- e-rooster.gr - http://e-rooster.gr -

Η «Εξέγερση» της Πίτσας

Από την είσοδο της ΑΣΟΕΕ έλειπαν αυτοί που μοιράζουν συνήθως τα φυλλάδια στην πύλη. Ερημιά στις σκάλες. Πίσω από την είσοδο σε ένα μεγάλο τραπέζι δύο συμπαθητικοί νεαροί που έτρωγαν πίτσα διέκοψαν το φαγητό τους για να μας εξηγήσουν πολύ ευγενικά ότι το κτίριο βρισκόταν υπό κατάληψη. Μας διαβεβαίωσαν όμως ότι τη Δευτέρα θα συνεχίζονταν τα μαθήματα κανονικά. Αισθάνεσαι πάντα αμήχανα όταν διακόπτεις κάποιον την ώρα του φαγητού, έτσι αφού ευχαριστήσαμε φύγαμε βιαστικά.

Εάν υπάρχει κάτι λοιπόν που συνδέει όλα αυτά τα γεγονότα δεν είναι τίποτε άλλο από την ανυπαρξία του κράτους δικαίου. Τι είναι το κράτος δικαίου; Το κράτος που βασίζεται σε μια απλή αρχή: «κανένας δεν βρίσκεται πάνω από το νόμο»

Ήταν το μεσημέρι της Παρασκευής 5 Δεκεμβρίου. Την άλλη ημέρα ένα 15χρονο παιδί πέφτει νεκρό από σφαίρα αστυνομικού. Μερικές ώρες μετά ένα κατάστημα σε κεντρικό δρόμο της Θεσσαλονίκης πυρπολείται και λεηλατείται. Αυτοί που το έκαψαν και το λεηλάτησαν θα πρέπει να δυσκολεύτηκαν να επιλέξουν πού θα παρακολουθούσαν τις ειδήσεις που περιέγραφαν τα κατορθώματά τους. Θα μπορούσαν βέβαια να πάνε στην κατάληψη της Νομικής του Α.Π.Θ. αλλά οι συνάδελφοί τους είχαν φροντίσει να καταστρέψουν τα πάντα, συμπεριλαμβανομένων και των άνετων καθισμάτων. Μάλλον οι περισσότεροι θα προτίμησαν τις τηλεοράσεις των σπιτιών τους. Το σίγουρο είναι ότι όπου και να κατέληξαν μάλλον κι αυτοί πίτσες θα παρήγγειλαν για να απολαύσουν καλύτερα το θέαμα.

Τι συνδέει αυτά τα γεγονότα; Αν απαντήσετε ότι αποτελούν όλα συμπτώματα μιας ευρύτερης «κοινωνικής εξέγερσης» που οφείλεται σε μια σειρά κοινωνικο-οικονομικών αιτίων τα οποία είστε πανέτοιμος να αναλύσετε, τότε έχετε σίγουρα μια θέση στα τηλεοπτικά πάνελ. Εάν αρκείσθε στα συνθήματα, προσπαθήστε να βρείτε ένα καλό επαναστατικό status για το Facebook. Εάν όμως κάτι δεν σας πάει καλά, κάτι δεν στέκει, κάτι σας ενοχλεί, διαβάστε παρακάτω και ίσως συμφωνήσετε μαζί μας.

Εάν υπάρχει κάτι λοιπόν που συνδέει όλα αυτά τα γεγονότα δεν είναι τίποτε άλλο από την ανυπαρξία του κράτους δικαίου. Τι είναι το κράτος δικαίου; Το κράτος που βασίζεται σε μια απλή αρχή: «κανένας δεν βρίσκεται πάνω από το νόμο».

Για να δούμε:

• Κουμπάροι, μοναστήρια, δικαστές, δικηγόροι, καρτέλ, υπουργοί, βουλευτές, δημοσιογράφοι, αθλητικοί παράγοντες, συνδικαλιστές, κουκουλοφόροι, καταληψίες, «φίλαθλοι», αστυνομικοί.. Αναρωτιέται κανείς ποιοι είναι αυτοί, οι λίγοι, που βρίσκονται κάτω από το νόμο.

• Η αστυνομία πυροβολεί εν ψυχρώ παιδιά που της ρίχνουν άδεια μπουκάλια, δέρνει, βασανίζει, φέρεται βάναυσα σε μετανάστες, κατηγορούμενους, τσιγγάνους, ειρηνικούς διαδηλωτές, φοιτητές, συνταξιούχους, όποιος βρεθεί μπροστά. Όταν πρέπει να χρησιμοποιήσει βία εκεί που νομιμοποιείται και υποχρεούται να το κάνει, συνήθως αρνείται. Κουκουλοφόροι, νονοί, χούλιγκαν, μπράβοι, έμποροι ναρκωτικών κινούνται ανεξέλεγκτα. Διαπλέκεται μαζί τους, τους ανέχεται, δεν τους αγγίζει.

• Η εκλεγμένη κυβέρνηση, ο θεματοφύλακας του κράτους δικαίου, αντιδρά με τον ίδιο τρόπο που το έκανε πριν 45 χρόνια. Αναρωτιέται ποιος κυβερνά αυτή τη χώρα διότι προφανώς δεν την κυβερνά αυτή.

• Οι πολιτικοί, οι επαγγελματίες αριστεροί, οι μουτζαχεντίν των κοινωνικών δικαιωμάτων είναι έτοιμοι να σπεκουλάρουν πάνω στον πτώμα ενός 15χρονου. Αν η «εξέγερση» είναι κοινωνική, δεν πειράζει που στρέφεται κατά της δημοκρατίας, αρκεί να μας δώσει λίγο παραπάνω χρόνο στην τηλεόραση και μερικούς πόντους επιπλέον στις δημοσκοπήσεις.

• Οι «ευαίσθητοι» φοιτητές και καθηγητές επιλέγουν και πάλι το προσφορότερο όπλο: την βίαιη κατάληψη του πανεπιστημίου (γιατί μόνο βίαιη μπορεί να είναι μια κατάληψη). Προφανώς όταν εμποδίζουμε (επαναλαμβάνω με τη βία) την λειτουργία του Πανεπιστημίου πετυχαίνουμε καλύτερα τους σκοπούς μας. Αυτό που θέλουμε να προστατεύσει το άσυλο δεν είναι η διακίνηση των ιδεών αλλά η διακίνηση των δικών μας ιδεών.

• Οι υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν ενοχλούνται που ένας κατηγορούμενος έχει δικαστεί και καταδικαστεί από υπουργούς, πολιτικούς, δημοσιογράφους και λοιπούς παντογνώστες και κινδυνεύει κι αυτός και ο δικηγόρος του να λυντσαριστούν. Εάν γίνει, ας γίνει μέσα σε πανεπιστήμιο. Θα είναι ωραίο happening που θα το θυμούνται για καιρό όλοι όσοι ηρωικά συμμετέχουν στην κατάληψη.

Θα περίμενε κανείς να ακούσει τουλάχιστον κάτι ουσιαστικό για όλα αυτά από τους «εξεγερμένους». Μια φρέσκια ιδέα, έναν πρωτότυπο τρόπο αντίδρασης, έστω μια γνήσια επαναστατική πρόταση.. Αντ’ αυτού ένας τόσο ξύλινος πολιτικός λόγος που θα τον ζήλευαν και τα κομματικά επιτελεία, μια απέραντη αμπελοφιλοσοφία και φυσικά η αποθέωση του κλισέ

Θα περίμενε κανείς να ακούσει τουλάχιστον κάτι ουσιαστικό για όλα αυτά από τους «εξεγερμένους». Μια φρέσκια ιδέα, έναν πρωτότυπο τρόπο αντίδρασης, έστω μια γνήσια επαναστατική πρόταση.. Αντ’ αυτού ένας τόσο ξύλινος πολιτικός λόγος που θα τον ζήλευαν και τα κομματικά επιτελεία, μια απέραντη αμπελοφιλοσοφία και φυσικά η αποθέωση του κλισέ. Ακόμα και η βία στις καταλήψεις, στους δρόμους, στα κτίρια ήταν μια κλισαρισμένη βία. Ακούγοντας τους εκπροσώπους των «εξεγερμένων» να μιλάνε στην τηλεόραση είσαι σίγουρος πως όσοι από αυτούς είναι κάτω των 18 έχουν ήδη κατακτήσει επάξια μια θέση στη Βουλή των Εφήβων, ενώ οι μεγαλύτεροι θα έκαναν περήφανους τους μελλοντικούς συναδέλφους τους στη Βουλή των Ενηλίκων..

Φυσικά, όλα αυτά τα γεγονότα, εκτός από τις φωτιές που άναψαν στις πόλεις, πυροδότησαν και μια έντονη τάση για καθημερινή συζήτηση και σχολιασμό ανάμεσα σε όλους μας, πέρα από τις τηλεοράσεις, τον Τύπο και τις πάσης φύσεως δημόσιες δηλώσεις. Δεν υπάρχει πολίτης αυτής της χώρας που, ανεξαρτήτως ηλικίας, φρονήματος, στάσης και προθέσεων, δεν έχει φιλοσοφήσει πολιτικώς με συγγενείς, φίλους, συναδέλφους και γείτονες την επικαιρότητα. Αυτά που συμβαίνουν είναι τόσα πολλά και διαφορετικά μεταξύ τους, που οι συζητήσεις μπορούν να καλύψουν θεματικές για όλα τα γούστα. Είναι ωραίο να υπάρχουν αφορμές για σοβαρή κουβέντα όταν συνευρίσκεσαι με φιλικά πρόσωπα στον ελεύθερο χρόνο σου κι έχεις κάτι να πεις ή ακόμα καλύτερα και κάτι να ακούσεις. Αυτό είναι το πιο κοντινό σημείο που φτάσαμε συνολικά στην «κοινωνική εξέγερση».

Φυσικά οι μόνοι που δεν μπορούν να λάβουν μέρος είναι οι πιτσαδόροι. Ποιος θα τροφοδοτεί τους «εξεγερμένους»; Κρίμα όμως που η «κοινωνική εξέγερση» δεν θα συνεχίσει και μετά τις γιορτές. Γιατί τότε αρχίζουν οι εκπτώσεις..

Αριστείδης Χατζής
Γιούλη Φωκά-Καβαλιεράκη