Με την όπισθεν στους λεωφορειόδρομους

Απρ 11th, 2009 | | Κατηγορία: Πάσχος Μανδραβέλης | Email This Post Email This Post | Print This Post Print This Post |

Ενα από τα πολλά παράπονα για το ΠΑΣΟΚ -που το πλήρωσε το 2004- είχε να κάνει και με τους λεωφορειόδρομους. Οπως κάθε μέτρο εκσυγχρονισμού δημιουργούσε πολλούς δυσαρεστημένους. Πρώτοι ήταν οι ιδιοκτήτες και οδηγοί ταξί, οι οποίοι αντέδρασαν δυναμικά: έκλεισαν πολλάκις το κέντρο της Αθήνας, προπαγανδίζοντας ότι το μέτρο τους αφαιρεί πελάτες. Δεύτεροι ήταν οι οδηγοί αυτοκινήτων, οι οποίοι δυσφόρησαν διότι μία λωρίδα λιγότερη για τα Ι.Χ. στους δρόμους σήμαινε περισσότερη ταλαιπωρία για τους ίδιους. Και τρίτοι ήταν οι σώφρονες. Αυτοί δεν λογάριαζαν πολιτικό κόστος και αιτιολογημένα ισχυρίζονταν ότι το μέτρο ήταν μεν θετικό, αλλά ήταν λίγο. «Οι λεωφορειόδρομοι», έλεγαν, «έπρεπε να εξαπλωθούν ταχύτατα παρά την κοινωνική δυσφορία και τις συντεχνιακές αντιδράσεις».

Τελικά, και παρά τις γκρίνιες, το μέτρο πέρασε για να αποδειχθεί ότι οι συγκοινωνιολόγοι είχαν δίκιο. Η ταχύτητα των λεωφορείων διπλασιάστηκε: από τα 7 χλμ./ώρα κατά μέσον όρο στο κέντρο, φτάνει στους λεωφορειόδρομους τα 15 χλμ./ώρα. Ο στόχος, όμως, που δεν επιτεύχθηκε και δημιούργησε και δικαιολογημένες γκρίνιες, ήταν τα 23 χλμ./ώρα και ορθώς επεσήμανε στο προεκλογικό της πρόγραμμα, του 2004, η Νέα Δημοκρατία:

«η ανεπαρκής λειτουργία των λεωφορειολωρίδων… κρατάει καθηλωμένο το επίπεδο λειτουργίας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς». («Χάρτα της Καθημερινότητας» σελ. 8 )

Αλλά πάλι το μέτρο ήταν καινούργιο και εκτός από τις κοινωνικές και συντεχνιακές αντιδράσεις που έπρεπε να καμφθούν, χρειαζόταν χρόνος για να επισημανθούν και να διορθωθούν οι ατέλειες. Χρόνο που είχε άπλετο η νέα κυβέρνηση…

Υπάρχει λόγος τώρα να σπαταλούν οι εργαζόμενοι περισσότερες ώρες ημερησίως για να γίνει το χατίρι μιας συντεχνίας;

Η αλήθεια είναι ότι όχι μόνο δεν διορθώθηκαν οι ατέλειες -λόγω ελλιπούς αστυνόμευσης και των λεωφορειόδρομων- αλλά το μέτρο άρχισε από πέρυσι να ξηλώνεται. Ξεκίνησε από τη Θεσσαλονίκη, όπου επετράπη η είσοδος των ταξί στους λεωφορειόδρομους και αυτομάτως η συμπρωτεύουσα επέστρεψε στο παρελθόν: η ταχύτητα των λεωφορείων μειώθηκε πάλι κατά 50,8%. Προχθές, ο υπουργός Μεταφορών αποφάσισε να αφήσει τα ταξί να μπαίνουν και στους λεωφορειόδρομους της Αθήνας.

Εντάξει! Εκλογές έρχονται, αλλά τα οφέλη των λεωφορειόδρομων δεν ήταν μόνο συγκοινωνιακά. Μια σημαντική παράμετρος που ελάχιστα συζητήθηκε ήταν ότι είχαμε ένα μέτρο κοινωνικής δικαιοσύνης. Μέσα Μαζικής Μεταφοράς χρησιμοποιούν οι πολλοί μη έχοντες και κατέχοντες για να πάνε στη δουλειά τους και οι λεωφορειόδρομοι τους έδωσαν μια μικρή ανάσα στη δύσκολη καθημερινότητά τους.

Αυτό το ξέρει ο πρωθυπουργός. Μιλώντας το 2003 στο Περιστέρι επεσήμανε ότι

«ο μέσος πολίτης του Λεκανοπεδίου σπαταλά μιάμιση ώρα ημερησίως στις μετακινήσεις του. Συνολικά, χάνεται μία εργάσιμη ημέρα την εβδομάδα, δυο φορές η ετήσια άδειά μας» (1.11.2003).

Υπάρχει λόγος τώρα να σπαταλούν οι εργαζόμενοι περισσότερες ώρες ημερησίως για να γίνει το χατίρι μιας συντεχνίας;

Πάσχος Μανδραβέλης

——————————————————

Σημειώσεις:
Δημοσιεύτηκε στην Καθημερινή στις 10/4/2009

7 σχόλια
Leave a comment »

  1. Εκλογές έρχονται κύριε Μανδραβέλη και η ασπόνδυλη και ανίκανη κυβέρνηση επιθυμεί να ικανοποιήσει (όση της έχει μείνει) από την εκλογική της πελατεία.

    Εξάλλου δεν είναι τυχαίο το ότι 7 στους 10 ταξιτζήδες με το που θα ξεθαρρέψουν λίγο έχουν έτοιμη τη φράση-κλειδί: “Που είσαι Παπαδόπουλε”.

    Ενδεικτικό της κίτρινης πανούκλας…

  2. Από τις αρχές του χρόνου το εισιτήριο του λεωφορείου ακρίβυνε κατά 20 λεπτά και ενώ θα περίμενε κανείς να προσφερθούν καλύτερες υπηρεσίες όπως να τηρείται το ωράριο των δρομολογίων, να εμφανιστούν νέα λεωφορεία ή να αυξηθεί η μέση ταχύτητά τους εντούτοις όλα έμεναν ως είχαν μέχρι χτες.

    Από εδώ και πέρα με την συνδρομή του μπουζουκομανή υπουργού του δόγματος “Καραμανλής ή χάος” όλα παίρνουν το δρόμο τους εκτός από τα λεωφορεία και τους επιβάτες τους που θα πάρουν τα βουνά.

    Μάλλον το όλο μέτρο δίδεται ως bonus προκειμένου να ενισχυθεί η αγορά των αυτοκινήτων και κυρίως αυτή των τζιπ.

  3. Ποῦ καὶ ποῦ γράφει μερικὰ σωστὰ πράγματα ὁ κ. Μανδραβέλης. Εὖγε γιὰ τὸ ἄρθρο αὐτό.

    Ὁ ἀνωτέρῳ σχολιαστής, πάντως, κάνει λάθος. Τὸ εἰσιτήριο ἔχει φθηνύνει καὶ μάλιστα ἀρκετά. Ὁμιλῶ φυσικὰ γιὰ τὴν κάρτα ἀπεριορίστων διαδρομῶν. (Ἐγὼ μάλιστα παίρνω τὴν ἐτήσια, μὲ τὴν ὁποία ἔχει κανεὶς καὶ δύο μῆνες δῶρο.) Καὶ σωστὰ ὑποστηρίζεται ἡ κάρτα.

  4. Τρόλευ/λεωφορεία χρησιμοποιούν μόνο οι αλλοδαποί, οι οποίοι δεν ψηφίζουν. Σοφό το μέτρο της κυβέρνησης επομένως.

  5. Πολλοί νομίζουν ότι ο Feynman όταν έλεγε there’s plenty of room at the bottom προέβλεπε την έλευση της νανοτεχνολογίας. Μάλλον την τωρινή κυβέρνηση είχε κατά νου.

  6. Νομιζω πως γινεται μια παρανοηση γενικη, δηλαδη οτι με τις λεωφορειολωριδες θα λυθει το κυκλοφοριακο και θα αυξηθει η ποιοτητα των συγκοινωνιων. Αυτο δεν ειναι αληθεια, αυτο το οποιο καταφερνουν οι λεωφορειολωριδες ειναι να μειωνουν την ταχυτητα των ΙΧ και να σου το νεφος. Η πολιτικη θα πρεπει να ειναι εναντια να γινουν τα ΜΜΜ ποιοτικα καλυτερα απο τα ΙΧ, το μονο πετυχημενο ειναι το μετρο και οχι το λεωφορειο. Και σε πολεις σαν την αθηνα το κυκλοφοριακο ειναι προβλημα αλυτο

  7. […] πλήρες κείμενο σε αυτόν τον σύνδεσμο (0 votes, average: 0 out of 5)You need to be a registered member to rate this post.  Loading […]

Σχολιαστε