμετοχικό διάλογο, και όχι επιβολή αυταρχικών λύσεων.

Όμως το πνεύμα του 68 δεν ήταν μόνο λουλούδια. Έφερε μαζί τα ιδεολογικά σκουπίδια του επαναστατισμού, τη θεοποίηση της σύγκρουσης, την ηδονή της καταστροφής, την περιφρόνηση της σταδιακής προόδου και των «αστικών» ελευθεριών, την έρπουσα σαγήνη της αριστερίστικης βίας. Μια γιακωβίνικη αντίληψη ότι «η αληθινή αλλαγή μπορεί να έρθει μόνο ως αποτέλεσμα μιας καθαρής ρήξης –τίποτα λιγότερο. Επιτρεπτικότητα προς κάθε είδους ακρότητα» (Tony Judt, Past Imperfect: French Intellectuals 1944-1956, σελ. 254-5).

Τα τελευταία χρόνια, το ελληνικό πανεπιστήμιο ζει στον αστερισμό της ιδεολογικοποιημένης βίας. Για να μην αλλάξει τίποτα. Δεκάδες συνεδριάσεις πανεπιστημιακών οργάνων διαλύονται βίαια όποτε θέσουν στην ατζέντα ζητήματα του «απαγορευμένου καταλόγου»: εσωτερικός κανονισμός, τετραετής προγραμματισμός, αξιολόγηση, πιστωτικές μονάδες, προαπαιτούμενα μαθήματα. Τις αυτονόητες δηλαδή προϋποθέσεις οποιουδήποτε κανονικού πανεπιστημίου στον ανεπτυγμένο κόσμο, που εδώ το μπλοκ της «ανυπακοής» έχει αποφασίσει να εμποδίσει. Σειρά έχει η άμεση καθολική ψηφοφορία των φοιτητών. Στο Βιολογικό της Κρήτης και στο Πάντειο, φοιτητές κατέστρεψαν κάλπες και προπηλάκισαν καθηγητές. Θα αντιμετωπίσει ενωμένη η πανεπιστημιακή κοινότητα τους επαπειλούμενους τραμπουκισμούς;

Πολλοί φοιτητές μπαίνουν ευαίσθητοι και εξεγερμένοι. Το πανεπιστήμιο οφείλει να κατανοεί, να συζητά, να αγκαλιάζει. Αν απλώς τιμωρεί τότε αποτυγχάνει στον κοινωνικό του ρόλο. Όμως κατανόηση της βίας δεν σημαίνει αποδοχή της. Απουσία αντίδρασης και αποδοκιμασίας στη βία συνιστά παραίτηση από την ηθική κρίση και ένα πανεπιστήμιο αξιακά ασπόνδυλο. Είναι κρίμα που η πλειοψηφία της ΠΟΣΔΕΠ, στις ποικίλες «επιθέσεις» που ανακαλύπτει και «καταδίκες» που απονέμει, δεν βρήκε ΜΙΑ λέξη για να αποδοκιμάσει τη βία στα πανεπιστήμια.

Πώς να απαντήσεις στον εξτρεμισμό με επιχειρήματα εκπαιδευτικής αναβάθμισης; Είναι σαν να προσπαθείς να πείσεις κάποιον που ανατινάζει το σπίτι σου να σεβαστεί το ωράριο κοινής ησυχίας!

Όμηρος στην πολιτική της μετωπικής σύγκρουσης είναι το δημόσιο πανεπιστήμιο. Είναι γνωστή η αριστερίστικη «φιλοσοφία του χειρότερου» (philosophie du pire): τα πράγματα δεν θα φτιάξουν ποτέ αν δεν γίνουν πρώτα πολύ χειρότερα. Φασαρία, αναταραχή, ωραία κατάσταση! Πώς να απαντήσεις στον εξτρεμισμό με επιχειρήματα εκπαιδευτικής αναβάθμισης; Είναι σαν να προσπαθείς να πείσεις κάποιον που ανατινάζει το σπίτι σου να σεβαστεί το ωράριο κοινής ησυχίας!

Για όσους θέλουμε τα πανεπιστήμια εστία κριτικού αναστοχασμού, τις διαδικασίες ζωντανές και συμμετοχικές, τους φοιτητές να αμφισβητούν αρκεί να σέβονται, ο βίαιος επαναστατισμός είναι πολλαπλά επικίνδυνος. Δεν απειλεί μόνο δικαιώματα, αξιοπρέπεια και δημόσια περιουσία. Εισάγει μια επικίνδυνα αντιδημοκρατική λογική: ότι τα εκλεγμένα όργανα διοίκησης είναι εντάξει όσο συμφωνούμε με τις αποφάσεις τους. Όταν αυτές δεν μας αρέσουν, τότε διαλύουμε τα όργανα. Δικαιώνει όσους επιδιώκουν ένα πανεπιστήμιο απολίτικο, αφυδατωμένο, διεκπεραιωτικό.

Δικαιώνει τέλος όσους βρέθηκαν να σπουδάζουν στην Εσπερία, σε θεσμικά περιβάλλοντα ευθύνης και σοβαρότητας. Σε πανεπιστήμια που ετοιμάζουν τους φοιτητές τους να διαχειριστούν (και να μεταρρυθμίσουν!) τον καπιταλισμό αντί να του πετάν πέτρες, που εκμεταλλεύονται τον ευρωπαϊκό χώρο εκπαίδευσης αντί να επιτίθενται στους ανεμόμυλους της «Μπολόνιας», που συμπράττουν με τις επιχειρήσεις βελτιώνοντας τις προοπτικές των αποφοίτων τους αντί να διαλύουν τις «μέρες καριέρας». Που ξεχωρίζουν τη διαμαρτυρία από την ανομία, την παρρησία από την ιταμότητα, τη συλλογική δράση από την τυραννία των οργανωμένων ομάδων. Που δίνουν προσόντα στους φοιτητές τους, πασχίζουν για εκπαιδευτική αριστεία, αναπτύσσουν διεθνείς συνεργασίες και αναθεωρούν προγράμματα σπουδών, όσο εμείς παλεύουμε στη λάσπη με τις δυνάμεις του επαναστατικού αναχρονισμού.

Από όλες τις επιπτώσεις, αυτή η απομόνωση πονάει περισσότερο.

——————————————————————

Σημειώσεις:
Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή στις 18/5/08

23 σχόλια
Leave a comment »

  1. μπραβο σας κ Παγουλάτε. Η εκπαιδευση πρεπει πια να συνδεθει με την εργασια. Να αγαπησει το καπιταλισμο. Να γινει ενα σταδιο ειδικευσης για ενταξη στη μισθωτη εργασια των νεων. να απαλλαγουμε απο τα καθε λογης πανεπιστημια διχως αντικρισμα. να τελειώνουμε με το μαη του 68. Να σβησουμε απο τη κοινωνια την αριστερη διανοηση που τοσο κακο κανει στους νεους. να φερουμε τα ιδιωτικα πανεπιστημια και τον ανταγωνισμο που τοσο το φοβομαστε. η εκπαιδευση να αποκτησει ξανα ταξικα χαρακτηριστικα. Εν τελλει ο ελληνας πρεπει να αποβαλλει το αριστεριζον παρελθον του. Να αποδεχτει αυτο το συστημα το οποιο γενναει πλουτο. Ε ενταξει γενναει και ανισοτητες. Ετσι ειναι η ζωη. Δεν υπαρχουν λυσεις σε αυτο. Ας αναπνευσει ελευθερα η αστικη μας δημοκρατια!

  2. Διαβάζοντας τα σχόλια του Πάνου, και των τόσων άλλων Πάνων, αντιλαμβάνομαι ότι πραγματικά δεν υπάρχει σωτηρία για την Ελλάδα. Είμαστε όντως μια τριτοκοσμική χώρα…

    Τι να σου πω Πάνο, η ειρωνία σου είναι τόσο εμπνευσμένη που σπάει κόκκαλά. Αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί είναι τόσο κακό πια να γίνει η Ελλάδα μια αστική δημοκρατία όπως η υπόλοιπη Ευρώπη;;; Τι στο καλό έχουν πάθει τόσοι Έλληνες με ακραίες ιδεολογίες;

    Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν προβλήματα σε τέτοιες δημοκρατίες τα οποία πρέπει να συνεχίσουμε να προσπαθούμε να φτιάξουμε.

    Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε επιλογή να διαλέξουμε πια από αυτές τις δημοκρατίες θα ακολουθήσουμε περισσότερο (η Σουηδία, η Βρετανία, η Γαλλία, πχ. έχουν διαφορετικά συστήματα).

    Αυτό δεν σημαίνει καν ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να έχει τις δικές τις ιδιαιτερότητες.

    Αυτό που σημαίνει πάντως είναι ότι πρέπει να προσπαθήσουμε να κρατήσουμε επαφή με την λογική και τον υπόλοιπο πολιτισμένο κόσμο. Αυτή η ιδέα ότι στην Ελλάδα θα βρούμε τον αναρχικό κουμουνιστικό παράδεισο με το να καίμε τα πανεπιστήμια είναι τόσο παράλογη που τι να πει κανεις…

    Οι φοιτητές και τόσοι άλλοι νομίζουν ότι απλώς κάνουν χαβαλέ και αποκτούν …αγωνιστικές περγαμηνές να δείχνουν στους φίλους τους χωρίς να τους κοστίζει τίποτα. Δυστιχώς όλα αυτά πληρώνονται, και από τους ιδίους όταν αναρωτιούνται γιατί δεν μπορούν να βρουν δουλειά αλλά και από την χώρα γενικότερα καθότι εάν μια χώρα συμπεριφέρεται σαν μπανανία, θα καταλήξει μπανανία και τότε ΟΛΟΙ οι πολίτες, ΟΛΕΣ οι κοινωνικές τάξεις θα υποφέρουν.

    Και βέβαια το αστείο είναι ότι η συμπεριφορά αυτή είναι αντιπαραγωγική, καθότι ουσιαστικά στηρίζει την αναγκαιότητα Ιδιωτικών Πανεπιστημίων: Ακόμα και κάποιος ο οποίος προβληματίζεται για την αναγκαιότητα ιδιωτικών πανεπιστημίων σε θεωρητικό επίπεδο, είναι προφανώς υπέρ τους στην περίπτωση της Ελλάδας καθότι τα δημόσια πανεπιστήμια έχουν βαρέσει διάλυση…

    Αυτό που θα πω τώρα ίσως ακουστεί αντιφιλελευθερο ή υπερβολικό. Ίσως στην πράξη να είναι και αντιπαραγωγικό και να ρίξει λάδι στην φωτιά. Αλλά δεν καταλαβαίνω γιατί δεν υπάρχει συνεχή και έντονη αστυνομική παρουσία στα πανεπιστήμια. Δεν καταλαβαίνω αυτή την αρλούμπα με το άσυλο. Το άσυλο αφορά την ελευθερία των ιδεών, όχι την ανοχή τραμπουκισμών, βανδαλισμών και ένα σωρό άλλα στον χώρο του πανεπιστημίου. Εάν πάει μια ομάδα φοιτητών να σταματήσει την διδασκαλία ή να κλέψει τις κάλπες (!), πρέπει να συληφθεί και οι φοιτητές αυτοί να εκδιωχθούν από το πανεπιστήμιο, όπως θα συνέβαινε σε κάθε άλλη χώρα στον κόσμο, αριστερή, δεξιά, δημοκρατική ή κομμουνιστική.

    Το πόσο προχωρημένη είναι η σήψη, φαίνεται από την συμπεριφορά των άλλων κομμάτων, κυρίως του ΠΑΣΟΚ που, ως κόμμα εξουσίας, θα έπρεπε να έχει μια στοιχειώδη σοβαρότητα. Το γεγονός ότι τα κόμματα αυτά νομίζουν ότι ΚΕΡΔΙΖΟΥΝ ψήφους με το να υποδαυλίζουν την βία αντί να ΧΑΝΟΥΝ ψήφους για την ανεγκέφαλη και επικύνδινη στάση τους, όπως σε κάθε άλλη πολιτισμένη χώρα, είναι τρομακτικό από μόνο του…

  3. Την κατραπακια θα την φανε οταν ερθει η ωρα να συναγωνιστουν τους υπολοιπους ευρωπαιους, (δυστηχως οχι μονο οι “τραμπουκοι”) σε εκεινη τη φαση ομως θα φταιει παλι ο καπιταλισμος και η ελευθερη αγορα οχι το γεγονως οτι το πτυχιο τους θα ειναι καταλληλο μονο για να καθαριζει τζαμια και 5 μορια στον ΑΣΕΠ.

    Η συμβουλη μου για τους νεοτερους ειναι να τελειωνουν το δυνατον πιο γρηγορα και να προσπαθησουν να κανουν ενα μεταπτυχιακο στο εξωτερικο.

  4. Opos kai o Stylanidis kai etsi kai eseis aynanizeste me ta idiotika panepistimia. To oti me to na ayksithoun oi dapanes gia tin paideia kai na alothei to katestimeno ton foititopateron kai ton kathigitadon i katastasi tha mporouse na einai apeiros kaliteri me MONO me dimosia kai dorean panepistimia den sas apasxolei.

    Profanos giati pote den noiastikate poios sas plirose ta didaktra…

  5. Ρε συ Gaga, αναρωτιέμαι εάν πραγματικά εσύ (και άλλοι σχολιαστές εδώ) διαβάζουν κανένα από τα παραπάνω άρθρα και σχόλια. Όσοι υποστηρίζουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια το κάνουν κυρίως γιατί τα δημόσια στην Ελλάδα τουλάχιστον έχουν καταρρεύσει. Συμφωνώ μαζί σου ότι εάν τα δημόσια πανεπιστήμια δούλευαν τέλεια, η ανάγκη για ιδιωτικά πανεπιστήμια θα ήταν σημαντικά μειωμένη και τότε θα μπορούσε να γίνει μια ενδιαφέρουσα θεωρητική συζήτηση για αυτά.

    Ελπίζω πάντως ότι εσύ και όσοι άλλοι πραγματικά νοιάζονται για τα δημόσια πανεπιστήμια και την παιδεία σε αυτή την χώρα να δείξουν την ίδια μαχητικότητα κατά των φοιτητοπατέρων, των αναρχοαυτόνομων που καίνε τα πανεπιστήμια και κλέβουν τις κάλπες, των απόντων καθηγητών, της παράνοιας του ασύλου κτλ. όση δείχνουν με τις συνεχείς καταλήψεις και πορείες κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Δεν άκουσα κανέναν από εσάς να είναι υπέρ των προσφάτων μεταρυθμίσεων οι οποίες, αν και όχι όσο τολμηρές όσο θα έπρεπε, είναι σίγουρα στην σωστή κατευθυνση (δες τα συστήματα όλων των άλλων Ευρωπαικών κρατών με κρατική εκπαίδευση). Και αφού το κάνετε αυτό, τότε “δικαιούστε” να διαμαρτυρηθήτε και για την προοπτική των ιδιωτικών πανεπιστημίων εάν θέλετε.

    Πάντως, σαν παρένθεση, η απαγόρευση των Ιδιωτικών Πανεπιστημίων είναι πραγματικά ηλίθεια για χίλιους λόγους. Εάν κάποιοι ιδιώτες ή ιδρύματα θέλουν να επενδύσουν στην παιδεία στην Ελλάδα αντί να επενδύσουν στην Βουλγαρία, καλό δεν είναι;;; και εάν οι έλληνες φοιτητές αντί να πηγαίνουν στην Αγγλία και να ενισχύουν την Αγγλική οικονομία μείνουν στην Ελλάδα κακό είναι;;;; Και εάν κάποιοι ιδιώτες θέλουν να επενδύσουν σε πανεπιστήμια αντί σε εμπορικά κέντρα, καλό δεν είναι;;;; Και εάν οι τόσοι και τόσοι Έλληνες επιστήμονες που έχουν φύγει και δουλεύουν σε πανεπιστήμια του εξωτερικού γυρίσουν για να δουλεψουν σε αυτά τα νέα πανεπιστήμια, καλό δεν είναι;;;)

    Το ερώτημα δεν είναι εάν θα επιτραπούν τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια αλλά το πόσο θα χρηματοδοτηθούν τα Δημοσια πανεπιστήμια. Πραγματικά, το μόνο λογικό επιχείρημα κατά των ιδιωτικών πανεπιστημίων είναι ο φόβος ότι με το που θα επιτραπούν τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια, το κράτος θα μειώσει τις επιδοτήσεις των κρατικών πανεπιστημίων. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα το οποίο πρέπει να συζητηθεί. Ωστόσο δεν πιστεύω ότι θα γίνει έτσι. Προς το παρόν, τόσο τα πανεπιστήμια και οι καθηγητές όσο και το κράτος δεν έχουν ιδιαίτερη πίεση να αλλάξουν τα πράγματα καθότι είναι βολεμένοι με το σημερινό χάος. Προσωπικά πιστεύω ότι εάν γίνουν μερικά επιτυχημένα ιδιωτικά πανεπιστήμια και τόσο οι φοιτητές και οι καθηγητές αρχίσουν και κατευθύνονται ομαδικά προς αυτά, θα υπάρξει μεγαλύτερη πολιτική πίεση να βελτιωθούν τα κρατικά πανεπιστήμια και να έχουν αντίστοιχο επίπεδο υποδομών κτλ με τα ιδιωτικά δίπλα.

  6. Paravlepete skopima oti to dimosio panepistimio odigithike eos edo, sta prothira tis “katarreysis”, logo PROTISTOS tis PENIXROTATIS xrimatodotisis tis paideias genikotera kai tis ESKEMMENIS anoxis tis diaplokis ton kommatikon straton me to kathigitiko katestimeno. KAMIA kybernisi den ethikse ayta ta zitimata. H kybernisi tis ND MEIOSE KAI ALLO ti xrimatodotisi tis paideias kai ksodeyei lefta se Zahopoyliades kai nea eksoplistika programmata. Aytis tis kybernisis loipon to nomosxedio gia tin paideia to theoreite pros ti “sosti kateythinsi”. Den amiballo giati. Deksias filosofias einai (opos kai i diki sas, nai, DEKSIOTATI).

    Amolaei loipon o xontros epitides to Stylianidi na probokarei yper ton idiotikon panepistimion. To grafiko einai oti eksisou xondroeidos tassontai mazi tou kai oi neofileleytheroi. Giati antilambanontai tin padeia os emporeyma, poy tha prepei (kai) ayto na mosxopoylatai stous plousious.

    Eseis kai o Stylanidis moiazete me giatro typou Mengele poy afinei skopima enan astheni me karkino na ftasei sto teliko stadio gia na einai dinaton na tou efarmostoun nees “therapeies” h kai eythanasia, epeidi “noiazeste” gia ayton.

    Bre Oust.

  7. Το να αυξηθούν οι δαπάνες για την παιδεία για να μπορούν οι γνωστοί-άγνωστοι να καταστρέφουν ακριβότερη υλικοτεχνική υποδομή, να πουλάνε οι καθηγητές ακριβότερα τα βιβλία τους που συνήθως είναι τόσο κακογραμμένα που δεν διαβάζονται, να προσλαμβάνονται περισσότεροι καθηγητές που δεν θα είναι ποτέ στο γραφείο τους, να μπορούν οι αιώνιοι φοιτητές να τρώνε ακόμα φτηνότερα στις εστίες κ.ο.κ. είναι πεταμένα λεφτά. Αύξηση των δαπανών χωρίς πρώτα σημαντική μεταρύθμιση του συτήματος θα λειτουργίσει προς όφελος των διαφόρων παρασιτικών ομάδων και όχι προς όφελος των φοιτητών και της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

  8. Mia akomi karamela einai ayti tis “mayris trypas” poy tha roufa ta panta osa lefta kai an tis rikseis. Ena omos panepistimio poy tha itan pragmatika aytoteles kai akadimaika prosanatolismeno kai oxi ypoxrimatodotoymeno mikromagazo kommatarxon kai foititopateron, tha parigage gnosi kai ereyna. Kai ena paenepistimio pou paragei gnosi aythormita aytoorganonetai kai aytoprostateyetai. Dioti tote tha ipirxe poly perissoteros AKSIOLOGOS kosmos poy tha theorouse to panepistimio kommati tis zois toy kai oxi xametipio. Etsi dioloy anapantexa kai to asylo tha perifroyreito kai oi dapanes tha itan eksorthologismenes, epeidi tha prytaneyan oi dimioyrgikoi foitites kai kathigites kai oxi ta lamogia. Den einai romantismos, einai apti pragmatikotita poy an exete to tharros osoi exete spoydasei eksoteriko tha prepei na anagnorisete.

    Me to na fytozoei to panepistimio apla den paragei gnosi kai den mporei na aksiopoiisei to aksio empsyxo yliko toy. Etsi apotelei mia deksameni apaksiosis kai oxaderfismou, opoy eydokimouun mono h anaksiokratia kai oi diaplekomenoi.

    Synepos to AMEILIKTO erotima einai: dexeste PROTA na enisxithoun kai na anadiorganothoun ta kratika panepistimia kai META na idrythoyn idiotika?

    Profanos OXI. Dioti tote DEN tha yparxei logos gia tin yparksi idiotikon panepistimion, dioti POLY DYSKOLA tha einai KERDOFORA. ETSI EINAI.

  9. Gaga, δεν είμαι σίγουρος γιατί κάθομαι και απαντάω καθότι έχω την εντύπωση ότι είσαι εδώ για να συκοφαντήσεις και να “ειρωνευτείς” χωρίς διάθεση πραγματικού διαλόγου.

    Για την χρηματοδότηση, πιθανότατα να έχεις δίκιο ότι τα δημόσια πανεπιστήμια χρειάζονται περισσότερα χρήματα. Αλλά ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο μας – δεν είναι αυτό το μεγαλύτερο πρόβλημα τους – είναι το γενικότερο μπάχαλο που επικρατεί.

    Προσωπικά δεν είμαι εδώ να δικαιολογήσω καμία κυβέρνηση, πόσο παραπάνω αυτή της ΝΔ. Όλες οι κυβερνήσεις και κόμματα έχουν το μερίδιο της ευθύνης, για την κομματικοποίηση, για την ξύλινη γλώσσα (σαν την δική σου Gaga – μαντεύω ότι πήγες σε ελληνικό πανεπιστήμιο, έχω δίκιο;), για το ότι έγιναν σχολές σε κάθε κουτσοκωμόπολη για ψηφοθηρικούς λόγους, για το παράλογο άσυλο, για την παράνοια του ενός συγγράμματος, την βία από τους κομματικούς νεολέους και “αναρχικούς” και τόσα άλλα.

    Το ερώτημα είναι τι πρέπει να γίνει τώρα. Τι μεταρυθμίσεις χρειάζονται. Γιατί ακόμα και εσύ πρέπει να συμφωνείς ότι απλώς να πετάξουμε χρήματα σε αυτή την μαύρη τρύπα δεν θα καταφέρει πολλά από μόνο του. Η σημερινή κυβέρνηση έκανε κάποιες προτάσεις και πέρασε (δημοκρατικά) ένα νόμο ο οποίος αν μη τι άλλο μόνο ακραίος και ριζοσπαστικός δεν είναι. Ο νόμος αυτός καμία σχέση δεν έχει με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια τα οποία τόσο φοβάσαι (χωρίς βέβαια να απαντάς στα ερωτήματα μου στο προηγούμενο μήνημα μου). Πες μας λοιπόν τι προτείνεις για τα δημόσια πανεπιστήμια που τόσο αγαπάς, και ας γίνει μια πραγματική συζήτηση.

  10. Gaga,

    η πολιτεία της Καλιφόρνια (αντίστοιχου μεγέθους με την Ελλάδα) έχει μερικά από τα καλύτερα δημόσια πανεπιστήμια (UCLA, UC Berkley, etc.). Αυτό δεν εμποδίζει πολλά ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Καλιφόρνια όχι απλώς να λειτουργούν, αλλά και να μεγαλουργούν (Stanford, California Institute of Technology, etc.) . Δεν εμποδίζει επίσης την ύπαρξη πολλών μικρότερων κολλεγίων τα οποία, αν και πιο ακριβά από τα δημόσια, προτιμούνται από μια μερίδα φοιτητών για διάφορους λόγους (π.χ. μικρότερος αριθμός φοιτητών ανά τάξη, καθηγητές που αφοσιώνονται κυρίως στη διδασκαλία αντί για την έρευνα, κ.ο.κ.) Η λογική λοιπόν ότι τα δημόσια πανεπιστήμια είναι ανταγωνιστικά των ιδιωτικών είναι λανθασμένη. Ίσα ίσα που οι καθηγητές προτιμούν να δουλέυουν σε πανεπιστήμια που είναι κοντά σε άλλα καλά πανεπιστήμια διότι ωφελούνται και οι φοιτητές και οι καθηγητές ενός πανεπιστημίου από την ύπαρξη του άλλου. Δεν είναι τυχαίο ότι μερικά από τα καλύτερα πανεπιστήμια στον κόσμο είναι συγκεντρωμένα κοντά στη Μασσαχουσέττη, εκεί όπου υπάρχουν τα περισσότερα πανεπιστήμια ανά κάτοικο . Η ύπαρξη του Χάρβαρντ ή του MIT, δεν εμπόδισε το Boston University, το Boston College και άλλα ιδρύματα από το να λειτουργήσουν και να αναδειχτούν στην ίδια πόλη με μέγεθος το μισό της Αθήνας, αλλά το αντίθετο, πολλοί καθηγητές και φοιτητές από όλο τον κόσμο πάνε στο Boston College, το Boston University, το Suffolk University και άλλα ακριβώς για να βρίσκονται κοντά σε συναδέλφους τους στo Harvard ή το MIT!

    Εγώ προσωπικά δεν έχω θεωρητικά αντίρηση στο να αναμορφωθούν τα Ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια πριν επιτραπούν τα ιδιωτικά. Βλέπωντας όμως το πως αντιδρούν τα κατεστημένα συμφέροντα φοιτητών και καθηγητών σε οποιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής, φοβάμαι πως τελικά δεν θα αλλάξει ποτέ τίποτα. Η δε θεωρία της μαύρης τρύπας δε λέει τίποτα διαφωρετικό από αυτό που είπες και εσύ, ότι περισσότερα λεφτά χωρία αλλαγή του συστήματος δεν θα προσθέσουν τίποτα παραπάνω.

    Τέλος, θέλω να αναφέρω και κάτι που ποτέ κανένας δεν επισημαίνει. Η αύξηση των δημοσίων δαπανών για την παιδεία στο 5% του ΑΕΠ σε ποια βαθμίδα πρέπει να πάει? Θα πρέπει να ενισχύσει κυρίως το πανεπιστήμιο για να σπουδάσει ο άλλος τσάμπα μηχανικός ή γιατρός και να βγάζει πολύ περισσότερα από το καθαριστή που του πλήρωσε μέσα από τους φόρους του τα έξοδα, ή στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση που, λόγω του υποχρεωτικού της χαρακτήρα, θα ενισχύσει όλα τα παιδιά?

  11. Όλες οι κυβερνήσεις και κόμματα έχουν το μερίδιο της ευθύνης, για την κομματικοποίηση, για την ξύλινη γλώσσα (σαν την δική σου Gaga – μαντεύω ότι πήγες σε ελληνικό πανεπιστήμιο, έχω δίκιο;)

    Esy diladi spoudases sto eksoteriko kai perniesai gia kapoios? Nai, panellinies edosa kai se elliniko panepistimio spoudasa kai malista se ipsilobathmi sxoli.

    Kai den niotho kanena complex gi’ ayto, se antithesi me para pollous pou spoudasan h spoudazoun sto eksoteriko. Eidika i Italia kai i Agglia einai gemates me imimatheis Ellines asteres me apolitirio tou 15 pou otan epistrefoun koitoun kai afipsilou… eleos

    An ego milao ksilini glossa, esy poia milas? Beloudini? Btw ethesa dyo apla zitimata: genaia ayksisi xrimatodotisis (pou tha proselkisei kai pollous Ellines epistimones tou eksoterikou) kai kopsimo tou omfaliou lorou metaksi kommaton kai foititikon organoseon, kathos kai xeirafetisi tou panepistimiou apo tis kratikes paremvaseis sta dioikitika kai organotika tou themata. Tote ta lefta den tha epeftan se “mavri trypa”.

    Ayta kai ante geia

  12. Καθε φορα που συζητιεται τετοιο θεμα πεταγετε ενας gagas και λεει για την χρηματοδοτηση των ΑΕΙ.

    Οσα λεφτα και να τους δωσουν το ιδιο θα μεινουν, απλα θα αγορασουν καινουργιες Mercedes οι καθηγητες (Και δεν θελεις να υποστηριζουν τα ελληνικα πανεπιστημια γερμανικες πολυεθνικες ετσι δεν ειναι?)

    Σε πιον θα παει η αυξηση φιλε Gege ?Εχεις συγκεκριμενες προτασεις? Να τα μοιραζουν στις εισοδους των πανεπιστημιων? Να τα δωσουν μισθους σε καθηγητες? Να αγοραζει το δημοσιο πιο ακριβα τα βιβλια των καθηγητων?

    Η ελλειψη χρηματοδοτησης ειναι προλογος , τουλαχιστον τα ΑΕΙ υπερχρηματοδοτουνται και δεν δινουν λογαριασμο σε κανεναν για το που δινουν τα χρηματα τους.(Το τους ειναι σχετικο) Προβλημα στην χρηματοδοτηση αντιμετωπιζουν τα ΤΕΙ.

    Τελος οταν εδινες πανελληνιες φιλε Gege υπεγραψες κανενα χαρτι οτι θα συνδιαχειριζεσαι τα χρηματα του πανεπιστημιου σου? Με πιο σκεπτικο οι ανθρωποι που πληρωνονται να διαχειριζονται τα χρηματα αυτα πρεπει να παιρνουν αδεια απο αντιπροσωπειες παραταξεων και αν δεν συμφωνουν μαζι τους συχνα πυκνα να καταληγουν στα νοσοκομεια?

    Κοφτε την καραμελα με το δωρεαν, τα ελληνικα πανεπιστημια δεν ειναι δωρεαν τα συγραμματα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ρωτα οποιονδηποτε πολιτικο μηχανικο στην ελλαδα τα ελληνικα πανεπιστημια καναν πλουσιο τον Γκαρουτσο και τις εκδοσεις Spin (Tα προτεινουν οι καθηγητες γιατι και οι ιδιοι ξερουν οτι οι οι κολλες χαρτι με συνδετηρα που δινουν για βιβλια ειναι ακαταλληλες)

  13. Το νεοφιλελεύθερο όραμα για το πανεπιστήμιο:

    http://youtube.com/watch?v=6bVa6jn4rpE

  14. Stook = Στόκος

    Τουλάχιστον εκεί έγινε η εκδήλωση και μίλησαν πάμπολοι φοιτητές, συμπεριλαμβανομένου και του εικονιζόμενου ο οποίος δεν εννοούσε να αφήσει και τους άλλους να μιλήσουν. Από τις εικόνες στα Ελληνικά ΑΕΙ όπου τέτοιες εκδηλώσεις ματαιώνονται εν μέσω γιαουρτιών, αυγών, καδρονιών, και δακρυγόνων (απ’ έξω) χίλιες φορές προτιμώ τη συγκεκιμένη, χωρίς να την ενστερνίζομαι.

  15. Διαβάζοντας τα παραπάνω θέλω να παρατηρήσω δυο-τρία πράγματα:
    1. Άλκη, διάλογος γίνεται μεταξύ σας αλλά δυστυχώς…..μεταξύ κωφών. Η ειρωνεία του Πάνου είναι ένας τρόπος έκφρασης και προσωπικά θα έλεγα, ελάχιστα ενοχλητικός. Η φράση η δικιά σου: “Διαβάζοντας τα σχόλια του Πάνου, και των τόσων άλλων Πάνων, αντιλαμβάνομαι ότι πραγματικά δεν υπάρχει σωτηρία για την Ελλάδα. Είμαστε όντως μια τριτοκοσμική χώρα…” είναι πολύ πιο ανασταλτική για το διάλογο από την ειρωνεία του Πάνου. Τουλάχιστον εκείνος εκφράζει μια θέση, ενώ εσύ έναν αφορισμό.
    2. Μιλώντας για αφορισμούς και ατεκμηρίωτες ή σαφώς λανθασμένες θέσεις, ας αναφερθώ σε μερικούς που διάβασα παραπάνω:
    α) η εκπαίδευση δεν έχει ταξικά χαρακτηριστικά και θα τα αποκτήσει με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια……Πάνο μου, θα σε απογοητεύσω φίλε μου αλλά η εκπαίδευση έχει έντονα ταξικά χαρακτηριστικά σε όλες τις βαθμίδες της,
    β) να αποβάλλει ο έλληνας το αριστερίζων παρελθόν του………Πάνο, οι αριστεροί είναι ελάχιστοι και οι αριστερίζοντες είναι επικίνδυνοι. Ο αριστερός της τραμπούκικης και άσκοπης βίας είναι χειρότερος από το φασίστα τραμπούκο γιατί ρίχνει νερό στο μύλο της συντήρησης,
    γ) Άλκη λες: “Αυτή η ιδέα ότι στην Ελλάδα θα βρούμε τον αναρχικό κουμουνιστικό παράδεισο με το να καίμε τα πανεπιστήμια είναι τόσο παράλογη που τι να πει κανεις”….Άλκη, δεν υπάρχει αναρχικός και κομμουνιστικός παράδεισος. Εάν ήταν μαζί θα ήταν χειρότερα από την κόλαση. Ούτε τον ζητάει κανένας, τώρα (εννοώ στο πλαίσιο της ανοικτής συζήτησης που ήδη γίνεται)…….Δείχνεις ρηχή προσέγγιση.
    δ) “Οι φοιτητές και τόσοι άλλοι νομίζουν ότι απλώς κάνουν χαβαλέ και αποκτούν …αγωνιστικές περγαμηνές να δείχνουν στους φίλους τους χωρίς να τους κοστίζει τίποτα”. Πολύ απαξιωτικό και πολύ λανθασμένο……..Ο χαβαλές είναι από τη μεριά εκείνον που κάθονται μπροστά από τον καναπέ ή καμμιά φορά και από τον Η/Υ και κρίνουν χωρίς να δρουν. Αυτοί οι χαβαλέδες Άλκη είναι στο δρόμο υποστηρίζοντας μια θέση…….εσύ που είσαι σοβαρός μπορείς να παλέψεις για τη θέση σου στο δρόμο (τώρα μάλιστα που το δημόσιο πανεπιστήμιο θέλει υπεράσπιση από όλους στο δρόμο);
    ε) Άλκη λες: “Εάν πάει μια ομάδα φοιτητών να σταματήσει την διδασκαλία ή να κλέψει τις κάλπες (!), πρέπει να συλληφθεί και οι φοιτητές αυτοί να εκδιωχθούν από το πανεπιστήμιο, όπως θα συνέβαινε σε κάθε άλλη χώρα στον κόσμο, αριστερή, δεξιά, δημοκρατική ή κομμουνιστική”. Δεν αντιλαμβάνεσαι ότι η διδασκαλία και το περιεχόμενό της καθώς και οι εκλογές πολύ περισσότερο είναι πολιτικές πράξεις και αποτελούν μέσα υλοποίησης συγκεκριμένων πολιτικών και συστημάτων. Επομένως, όποιος κλέβει μια κάλπη προφανώς είναι πεπεισμένος ότι το αποτέλεσμα που θα βγάλει η κάλπη είναι ήδη νοθευμένο και γι’αυτό το λόγο το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να ακυρώσει τη διαδικασία.
    στ) Άλκη λες: “Δεν άκουσα κανέναν από εσάς να είναι υπέρ των προσφάτων μεταρυθμίσεων…” Είναι απλό γιατί δεν το άκουσες αυτό. Διότι δεν υπήρξε ΚΑΜΙΑ ΑΠΟΛΥΤΩΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ. Η μοναδική μεταρρυθμιστική ενέργεια είναι αυτή που βίαια ανακόπηκε, δηλαδή της καθολικής ψηφοφορίας στις εκλογές των οργάνων. Δεν θα μπω σε συζήτηση για τις άλλες “μεταρρυθμίσεις”….κουραστήκαμε να τα συζητάμε πέρυσι αυτά.
    ζ) Γκάγκα λες ότι οι νεοφιλελεύθεροι αντιλαμβάνονται την παιδεία σαν εμπόρευμα που πρέπει να μοσχοπουλάται στους πλούσιους….Πολύ τσιτάτο γκάγκα…….Η εκπαίδευση δεν είναι καταναλωτικό αγαθό να μοσχοπουλάται….Δεν αποφασίζει ένα σύστημα ότι θα μορφώνει μόνο τα παιδιά του. Η εκπαίδευση είναι κεφάλαιο και το κεφάλαιο, όντως, ακριβοπληρώνεται αλλά από όποιον έχει χρήματα να το κάνει. Και δεν είναι κατ’ανάγκη πλούσιοι αυτοί….Πλούσιοι είναι τόσοι γονείς που στέλνουν τα παιδιά τους στα πανεπιστήμια σήμερα και επενδύουν σε κεφάλαιο; Εάν η εκπαίδευση ενσωματωθεί στη βιομηχανική παραγωγή τα προβλήματα δεν είναι κυρίως ταξικά αλλά άλλης φύσεως (π.χ. ηθικά, φιλοσοφικά).
    η) Κώστα το σχόλιό σου είναι Ο αφορισμός και δε σηκώνει αντίλογο. Μου θύμισε Τριανταφυλλόπουλο
    θ) Γκάγκα, τα πολύ ωραία που λες για το πώς θα έπρεπε να λειτουργεί το πανεπιστήμιο δεν χρειάζεται να πας στο εξωτερικό για να τα αντιλαμβάνεσαι. Ούτε αν πας είσαι υποχρεωμένος να τα αντιλαμβάνεσαι. Άλλες δομές, άλλες προτεραιότητες, άλλες σχολές σκέψεις εκεί…..
    ι) Άλκη, λες ότι ο νόμος αυτός δεν είναι ακραίος και ριζοσπαστικός και κινείται δειλά προς τη σωστή κατεύθυνση. Στη σούμα είναι μια κάκιστη παρέμβαση…..να μην αναλύσουμε, αλλά να σε ρωτήσω μόνο ένα πράγμα: Είναι δυνατόν να υπάρχει σοβαρή προσπάθεια διευθέτησης των θεμάτων χωρίς να ερωτάται η ακαδημαϊκή κοινότητα (και δεν εννοώ τους αναρχικούς ή τα ΝΑΡ ή τα ΕΑΑΚ);
    ι) Για τη χρηματοδότηση όσοι τοποθετηθήκατε το κάνατε με μεγάλη ευκολία και μεγαλύτερη αφέλεια…..

    Μου βγήκε το σημείωμα πολύ καταγγελτικό προς όλους αλλά δεν θα γυρίσω να το αμβλύνω. Το αφήνω έτσι….έχω απόψεις και όχι θέσφατα….Θα χαρώ να μιλήσουμε αν έχετε όρεξη αλλά ο διάλογος είναι δύσκολος. Όποιος θέλει ουσιαστικό διάλογο πρέπει να ξέρει το θέμα (όχι να το φαντάζεται) και να ακούει τον άλλο.
    Ευχαριστώ

  16. Malista file mas eipes kati tora… an theoreis oti einai afeles na aysktithoun oi dapanes gia tin paideia (nai prota ayto prepei na ginei, an den ginei prota ayto pos meta tha milame gia kalyteri diaxeirisi, anadiarthrosi kai alla tetoia oraia?) tote mallon analonesai se sxolastikismous kai oxi stin ousia…

    Episis nai, h paideia kata tin apospsi ton neofileleytheron katantaei ena katanalotiko agatho pou tha mosxopoulatai stous plousious opos to akribo aytokinito. Ksexname omos oti “anthropos agrammatos, ksylo apelekito”-synepos h paideia einai DIKAIOMA sto opoio OLOI prepei na exoun prosbasi kai malista ANEMPODISTA, efoson bebaia AKSIOLOGOUNTAI prota antikeimenika me basi tis kliseis kai ta endiaferonta tous.

    Tsitato einai loipon file oti giatros h miaxanikos ginetai eykola to paidi tou mixanikou h tou giatrou, efoson to thelisoun oi dikoi tou, kai oxi tou ergati kai as aksizei to idio an oxi perissotero? Posoi idi giatroi, mixanikoi klp plousion oikogeneion apo to eksoteriko exoun kataklisei tin Ellada kai to paizoun spoudaioi, eno den einai tipota allo para xryses metriotites? H mipos arneisai oti etsi pagionetai enas idiomorfos nepotismos, me oxima tin paideia, opou oi ypeythines koinonikes theseis stelexonontai kata tropo taksika xromatismeno kai oxi kata anagki aksiokratiko?

  17. kale re kosta geografia den emathes
    – Total 163,696 sq mi
    (423,970 km²)
    – Width 250 miles (400 km)
    – Length 770 miles (1,240 km)
    – % water 4.7
    – Latitude 32° 32′ N to 42° N
    – Longitude 114° 8′ W to 124° 26′ W
    Population Ranked 1st in the US
    – Total 36,553,215 (2007 est.)
    – Density 233.8/sq mi
    90.27/km² (12th in the US)
    – Median income US$49,894 (13th)

    Area
    – Total 131,990 km² (96th)
    50,944 sq mi
    – Water (%) 0.8669
    Population
    – 2008 estimate 11,216,708[1] (74th)
    – 2001 census 10,964,020[2]
    – Density 84/km² (88th)
    218/sq mi
    GDP (PPP) 2008 IMF estimate
    – Total $412.521 billion (31st)
    – Per capita $36,983 (17th)
    GDP (nominal) 2008 IMF estimate
    – Total $388.332 billion (27th)
    – Per capita $34,814 (23rd)
    oson afora tin sigrisi tou university california system me to elliniko dimosio einai teleeios lathos
    auto pou den kseroun oi perisoteroi einai oti University of California den einai i basi tis dimosias ekpedeusis stin politeia tis california alla mallon i afrocrema autis ta parakato stoixeia einai apokaliptika
    The University of California has a combined student body of more than 191,000 students,
    omos uparxoun kai alla public university systems
    The CSU system is composed of 23 campuses and has over 414,000 students supported by 44,000 faculty members and staff.[1] It is the largest university system in the United States.[2] California State University
    kai kurios
    The California Community Colleges System (CCCS) consists of 109 community colleges in 72 community college districts in the U.S. state of California. Created by legislation in 1967, it is the largest system of higher education in the world, serving more than 2.5 million students with a wide variety of educational and career goals.
    opote auto pou leme university of california adiprosopeuei ligotero apo to 10% tis dimosias tritobathmias ekpedeusis tis politeias tis california kai akoma miikrotero pososto adiprosopeuoun ta upolipa idiotika eite einai kala eite oxi.

  18. Gaga επειδή μάλλον σε μένα απαντάς με το τελευταίο σου σχόλιο να σου πω ότι δεν διάβασες καλά αυτά που έγραψα. Δεν είπα ότι είναι αφέλεια η αύξηση της χρηματοδότησης αλλά ότι η προσέγγιση που έγινε σε αυτό το θέμα είναι πρόχειρη και αφελής.
    Οι υπόλοιπες παράγραφοι σου είναι αχταρμάς….Δεν μου είναι δυνατό να τις σχολιάσω. Πάντως, ειλικρινά, η ευαισθητοποίησή σου είναι πολύ χρήσιμη. Εύχομαι, για το κοινό καλό, να τη συστηματοποιήσεις και κυρίως να φύγεις από τη συνθηματολογία και να της δώσεις βάθος, ώστε να γίνουμε περισσότεροι.

  19. Renegate,
    ευχαριστώ για τις παρατηρήσεις και σχόλια σου. Συμφωνούμε σε αρκετά – μερικές δικές μου παρατηρήσεις στα δικά σου σχόλια.

    >1. Άλκη, διάλογος γίνεται μεταξύ σας αλλά δυστυχώς…..μεταξύ κωφών. Η ειρωνεία του Πάνου είναι ένας\
    > τρόπος έκφρασης και προσωπικά θα έλεγα, ελάχιστα ενοχλητικός. Η φράση η δικιά σου: “Διαβάζοντας τα
    > σχόλια του Πάνου, και των τόσων άλλων Πάνων, αντιλαμβάνομαι ότι πραγματικά δεν υπάρχει σωτηρία για την > Ελλάδα. Είμαστε όντως μια τριτοκοσμική χώρα…” είναι πολύ πιο ανασταλτική για το διάλογο από την
    > ειρωνεία του Πάνου. Τουλάχιστον εκείνος εκφράζει μια θέση, ενώ εσύ έναν αφορισμό.

    Φίλε renegate, ίσως έχεις δίκιο ότι οι γκρίνια μου την οποία επισήμανες παραπάνω δεν βοήθα πολύ τον διάλογο. Ωστόσο δυστιχώς πιστεύω ότι είναι αληθής, αν ίσως λίγο υπερβολικά διατυπωμένη. Εδώ έχουμε ένα άρθρο το οποίο δεν είναι προκλητικό ούτε έκανε τίποτα προχωρημένες, φιλελευθερες προτάσεις για τα πανεπιστήμια – απλως καταδίκασε την προφανώς απαράδεκτη βία στα πανεπιστήμια. Και ποιο είναι το πρώτο σχόλιο; ειρωνίες και φοβίες για ιδιωτικά πανεπιστήμια.

    Και επειδή διαβάζω αυτό το πολύ ενδιαφέρον φόρουμ αρκετό καιρό, έχω παρατηρήσει ότι αρκετοί συμπολίτες μας έχουν αυτές τις αντιδράσεις, αυτή τη συμπεριφορά, αυτόν τον τρόπο σκέψης. Και μου φαίνεται ότι είναι προφανές ότι εάν μια κοινωνία έχει μεγάλο ποσοστό ατόμων που σκέφτονται με αυτό τον τρόπο, δεν προμηνύει τίποτα καλό γι αυτή την χώρα. Ελπίζω να αποδειχθώ λάθος.

    Για τον χαρακτηρισμό κουφό, σε διαβεβαιώ ότι είμαι ανοικτός και διατεθημένος να συζητησω και να αποδεχθώ κάθε σοβαρό επιχείρημα από ‘οπου και να προέρχεται.

    > Άλκη, δεν υπάρχει αναρχικός και κομμουνιστικός παράδεισος. Εάν ήταν μαζί θα ήταν χειρότερα από την
    > κόλαση. Ούτε τον ζητάει κανένας, τώρα (εννοώ στο πλαίσιο της ανοικτής συζήτησης που ήδη γίνεται)
    > …….Δείχνεις ρηχή προσέγγιση.

    Χαίρομαι που συμφωνούμε ότι δεν υπάρχει κομουνιστικός ή αναρχικός παράδεισος. Ωστόσο, δεν είμαι τόσο αισιόδοξος όσο εσύ ότι δεν τον ζητάει πια κανένας. Δεν θέλω να μιλήσω για κανένα που συμμετέχει σε αυτό το φόρουμ, ας μας πούνε οι ίδιοι τι πιστεύουν, αλλά σίγουρα πολλοί φοιτητές, τόσο οι “ταραξίες” όσο και η ΠΣΚ (και άλλες μικρότερες παρατάξεις) έχουν αντίστοιχες επιδιώξεις. Για το “ρηχή προσέγγιση” δεν θα το σχολιάσω.

    > Αυτοί οι χαβαλέδες Άλκη είναι στο δρόμο υποστηρίζοντας μια θέση…….εσύ που είσαι σοβαρός μπορείς να
    > παλέψεις για τη θέση σου στο δρόμο (τώρα μάλιστα που το δημόσιο πανεπιστήμιο θέλει υπεράσπιση από
    > όλους στο δρόμο);

    Φιλε renegate, δεν θα συμφωνήσω μαζί σου. Το γεγονός ότι διαφωνώ με κάτι δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να βγώ στους …δρόμους να διαδηλώνω φωνάζοντας συνθήματα! Αυτό είναι δηλαδή δημοκρατία, να συγκρούονται ομάδες διαδηλωτών στον δρόμο φωνάζοντας ξύλινα συνθήματα και, που και που, να ανοίγει και κανένα κεφάλι;

    Πάντως συμφωνώ μαζί σου εν μέρη: οι σημερινοί φοιτητές (που είναι τα μεγάλα θύματα της σημερινής κατάστασης και αναταραχής) πρέπει να είναι πιο ενεργοί στο να στηρίξουν ένα σοβαρό και ευρωπαικού επιπέδου δημόσιο πανεπιστήμιο και να μην αφήνουν το πεδίο ελεύθερο στις ακραίες ομάδες. Από την άλλη βέβαια, δεν μπορεί κανείς να ζητάει από τον καθένα να γίνουν ήρωες και να διακινδυνεύσουν ακόμα και την σωματική τους ακεραιότητα μόνο και μόνο για να ψηφίσουν…

    > ε) Δεν αντιλαμβάνεσαι ότι η διδασκαλία και το περιεχόμενό της καθώς και οι εκλογές πολύ περισσότερο είναι
    > πολιτικές πράξεις και αποτελούν μέσα υλοποίησης συγκεκριμένων πολιτικών και συστημάτων. Επομένως,
    > όποιος κλέβει μια κάλπη προφανώς είναι πεπεισμένος ότι το αποτέλεσμα που θα βγάλει η κάλπη είναι ήδη >οθευμένο και γι’αυτό το λόγο το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να ακυρώσει τη διαδικασία.

    Φίλε renegate, καταλαβαίνω ότι μερικοί θεωρούν ότι η αστική δημοκρατία είναι μια κοροιδία, οι ψηφοφορίες είναι στημένες κτλ κτλ. Ωστόσο αυτό που με στεναχωρεί είναι ότι τα άτομα που έχουν αυτές τις ιδέες, σε όλες τις άλλες ανεπτυγμένες δημοκρατικές κοινωνίες είναι λίγα και θεωρούνται ακραία και η πολιτική συζήτηση στις χώρες αυτές δεν περιορίζεται σε διαπληκτισμούς μαζί τους. Εδώ στην Ελλάδα – ακομα και σε αυτό το φόρουμ – η συζήτηση πρέπει συνεχώς να αναλώνεται στο να αποδείξουμε ότι δεν είμαστε ελεφαντες… Ελπίζω κάποιος άλλος να έχει την υπομονή να κάνει αυτές τις συζητήσεις με τα άτομα αυτά αλλά εγώ δεν προτίθεμαι. Ελπίζω να με συγχωρήσεται.

    > Η μοναδική μεταρρυθμιστική ενέργεια είναι αυτή που βίαια ανακόπηκε, δηλαδή της καθολικής ψηφοφορίας
    > στις εκλογές των οργάνων. Δεν θα μπω σε συζήτηση για τις άλλες “μεταρρυθμίσεις”….κουραστήκαμε να τα
    > συζητάμε πέρυσι αυτά.

    Πιθανότατα να έχεις δίκιο. Συμφωνώ μαζί σου ότι η μεταρύθμιση ήταν περιορισμένη και μη επαρκής. Αν και είναι αστείο να καίγονται τα πανεπιστήμια για το “τίποτα”….

    Πάντως είναι πολύ εύκολο για όλους μας να χρησιμοποιήσουμε αυτό ως δικαιολογία για να βγάλουμε την ουρά μας έξω και να κατηγορήσουμε και τα δύο μέρη – κατ’ εμέ αυτό που πρέπει να γίνει είναι να πούνε οι καθηγητές και οι φοιτητές ότι η μεταρύθμιση είναι προς την σωστή κατευθυνση (μείωση της φοιτητικής συνδιοίκησης των πανεπιστημίων, περιορισμός του “ασύλου”, αξιολόγηση, περιορισμός των αιωνίων φοιτητών κτλ) αλλά όχι αρκέτή. Και γι αυτό, να ψηφίσουνε υπερ της συγκεκριμένης μεταρύθμισης και να καταθέσουν προτάσεις για την συνέχιση και επέκταση τους.

    > Είναι δυνατόν να υπάρχει σοβαρή προσπάθεια διευθέτησης των θεμάτων χωρίς να ερωτάται η ακαδημαϊκή
    > κοινότητα (και δεν εννοώ τους αναρχικούς ή τα ΝΑΡ ή τα ΕΑΑΚ);

    Δεν έχω παρακολουθήσει όλα τα επεισόδια αυτού του σήριαλ αλλά εδώ και 30 χρόνια διάλογος για την παιδεία δεν γίνεται; Δεν είχαν χρόνο οι εκπαιδευτικοί να μοιραστούν τις προτάσεις και τις ιδέες τους; Στην Ελλάδα μερικοί δεν καταλαβαίνουν την έννοια του διαλόγου: νομίζουν ότι διάλογος είναι να αποδεκτεί η κυβέρνηση 100% των απόψεων τους με αποτέλεσμα θεωρούν κάθε διάλογο “κοροιδία”. Δείτε τις ανακοινώσεις και τις θέσεις της ΠΟΣΔΕΠ για παράδειγμα….

    (Δυστιχώς) η κυβέρνηση θα προτιμούσε 100 φορές να βάλει νερό στο κρασί της και να αποφύγει τις διαμαρτυρίες και το κάψιμο των πανεπιστημίων. Άλλωστε γι αυτό και οι μεταρυθμίσεις είναι τόσο περιορισμένες, γιατί η κυβέρνηση άκουσε και φοβήθηκε υπερβολικά την “εκπαιδευτική κοινότητα”, όχι το αντίθετο…

  20. Gaga,

    για το ότι ο γιος του γιατρού ή του μηχανικού γίνεται ευκολότερα γιατρός ή μηχανικός από το γιο του εργάτη δε φταίει το πανεπιστήμιο αλλά η ποιότητα της δημόσιας πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευση. Για αυτό είπα πριν ότι εκεί πρέπει να πάνε κυρίως τα κονδύλια, Σε αυτές τις βαθμίδες μαθαίνεις να μην είσαι ξύλο απελέκητο, όχι στο πανεπιστήμιο. Έλα όμως που όταν οι φιλελεύθεροι λένε να δώσει το κράτος σε όλους τους μαθητές τη δυνατότητα να πάνε σε όποιο σχολείο εκείνοι επιθυμούν μέσω των κουπονιών εκπαίδευσης οι ίδιοι οι αριστεροί που λεκτικά κόπτωνται για το γιό του εργάτη ξαφνικά αρχίζουν να υπερασπίζονται τα “κεκτημένα” της ΟΛΜΕ εις βάρος των παιδιών. Και όταν ο γιος του εργάτη δε μπαίνει στο δημόσιο πανεπιστήμιο οι ίδιοι αριστεροί το κάνουν ακόμα δυσκολότερο για αυτόν να σπουδάσει διότι δε μπορεί να το στείλει σε ιδιωτικό στη χώρα του αλλά πρέπει να πληρώσει τα διπλά για να το στείλει έξω. Και το παιδί του εργάτη που κατάφερε τελικά και μπήκε στο δημόσιο αναγκάζεται να κάνει μάθημα σε κατεστραμένα κτήρια, όταν αυτά δεν καταλαμβάνονται από τους ίδιους αριστερούς, και όταν κάποια επιχείρηση στην οποία θέλει να απασχοληθεί ο γιος του εργάτη μετά για να πετύχει ένα καλύτερο μέλλον από του πατέρα του έρχεται στο πανεπιστήμιο οι ίδιοι αριστεροί την πετάνε έξω.

    Αλλά τι να λέμε τώρα. Αφού ο γιος του εργάτη στα μάτια της αριστερής ηγεσίας είναι αναλώσιμος, θυσιάζεται για χάρη της επανάστασης. Μόνο που, δυστυχώς, ο ίδιος δεν το ξέρει ακόμα.

  21. Άλκη,
    εισαγωγικά να κάνω ένα γενικό σχόλιο: Ο γραπτός λόγος είναι εξ αντικειμένου δύσκολος στην ανάλυσή του, επειδή στερείται της φυσικής υποστήριξης που παρέχει το ύφος, η χροιά, ο τόνος, κλπ. Αυτό το λέω γιατί πολλές φορές κάποιες εκφράσεις ενοχλούν, ενώ η πρόθεση του γράφοντα δεν ήταν αυτή. Η επί της ουσίας απάντησή σου, στα σχόλιά μου δείχνει ότι αυτό το κατανοείς και, επομένως, χαίρομαι που δεν παρεξηγήθηκα.
    Επί της ουσίας και κωδικοποιημένα (έτσι επιβάλλει το μέσο):
    Η φοβία για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια δεν είναι καθόλου αβάσιμη. Η λειτουργία των ιδιωτικών πανεπιστημίων διεθνώς δείχνει ότι το μοντέλο εκπαίδευσης είναι αλλού στοχοθετημένο. Εδώ, η κοινωνία αλλά και η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι γαλουχημένες σε άλλα πανεπιστημιακά standards. Πες μου αν θέλεις, τι πρέπει να είναι το σύγχρονο πανεπιστήμιο για σένα; Επιπλέον, η Ελλάδα στερείται πολύ βασικών δομών στην οργάνωση της ιδιωτικής δραστηριότητας. Πού πάμε επομένως; Υπάρχει κάποιο αίτημα της αγοράς, καταγεγραμμένο και όχι ραδιο-αρβύλα, ότι τα πανεπιστήμια υστερούν στην παραγωγή επαγγελματικού δυναμικού για τη χώρα; Υπάρχει συνειδητή υποστήριξη από την κοινωνία του ιδιωτικού ιδρύματος έναντι του δημοσίου σε κάποια αντικειμενική βάση; Όχι! Η υποστήριξη των ιδιωτικών πανεπιστημίων γίνεται στη βάση της απόρριψης των δημοσίων μέσω συνθημάτων. Για να μη μακρυγορήσω θα αναφερθώ μόνο σε ένα τώρα. Εάν υπάρξει ενδιαφέρον θα μπω και σε δεύτερο:

    ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ ΧΩΡΙΣ ΑΝΤΙΚΡΙΣΜΑ. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά ότι δεν αποτελούν τα πτυχία εφόδιο για την αγορά εργασίας. ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΕΑΝ δεχτούμε ότι αυτό θα έπρεπε να κάνουν – πράγμα με το οποίο διαφωνώ ριζικά – τι πρέπει να γίνει; Δύο δρόμοι υπάρχουν:
    Ο πρώτος είναι η αγορά εργασίας να πάρει από το χεράκι την τριτοβάθμια εκπαίδευση και να της πει τι θα παράγει. Αμέσως αντιλαμβάνεσαι ότι ολόκληρα επιστημονικά πεδία και τμήματα των προγραμμάτων σπουδών άλλων πεδίων θα εξαλειφθούν…..διότι δεν θα έχουν αντίκρισμα. Πλέον, δεν θα υπάρχουν πανεπιστήμια αλλά ιδρύματα οργάνωσης σεμιναρίων (τα οποία ήδη λειτουργούν σε πολλές περιπτώσεις με μεγάλη επιτυχία).
    Ο δεύτερος δρόμος είναι να υπάρχει μια διαδικασία ενσωμάτωσης των πανεπιστημίων και των προγραμμάτων τους στη σύγχρονη πραγματικότητα ώστε οι νέες ανάγκες και απαιτήσεις να έχουν από τους τελειόφοιτους απαντήσεις και τρόπους αντιμετώπισης. Από πού προκύπτει ότι το ιδιωτικό, εξ ορισμού, είναι καλύτερο σ’αυτή τη δουλειά από το δημόσιο πανεπιστήμιο; Γιατί τέτοια πρεμούρα λοιπόν;
    Το ότι τα πτυχία δεν έχουν αντίκρισμα οφείλεται και σε άλλες παραμέτρους:
    Γιατί χορηγούνται αυτά τα πτυχία με ευθύνη των ακαδημαϊκών που τα βαθμολογούν; Γιατί οι φοιτητές τα ζητούν διακαώς αυτά τα πτυχία και δεν δέχονται το 4 στο γραπτό τους (έχεις γράψει ή έχεις δει σε γραπτό τη σημείωση: «τελευταίο μάθημα»; Τι κατάντια είναι αυτή;);
    Γιατί η πολιτεία επιδιώκει συνειδητά εδώ και πολλά χρόνια την ομοιομορφοποίηση των εκπαιδευομένων (όλοι μέσα παιδιά με εύκολα θέματα που αν μας ξεφύγουν θα το διορθώσουμε στη βαθμολόγηση);
    Γιατί η οικογένεια – ντε και καλά – πρέπει να έχει τα νεότερα μέλη της με τον τίτλο του σπουδαστή;
    Είναι απολύτως σαφές κατά τη γνώμη μου ότι την ευθύνη των πτυχίων χωρίς αντίκρισμα τη φέρουν και οι παραπάνω παράγοντες με φθίνουσα διάταξη ως προς το μερίδιο που κουβαλούν.

    Να σου κάνω τώρα κι άλλο ένα ερώτημα: Ποιοι θα στελεχώσουν τα ιδιωτικά πανεπιστήμια; Τι απαιτήσεις θα έχουν οι φοιτητές σ’αυτά; Ποιοι θα στέλνουν τα παιδιά τους; Πώς θα ενσωματωθούν με ευθύνη της πολιτείας στο γίγνεσθαι της χώρας;

    Η πραγματική εκπαιδευτική (και όχι διαρθρωτική της αγοράς) μεταρρυθμιστική πρόταση ώστε τα πτυχία να αποκτήσουν αντίκρισμα είναι ΝΑ ΜΗ ΧΟΡΗΓΟΥΝΤΑΙ ΩΣ ΛΑΔΟΚΟΛΛΑ, διότι τότε καταλήγουν σε λαδόκολλα. Και αυτό σημαίνει να υπάρχουν ΠΟΛΥ ΑΠΛΕΣ ΚΑΙ ΕΥΚΟΛΕΣ κατευθυντήριες γραμμές (ένα καταγεγραμμένο σύστημα ποιοτικής και ποσοτικής αξιολόγησης) στα πανεπιστήμια επί των οποίων θα συμφωνούν και θα τις εφαρμόζουν οι ενδιαφερόμενοι, δηλαδή καθηγητές και φοιτητές. Θέλεις και μερικές τέτοιες γραμμές ως παραδείγματα;:
    1. Υποχρέωση ανάρτησης των απαντήσεων των θεμάτων αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εξέτασής τους.
    2. Ανάλυση του τρόπου βαθμολόγησης και αιτιολόγηση της βαθμολογίας του γραπτού.
    3. Ταχεία βαθμολόγηση και εφαρμογή της απαγόρευσης αλλαγής της βαθμολογίας μετά την επίσημη κατάθεσή της.

    Βλέπεις φίλε μου το ιδιωτικό δεν είναι και καλό, όπως παλιότερα ήταν το εισαγόμενο. Μπορούν να αλλάξουν πολλά πριν από το άρθρο 16. Η πρεμούρα όμως μιας κυβέρνησης, η οποία – Άλκη έλεος – δεν είναι αυτή που κάνει διάλογο ή βάζει νερό στο κρασί της αλλά στο συγκεκριμένο ζήτημα είναι μια ακραία αντιδραστική κυβέρνηση και μόνο αυτό αποδεικνύει ότι θέλει να ανοίξει κερκόπορτα…..Και οι κερκόπορτες είναι πηγές δεινών.

  22. An kai symfono me ola ta parapano, estiazeis tin analisi sou mono se organotika zitimata. Einai bebaia apla kai efikta pragmata ta opoia xronia tora apoteloun aitimata pollon foititon kai ton EAAK (toulaxiston sti sxoli mou, nai auton ton trampoukon pou exoun to nou tous sto pliatsiko…).

    Alla apo tin alli an den EPENDISEI h ellinikki koinonia stin paideia den ginetai tipota. Edo o proypologismos tou dikou mou tmimatos den eftane oute to 1 ekatommyrio euro, an kai exei aksiologi ereunitiki drastioriotita (basei antikeimenikon kritirion, dil dimosieyseon se diethni periodika, symmetoxis se diethni synedria k.a.). Apotelesma na ksero pollous aksiologous kai talantouxous symfoitites mou poy tha dieprepan ean ekanan diadaktoriko kai akolouthousan ereynitiki karriera na drastiriopiountai se entelos allotrious tomeis. Pos na min ginei etsi, otan ta didaktorika stin Ellada einai kata kanona aplirota kai sketi apomizisi tis dimiourgikotitas tou neou epistimona apo polles fores epistimonika katoterous tou “kathigites”?….

    Epimeno oti ean den ayksithei i xrimatodotisi, milame sto keno. Kai episis emmeno sti thesi pou diatyposa allou, oti ean ayksithoun oi dapanes gia tin paideia tha epanapatristoun amesa kai polloi aksiologoi Ellines ereynites tou eksoterikou, pou mazi me aksious foitites tha sximatisoun “nisides aristeias” pou tha elthoun se riksi me tis klikes kai tha thesoun sto perithorio arga h grigora tous axristous kathigites kai ta glyftronia tous. An mazi me ayta perioristei h epirroh ton kommaton stis foititikes organoseis kai etsi o foititikos syndikalismos papsei na apotelei ekpedeytirio kommatoskylon kai efaltirio politikis stadiodromias, mazi me liges kai kairies organotikes tomes san aytes pou proteineis nomizo oti h alalgi hdh tha einai theamatiki apo tin proti dekaetia.

    YG:eimai yper tou foititikou syndikalismou, arkei na einai entelos kommatika apoxromatismenos kai na min apotelei syndiaxeiristiko organo tou ekastote katestimenou. Enas nomos pou tha apagoreuei ti xrimatodotisi ton foititikon paratakseon apo ta kommata tha itan isos h aparxi tis xeirafetisis tou foititikou kinimatos apo ti diabrotiki tous epidrasi. Thelo tous foitites anypakouous, alla epi tis ousias kai oxi steirous midenistes. Ta mikrofasistika apothimena pou ekfrazoun kapoioi edo sxetika me tin anagki katastolis, katargisis toy asyloy klp na pane na ta apolausoun se dimokratikes xores opos oi USA.

  23. Gaga,

    Αναφέρθηκα μόνο σε ένα θέμα και ειδικότερα σε απλές, θεσμικές ρυθμίσεις που μπορούν να γίνουν άμεσα χωρίς κοινωνικό αντίκτυπο και χωρίς (;) αντιδράσεις μέσα στα πανεπιστήμια.
    Η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ που θέτεις είναι φυσικά το μείζον ζήτημα αλλά είναι ιδιαίτερα πολύπλοκο στην ανάλυσή του.
    Το ευκολότερο κομμάτι είναι στην αύξηση των χρημάτων που δαπανώνται για τη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ευκολότερο με την έννοια ότι αποτελεί πολιτική απόφαση και επομένως μπορεί να γίνει άμεσα χωρίς περιορισμούς. Η εμπειρία όλης μου της ζωής είναι ότι αυτή Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΠΟΦΑΣΗ δεν υπάρχει. Επομένως έχουμε τρεις επιλογές:
    Ή επιμένουμε στη χρηματοδότηση από κάποιον που δεν θέλει να δώσει ή βρίσκουμε άλλον χρηματοδότη ή διαχειριζόμαστε καλύτερα αυτά που παίρνουμε.
    Είναι 100% βέβαιο ότι υπάρχει μεγάλη σπατάλη στα πανεπιστήμια. Και αναφέρομαι μόνο στη διαχειριστική, χωρίς να ενσωματώνω φαινόμενα διαφθοράς. Υπάρχουν μηχανισμοί ελέγχου της οικονομικής διαχείρισης στα πανεπιστήμια; Οι πάρεδροι ελέγχουν τη νομιμότητα των δαπανών. Την επιλεξιμότητά τους όμως δεν μπορούν (και δεν πρέπει) να την ελέγχουν. Αυτό είναι δουλειά των ιδρυμάτων, τα οποία όμως – διαχειριστικά πάντα – χωλαίνουν.
    Επομένως το μέτρο του 4ετούς προγραμματισμού είναι στη σωστή κατεύθυνση. Δίνει ένα εργαλείο άμεσου ελέγχου και προγραμματισμού των δαπανών, το οποίο με τον καιρό θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγάλη εξοικονόμηση χρημάτων.
    Βέβαια το συγκεκριμένο εργαλείο δίνεται ύπουλα από την κυβέρνηση (σαν το μαχαίρι που κόβει το ψωμί αλλά και το λαιμό). Είναι πασιφανής η σκοπιμότητα να αναδείξει την αδυναμία των ιδρυμάτων να διαχειριστούν και να χρησιμοποιήσουν ένα τέτοιο εργαλείο και, ενδεχομένως, να έρθουν τα ίδια να αναζητήσουν ιδιώτες manager για να κάνουν τη δουλειά. Επιπλέον, οι κυρώσεις που, αόριστα, συναρτά με την υλοποίηση ή όχι του 4ετούς προγράμματος (ακόμη και αυτή η διάρκειά του) είναι τόσο σοβαρές που εάν επιδείξει πολιτική αντοχή και βούληση (που τα αποκλείω και τα δύο) θα διαλύσει το πανεπιστήμιο που ξέραμε μέχρι σήμερα.
    Ωστόσο, χρειάζεται ένα εργαλείο κατανομής της περιορισμένης χρηματοδότησης το οποίο θα μπορούσε να αυξήσει τις υποστηρικτικές δαπάνες για την έρευνα που ζητάς. Έχω πραγματικά παραδείγματα όπου με διαπραγμάτευση και σοβαρά επιχειρήματα έχουν επιτευχθεί πράγματα που θεωρούνταν ΑΝΗΚΟΥΣΤΑ κυριολεκτικά και όχι δεν άνοιξε μύτη, αλλά δεν ακούστηκαν κιόλας.
    Πάμε και στις συγκεκριμένες προτάσεις για να δεις πώς μπορεί το πανεπιστήμιο να «αυξήσει» τη χρηματοδότησή του χωρίς να πάρει δεκάρα;
    1. Αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του και των εργαζομένων σ’αυτές: Ξέρεις πόσες θέσεις θα ανοίξουν, εάν οι υπάλληλοι δουλέψουν οκτάωρο και δεν είναι 3 για μια δουλειά;
    2. Καταγραφή των απεργιών του διδακτικού και διοικητικού προσωπικού: Γνωρίζεις ότι σε πολλά ιδρύματα με ευθύνη των πρυτάνεων δεν καταγράφονται οι απεργίες των κατά τ’άλλα απεργών με αποτέλεσμα να μην παρακρατώνται οι μισθοί τους; Και εμένα δεν με ενδιαφέρει να πάρουν λιγότερα, αλλά με ενδιαφέρει πρώτον, όταν απεργείς να απεργείς όπως σε όλους τους άλλους κλάδους και να το έχεις τιμή σου και δεύτερον να επικρατήσει λογική κανόνων στην εργασία (όχι ο διοικητικός να πηγαίνει στις 10 και να φεύγει στις 14:30).
    3. Πραγματικός έλεγχος της βιωσιμότητας των ενεργειών που χρηματοδοτούνται από τα ΕΠΕΑΕΚ: Εάν διαπιστωθεί και καταγραφεί η σπατάλη των κοινοτικών πόρων στα πανεπιστήμια ξέρεις τι ποσά απελευθερώνονται για έρευνα (βέβαια εκεί μπαίνει και το άλλο ζήτημα: πόσοι μπορούν να διεκδικήσουν καθαρά ερευνητικά χρήματα μέσα από προτάσεις στην ΕΕ);

    Υπάρχουν φτωχοί, φίλε Gaga, που ζουν ζωή χαρισάμενη επειδή ξέρουν να τα διαχειριστούν και υπάρχουν πλούσιοι που τους τελειώνουν και δεν θυμούνται πώς τα έφαγαν. Τα πανεπιστήμια δεν είναι ούτε το ένα, αλλά ούτε και το άλλο.
    Απαιτείται πρώτα μια λελογισμένη διαχείριση για να καταγραφούν οι ανάγκες και στη συνέχεια στη βάση των πραγματικών απαιτήσεων και προβλημάτων (εισακτέοι, υποδομές, εξοπλισμός, έρευνα, κλπ.) να συζητήσουμε για την αύξηση της χρηματοδότησης.
    Και ξέρεις ποια είναι η πλάκα φίλε Gaga ; Εάν το συμβούλιο των πρυτάνεων και η ακαδημαϊκή κοινότητα, εν γένει, κατέβαζε μια τέτοια πρόταση, δηλαδή: 4ετής προγραμματισμός ΝΑΙ, όχι, όμως, σαν μπαμπούλας, αλλά σαν εργαλείο εξορθολογισμού των δαπανών και στη συνέχεια στη βάση των αποτελεσμάτων (μετά από 4 ή 8 χρόνια) χορήγηση της χρηματοδότησης που χρειάζεται ανά ίδρυμα, ΟΥΔΕΙΣ ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΧΘΕΙ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΚΤΕΘΕΙ.

Σχολιαστε